بازی کابینه ۶ روزه نتانیاهو با آتش

کد خبر: 1196533

تندرو‌ترین عضو تندروترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی در ششمین روز شروع به کار بنیامین نتانیاهو، با تعرض به مسجدالاقصی، واکنش فلسطینیان را محک زد، کاری که با واکنش تند در داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی روبه‌رو شد. حتی «توماس نایدز» سفیر واشنگتن در تل‌آویو که کشورش نزدیک‌ترین متحد اسرائیل است، ضمن مخالفت با اقدام ایتمار بن گویر گفته که دولت «جو بایدن»، مخالف آسیب رساندن به وضعیت موجود در مسجدالاقصی است.

بازی کابینه ۶ روزه نتانیاهو با آتش

 

 

ایتمار بن گویر، وزیر امنیت قومی کابینه جدید رژیم صهیونیستی که پیش‌بینی می‌شد اقداماتش، سرزمین‌های اشغالی را ملتهب کند، دیروز به همراه شماری از شهرک‌نشینان، تحت تدابیر شدید امنیتی به صحن‌های مسجدالاقصی تعرض کرد. او اولین وزیر کابینه اسرائیل است که در پنج سال اخیر، به صحن‌های مسجدالاقصی می‌رود. بن گویر که حامی برتری نژادی یهودیان، اخراج فلسطینی‌ها و حاکمیت انحصاری یهودیان بر سرزمین‌های اشغالی و بازسازی معبد است، پیش از شروع به کار در مقام وزارت نیز گفته بود که قصد دارد به مسجدالاقصی تعرض کند، با این حال، تصور نمی‌شد که این کار، با این سرعت در ششمین روز شروع به کار بنیامین نتانیاهو عملیاتی شود. در حالی که از چند روز قبل، خبر قصد بن گویر برای تعرض به مسجدالاقصی منتشر شده بود، دو شنبه شب گزارش شد که او از تصمیم خود منصرف شده، ولی دیروز تصاویر رفتن او به مسجدالاقصی منتشر و منابع عبری هم خبر دادند سازمان اطلاعات اسرائیل (شاباک) به او اجازه داده به مسجدالاقصی یورش ببرد. حضور او در مسجدالاقصی که همراه او چند صهیونیست دیگر نیز حضور داشتند، تنها ۱۲ دقیقه طول کشید و تحت تدابیر شدید امنیتی، این مکان مقدس را ترک کرد و از صحن‌های آن خارج شد. او ساعتی بعد با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «ما دولتی هستیم که تسلیم تهدید‌های حماس نمی‌شویم، حرم قدسی (صحن مسجدالاقصی) مهم‌ترین مکان برای اسرائیلی‌ها است.» الموگ کوهن، عضو حزب قدرت یهود به رهبری بن گویر در کنست هم در گفتگو با روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: «اگر یورش به مسجدالاقصی منجر به تلفات انسانی شود، واکنش ما شدید خواهد بود و فلسطینی‌ها درک خواهند کرد که نباید به زندگی یهودیان لطمه بزنند.» او هشدار داد: «اگر در ازای کشته شدن هر نفری از ما، ۵۰۰ نفر از آنان را بکشیم، دیگر جرئت نخواهند کرد که کاری انجام دهند و در نهایت بهانه‌ای برای قتل یهودیان نخواهند داشت.»

صهیونیست‌ها هم مخالفند

تعرض وزیر تندرو اسرائیلی به مسجدالاقصی با واکنش‌های تند بین‌المللی روبه‌رو شد. «توماس نایدز» سفیر امریکا در تل‌آویو که کشورش نزدیک‌ترین متحد رژیم صهیونیستی است، گفت که دولت «جو بایدن» مخالف آسیب رساندن به وضعیت موجود در مسجدالاقصی است. نایدز گفت: «بگذارید واضح‌تر بگوییم، ما می‌خواهیم وضعیت موجود را حفظ کنیم و اقداماتی که از این امر جلوگیری کند برایمان پذیرفته نیست. ما در گفتگو‌های خود با اسرائیل در این مورد بسیار صریح بوده‌ایم.»‌در تل‌آویو، «یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق، با این اقدام او مخالفت کرده و در توئیتر نوشت: «این رخداد زمانی اتفاق می‌افتد که یک نخست‌وزیر ضعیف، غیر مسئول‌ترین شخصیت در خاورمیانه را به عنوان وزیر برمی‌گزیند، آن هم در منطقه پرتنشی مانند خاورمیانه!» لاپید، نوشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، وظیفه‌نشناس‌ترین چهره را مسئول ملتهب‌ترین مکان خاورمیانه کرد. «نئما لازیمی» از اعضای کنست نیز گفته است: «اقدامات بن‌گویر به خشونت و خونریزی بیشتر منجر می‌شود، باید جلوی این دیوانه را بگیریم، چون با اقدامات تحریک آمیزش باعث می‌شود هزینه‌های سنگینی را متحمل شویم.» اسحاق یوسف، خاخام ارشد سفاردی، در نامه‌ای به بن گویر نوشت: «به عنوان وزیری که نماینده دولت اسرائیل است، باید طبق دستورات خاخام ارشد عمل کنید، دستوراتی که مدت‌هاست بازدید از کوه معبد را ممنوع کرده است.»

لغو سفر نتانیاهو

در حالی که تا غروب دیروز گزارش شده بود نتانیاهو به عنوان بخشی از برنامه عادی‌سازی به امارات سفر خواهد کرد، دیروز غروب ابوظبی اعلام کرد که سفر «بنیامین نتانیاهو» به این کشور را لغو کرده است. وزارت خارجه امارات با تأکید بر لزوم عدم تغییر شرایط حاکم بر مسجدالاقصی، از مقامات رژیم صهیونیستی خواست که تنش‌ها را کاهش داده و گام‌هایی را اجرایی نکنند که به تنش‌های بیشتر و بی‌ثباتی در منطقه منجر شود. حماس و جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه، تعرض وزیر کابینه نتانیاهو را اقدامی جنایتکارانه دانسته و تأکید کردند که مقاومت برای پاسخ به صهیونیست‌ها در آمادگی کامل قرار دارد. «طارق سلمی» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت که یورش «ایتامار بن‌گویر» وزیر فاشیستی و صهیونیستی به مسجدالاقصی، تجاوزگری علیه ملت فلسطین و تمام عرب‌ها و مسلمانان است. وی تأکید کرد که مسئولیت این اقدامات که منجر به تشدید اوضاع می‌شود، با کابینه تندرو فاشیستی و صهیونیستی است و ملت مقاوم فلسطین بر سر حمایت از مقدسات خود نه تسلیم می‌شود و نه سازش می‌کند. سلمی خواستار دفاع تمام مردم فلسطین از مسجدالاقصی و حضور در آن برای اقامه نماز شد و افزود که مقاومت اکنون در آمادگی کامل است و گلوله‌های مبارزان که در جنین و نابلس در حال شلیک است، حتماً به قدس خواهد رسید. سلمی اضافه کرد: این جنگ که ملت و سرزمین ما را هدف قرار داده منجر به وحدت ملی فلسطین خواهد شد. حماس نیز گفته که جنگ ما با دشمن صهیونیستی و کابینه تندرو و فاشیستی آن برای دفاع از خاک ملت فلسطین با تمام ابزار‌ها ادامه دارد و تا نابودی رژیم صهیونیستی و آزادی فلسطین متوقف نخواهد شد. جنبش جهاد اسلامی همچنین در طرحی، بر آمادگی کامل خود برای تحویل سلاح شخصی با مهمات کافی به تمام شهروندان فلسطینی تأکید کرده تا دشمن بداند که ملت فلسطین گام عملی را برای حمایت از خودش و املاکش اتخاذ کرده‌اند. همچنین نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: تهدیدات مکرر اسرائیل برای تغییر وضعیت تاریخی مسجدالاقصی اعلان جنگ است. تمام این مسائل پیچیده آغازگر مرحله جدیدی از تنش و درگیری است که بدون شک یک مرحله تاریخی متفاوت است، برای همین اسرائیل باید به خوبی درک کند که قدس همواره کلید امنیت و صلح و تنها شرط تاریخی برای حفظ ثبات در این منطقه است. همچنین شیخ عکرمه صبری، خطیب مسجدالاقصی تأکید کرد: اقدامی که ایتامار بن گویر انجام داد خیانت است و به همین دلیل تأکید می‌کنیم که همه این دولت در جنایت شریک است و سعی دارد بر مسجدالاقصی مسلط شود.

آماده باش ارتش

ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل نگرانی از واکنش مقاومت فلسطین به تعرض بن گویر به مسجدالاقصی، به حالت آماده‌باش درآمد. همزمان، ارتش اسرائیل از بیم کلید خوردن انتفاضه، با صدور دستورالعمل‌های جدید، گفته تیراندازی به سمت مبارزان فلسطینی که سنگ پرتاب می‌کنند تنها هنگام احساس خطر جانی و در صورتی که هیچ راه دیگری برای جلوگیری از پرتاب سنگ وجود ندارد، جایز است. در حالی که مصر و سازمان ملل متحد دو شنبه شب به رژیم صهیونیستی در خصوص هرگونه تعرض بن گویر به مسجدالاقصی هشدار داده بودند، عملی شدن این تعرض، با موجی از واکنش‌ها در جهان اسلام روبه‌رو شد. سازمان همکاری اسلامی با صدور بیانیه‌ای گفته که این اقدام بخشی از تلاش‌های اسرائیل برای تغییر وضعیت تاریخی و قانونی موجود در مسجدالاقصی است و تأکید کرده نیرو‌های اشغالگر اسرائیل مسئول کامل عواقب تجاوزات روزانه به مردم فلسطین و اماکن مقدس آن‌ها هستند. مجلس الشوری (پارلمان) قطر در نشست هفتگی خود ضمن محکوم کردن تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس و مسجدالاقصی، آن را نقض آشکار حقوق اساسی ملت فلسطین دانست. وزارت خارجه اردن هم هتک حرمت مسجدالاقصی توسط وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را به‌شدت محکوم کرد. همچنین وزارت خارجه ترکیه گفته که اقدام تحریک آمیز بن گویر را که با حمایت نیرو‌های انتظامی در مسجدالاقصی انجام گرفته با نگرانی دنبال کرده و آن را محکوم می‌کنیم.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها