بغداد: بین امنیت عراق و امنیت منطقه، وابستگی زیادی وجود دارد

کد خبر: 1199892

وزیر امور خارجه عراق گفت که سیاست خارجه این کشور مبتنی بر نزدیک‌ کردن دیدگاههای کشورهای همسایه و تأکید بر اصل گفت‌وگو است که در راستای حفظ امنیت و ثبات منطقه است.

 بغداد: بین امنیت عراق و امنیت منطقه، وابستگی زیادی وجود دارد

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق شامگاه امروز پنجشنبه با ووپکه هوکسترا وزیر خارجه هلند دیدار کرد و روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را بررسی کردند.

شبکه خبری العهد گزارش داد، حسین در این دیدار که در حاشیه نشست سالانه داووس برگزار شد، گفت: دولت عراق در پی ارائه خدمات و بازسازی اقتصادی عراق است؛ زیرا با وضعیت مالی خوبی که عراق دارد می‌تواند بهترین خدمات را ارائه کند.

وی ادامه داد: سیاست خارجه عراق مبتنی بر نزدیک‌ کردن دیدگاههای کشورهای همسایه و تأکید بر اصل گفت‌وگو است که در راستای حفظ امنیت و ثبات منطقه است. این مسئله بر امنیت جهان نیز تأثیر خواهد گذاشت.

وزیر خارجه عراق خاطر نشان کرد: بین امنیت عراق و امنیت منطقه، وابستگی زیادی وجود دارد. عراق از نزدیک، پیگیر وضعیت امنیتی سوریه است. هر گونه ناامنی در داخل سوریه، تأثیر منفی بر امنیت عراق و منطقه دارد.

حسین با بیان اینکه گروههای تروریستی در اردوگاه الهول و زندانهای نزدیک به نوار مرزی عراق وجود دارد، تصریح کرد: عراق طی پنج دهه گذشته با جنگهای زیادی روبرو بوده است، ولی از سال ۲۰۲۳، سیاست خود را به صورت بنیادین تغییر داد و سیاست آغوش باز با کشورهای منطقه و جهان را در پیش گرفت.

در همین ارتباط، وبسایت العربی الجدید اخیرا به نقل از دو مقام عراقی نوشت که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور از فؤاد حسین و تیمی از دفترش خواسته است که تلاش‌ها برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض با هدف برگزاری نشستی میان طرفین را از سربگیرند.

یک مقام بلندپایه در دفتر السودانی در این باره گفت که او به وزیر خارجه و تیمش دستور داده است که کانال‌های ارتباطی میان تهران و ریاض برای نشستی جدید را فعال کنند و السودانی امیدوار است که در این رابطه به اولین دستاورد قابل توجه خود در عرصه خارجی برسد.

به گفته او السودانی از مفاد و جزئیات نشست‌های پیشین میان ایران و عربستان سعودی و عمده اختلافات و اشتراکات طرفین مطلع شده است.

العربی الجدید نوشت که رویکرد فعلی دولت السودانی نشان دهنده انطباق آشکار سیاست خارجی وی با دولت قبلی است. بارزترین نکات این همسویی از طریق تضمین مقامات عراقی مبنی بر عدم پیوستن به سیاست محور‌ها در منطقه و تلاش برای تنش‌زدایی در میان کشورها خود را نشان می‌دهد.

بغداد از آوریل ۲۰۲۱ میزبان پنج دور گفت‌و‌گو میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بوده است که آخرین آن در آوریل گذشته در زمان دولت مصطفی الکاظمی بود.

چندی پیش نیز در تاریخ سی‌ام آذر ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست بغداد ۲ به امان پایتخت اردن سفر کرده بود در توئیتی از گفت‌وگو با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان در حاشیه این نشست خبر داد./فارس

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها