کلاف سردرگم بحران در ارتش تل‌آویو

کد خبر: 1199455

تغییر رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در روزهای اخیر به موضوع داغ رسانه های عبری تبدیل شده، این در حالی است که بحران های حاکم بر ارتش این رژیم، هالیوی را روبروی ماموریتی غیر ممکن قرار داده است.

کلاف سردرگم بحران در ارتش تل‌آویو

تغییر رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در روزهای اخیر به موضوع داغ رسانه های عبری تبدیل شده، این در حالی است که بحران های حاکم بر ارتش این رژیم، هالیوی را روبروی ماموریتی غیر ممکن قرار داده است.

ارتش رژیم صهیونیستی با بحران‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، در عین حال این ارتش در هیچ جنگی در سال‌های اخیر پیروز نشده، امری که نتانیاهو را به فکر تغییر رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی انداخته است.

کلاف سردرگم بحران در ارتش تل‌آویو

در سال‌های اخیر ارتش رژیم صهیونیستی با بحران‌های متعددی روبرو شده است، عدم تمایل جوانان جامعه صهیونیستی برای خدمت در ارتش، موضوع خودکشی نظامیان صهیونیست، رسوایی‌های متعدد اخلاقی، بحران اعتیاد نظامیان و فرار سربازان از خدمت در یگان‌های جنگی را اگر در کنار شکست‌های متوالی ارتش رژیم صهیونیستی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که نگرانی شدید مقامات صهیونیست از آینده مهمترین رکن بقای رژیم صهیونیستی یعنی رکن نظامی، چندان هم بی پایه و اساس نیست.

براساس آمارهای منابع عبری، تنها ۵۰ درصد جوانان صهیونیست برای حضور در ارتش و سربازی اجباری تمایل دارند، همه این مساله بدان معناست مفهومی که از سوی مقامات صهیونیست «ارتش مردمی» خوانده می‌شود، پایان یافته و ارتش این رژیم هم اکنون در آستانه فروپاشی از درون قرار دارد. همزمان فرماندهان ارتش این رژیم نیز نمی‌دانند با افزایش موارد خودکشی و گسترش مصرف مواد مخدر و آزار جنسی در میان سربازان، چگونه برخورد کنند.

در ماه‌های اخیر انتشار اعترافات نظامیان صهیونیست مشارکت کننده در جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ به ویژه نبرد الشجاعیه، حاکی از آن بود که کابوس رویارویی با نیروهای مقاومت هنوز هم با وجود گذشت ۹ سال، صهیونیست‌ها را رها نکرده و آنها با هراس شدید به هر گونه درگیری جدید در مرزهای اراضی اشغالی با نگاه پر ترس و دلهره می‌نگرند.

مأموریت نتانیاهو به «ژنرال هالیوی»

در همین شرایط، با پایان دوران مأموریت «آویو کوخاوی» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، «هرتزی هالیوی» روزگذشته (دوشنبه) در مراسمی در اراضی اشغالی، رسماً جانشین وی شد.

ژنرال «هرتزی هالیوی» در مراسمی که در دفتر بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) برگزار شد، دوران مأموریت چهارساله خود در مقام رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

وی که ۵۴ سال دارد، پس از پایان مأموریت آویو کوخاوی که چهار سال گذشته در این سمت قرار داشت، رسماً به عنوان بیست و سومین رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، فعالیت خود را آغاز کرد.

رئیس جدید ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی پس از مراسم معارفه خود، گفت: ما ارتش اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را برای جنگ در میادین دور و نزدیک آماده خواهیم کرد.

وی افزود: بگذارید دشمن ما بداند که ما بیش از آنکه بر زبان می‌آوریم، برای اقدام عملی علیه آنها آماده هستیم!

هالیوی که در گذشته معاون رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بوده در شرایطی به عنوان رئیس این ستاد، مأموریت خود را آغاز کرده است که در ماه‌های اخیر روند تنش‌ها در کرانه باختری تصاعدی بوده است. همچنین در مرزهای غزه و لبنان، با وجود آرامش شکننده‌ای که برقرار بوده، امکان تشدید وضعیت وجود دارد.

گفته می‌شود یکی از اصلی ترین دلایل تغییر ریاست ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی ناکامی‌های متوالی ژنرال آویو کوخاوی در سال‌های اخیر بوده که در بالا به برخی از عناوین آنها اشاره شد.

نجات ارتش شکست خورده؛ماموریت غیرممکن «نتانیاهو» به «ژنرال هالیوی»

کارنامه پر از شکست «آویو کوخاوی»

اسحاق بریک مقام نظامی صهیونیست با انتقاد از عملکرد رئیس سابق ستاد مشترک ارتش این رژیم اذعان کرد که این ارتش آمادگی برای جنگ ندارد و پیروزی در جنگ احتمالی با لبنان در آینده چیزی بیشتر از توهم نیست. این مقام ارشد نظامی با انتقاد از طرح آویو کوخاوی رئیس سابق ستاد ارتش این رژیم برای تبدیل ارتش به یک «ارتش مرگبار، مؤثر و مبتکر» گفت: طرح وی منجر به خسارت‌های جبران ناپذیر به نیروهای زمینی، تعداد نیروها و همچنین نیروهای ذخیره ارتش شد.

این مقام نظامی اذعان کرد: اسرائیل ممکن است در آینده با نبردی سنگین و بی‌سابقه از خارج، همزمان با تهدیدات داخلی مواجه شود، این درحالی است که ما با کمبود نیرو مواجه هستیم. وی ضمن انتقاد از حملات بی نتیجه نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در عمق خاک سوریه که از سوی کوخاوی دنبال می‌شد، افزود: دشمنان ما در لبنان، بی سر و صدا در حال تأسیس کارخانه هستند و به ساخت موشک‌های نقطه زن و دوربرد ادامه می‌دهند و ما پاسخی نمی‌دهیم. زمانی که آنها (مقاومت لبنان) موشک‌های نقطه زن در اختیار داشته باشند، شرایط جنگ متفاوت خواهد بود و اینکه تصور شود در کمترین زمان به پیروزی دست یابیم توهمی بیش نیست. وضعیت امروز در نیروی زمینی غم انگیز است و ارتش آماده جنگ و انجام هیچگونه حمله‌ای نیست.

بریک اذعان کرد: در سال‌های اخیر انگیزه و روحیه رزمی نیروها از دست رفته و بسیاری از آنها آمادگی رفتن به خدمت نظامی را ندارند، همه گزارش‌های ناظران حاکی از عدم آمادگی ارتش برای جنگ است. بریک همچنین افزود: کوخاوی ارتشی را به هرتزی هالیوی رئیس جدید ستاد کل ارتش اسرائیل تحویل می‌دهد که از مشکلات وحشتناکی رنج می‌برد و اگر هالیوی برای حل آن حرکت و تلاش نکند، با شکاف عمیقی مواجه خواهیم شد.

مأموریت غیرممکنِ نجاتِ ارتش شکست خورده

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی با اشاره به آغاز دوران مأموریت هرتزی هالیوی در مقام رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، به سه مأموریت عملیاتی وی در ماه‌های آتی، اشاره کرد.

این روزنامه در این باره نوشت: هالیوی سه مأموریت عملیاتی دارد که شامل آماده سازی ارتش اسرائیل (رژیم صهیونیستی) برای جنگ آینده، موضوع هسته‌ای ایران و تحولات داخلی فلسطین می‌شود.

اما بخش مهمی از گزارش یدیعوت آحارونوت در اینجا بود که اذعان کرد: بالاتر از همه این‌ها هرتزی هالیوی با یک چالش جدید و غیر طبیعی مواجه است که جلوگیری از فروپاشی ارتش اسرائیل تحت فشارهای فزاینده سیاسی، خواهد بود.

بهره سخن

با قاطعیت می‌توان گفت مهمترین جلوه قدرتنمایی ارتش‌های مختلف در سطح جهان و عیار نظامی آنها در جنگ‌های واقعی، مشخص می‌شود. واقعیت این است از زمانی که رژیم صهیونیستی وارد جنگ‌های جدی با گروه‌های مقاومت در فلسطین و لبنان شد، بیش از پیش پوشالی بودن ادعاهای ارتشِ شکست ناپذیر رسوا شد. سریال شکست‌های ارتش رژیم صهیونیستی، از سال ۲۰۰۰ با عقب نشینی نظامیان صهیونیست از جنوب لبنان و جشن آزادی ملت لبنان آغاز شد. سال ۲۰۰۵ این رخداد بار دیگر با عقب نشینی نظامیان صهیونیست از نوار غزه تکرار شد. جنگ ۳۳ روزه علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ و جنگ ۵۱ روزه علیه غزه در سال ۲۰۱۴ نیز علاوه بر اینکه پیروزی خاصی برای صهیونیست‌ها در پی نداشت، ناکامی‌های دیگری را نیز به کارنامه غاصبان سرزمین فلسطین افزود. آخرین ناکامی جنگی رژیم صهیونیستی را می‌توان نبرد سیف القدس در سال ۲۰۲۱ دانست. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا هرتزی هالیوی می‌تواند به ناکامی بیش از دو دهه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی در میادین مختلف پایان دهد؟ شرایط نظامی در اراضی اشغالی و شاخص‌های موجود اما هیچ امیدی برای این ژنرال تازه وارد، باقی نگذاشته است./مهر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها