واکنش لهستان به طرح آلمان

کد خبر: 1196906

سخنگوی دولت لهستان در واکنش به اظهارات همتای آلمانی خود که خواستار تغییر شیوه رأی‌گیری بر سر مصوبات اتحادیه اروپا شده بود گفت این اتحادیه برای هژمونی برلین ایجاد نشده است.

 واکنش لهستان به طرح آلمان

سخنگوی دولت لهستان در واکنش به اظهارات همتای آلمانی خود که خواستار تغییر شیوه رأی‌گیری بر سر مصوبات اتحادیه اروپا شده بود گفت این اتحادیه برای هژمونی برلین ایجاد نشده است.

سخنگوی دولت لهستان به اظهارات روز گذشته همتای آلمانی خود که خواستار تغییر شیوه تأیید مصوبات اتحادیه اروپا شده بود واکنش نشان داد.

پیتور مولر، سخنگوی دولت لهستان در خصوص اظهارات روز گذشته «آنالنا بائربوک» گفت که اتحادیه اروپا برای هژمونی آلمان ایجاد نشده است.

وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه از اینکه تأیید مصوبات بر اساس اجماع همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا موجب می‌شود هر عضو این اتحادیه بتواند جلوی مصوبات را بگیرد انتقاد کرده بود.

بائربوک که در یک کنفرانس خبری در لیسبون پرتغال حضور داشت خواستار آن شد شیوه تأیید مصوبات اتحادیه اروپا از حالت اجماع به رأی‌گیری بر اساس اکثریت تغییر کند. او گفت: «رأی‌گیری بر اساس اکثریت می‌تواند به نتایج عادلانه‌تری برای همه ما منجر شود.»

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت کشورهای اتحادیه اروپا حتی قادر به صدور یک بیانیه مطبوعاتی نیستند چرا که نمی‌توانند بر سر عبارات به توافق برسند.

اظهارات این مقام آلمانی در شرایطی مطرح شد که اولاف شولتز صدر اعظم این کشور هم چند ماه پیش گفته بود که اتحادیه اروپا دیگر توان ادامه این وضعیت که در آن تک تک کشورها حق وتو دارند را ندارد.

اولاف شولتز تصریح کرد که وضعیت فعلی باعث می‌شود اتحادیه اروپا از قدرت لازم برای تصمیم‌گیری در خصوص امنیت و سیاست خارجی خود برخوردار نباشد.

او تأکید کرد: «به بیان ساده، اگر ما می‌خواهیم صدایمان در جهانی که عرصه رقابت قدرتهای بزرگ است شنیده شود نمی‌توانیم دیگر نظام مبتنی بر وتوی تک تک کشورها را مثلاً در زمینه سیاست خارجی ادامه بدهیم.»

صدراعظم آلمان یک ماه بعد هم اظهاراتش را تکرار کرد و گفت که لازم است شیوه تأیید مصوبات در اتحادیه اروپا تغییر کند.

صدراعظم آلمان گفت در شرایطی که قرار است تعداد اعضای اتحادیه اروپا افزایش پیدا کند لازم است شیوه تأیید مصوبات این بلوک به رأی‌دهی بر اساس اکثریت تغییر پیدا کند.

او در عین حال گفت در خصوص برخی سیاست‌ها مانند امنیت فضایی می‌توان از نظام فعلی که مبتنی بر رأی‌دهی به اتفاق آرا است استفاده کرد.

انتهای پیام/

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها