نتانیاهو به دنبال فرصت برای عادی‌سازی روابط با عربستان

کد خبر: 1200074

بعد از اینکه رژیم صهیونیستی توافق‌های ابراهیم را برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی در ۲۰۲۰ امضا کرد اکنون نگاهش را به سمت عربستان دوخته است.

نتانیاهو به دنبال فرصت برای عادی‌سازی روابط با عربستان

بعد از اینکه رژیم صهیونیستی توافق‌های ابراهیم را برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی در ۲۰۲۰ امضا کرد اکنون نگاهش را به سمت عربستان دوخته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت روزنامه الحره، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پنجشنبه اعلام کرد که وی با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره فرصت‌های تحقق گشایشی دیپلماتیک با عربستان صحبت کرد. این در حالی است که ریاض توافق صلح با رژیم صهیونیستی را مشروط به تحقق خواسته فلسطینی‌ها درباره تشکیل کشور مستقل کرده است.

نتانیاهو متعهد شده که برای تدوین روابط رسمی با ریاض بعد از امضای توافق‌های عادی سازی روابط با امارات و بحرین در سال ۲۰۲۰ با عنوان توافق‌های ابراهیم تلاش کند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که این کشور بدون تشکیل کشور فلسطین به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نمی‌پردازد.

وی گفت، عادی سازی روابط و ثبات واقعی تنها با دادن امید به فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور مستقل فلسطین ممکن است.

مبارک آل عاتی، تحلیلگر سیاسی اعلام کرد: موضع ریاض در قبال عادی سازی روابط با اسرائیل همچنان ثابت است و تغییری نکرده است؛ به ویژه اینکه اسرائیل اقداماتی اتخاذ نکرده که جدی بودنش را درباره برقراری روابط با عربستان نشان دهد.

وی گفت: عربستان دشمنی با اسرائیل ندارد؛ اما بدون وجود قواعد و زمینه یکپارچه به عادی سازی روابط نمی‌پردازد. عربستان همواره از ملت فلسطین حمایت می‌کند و با نقض‌های مکرر اسرائیل که آخرین آن تجاوز یک مسئول اسرائیلی به مسجد الاقصی بود، مخالف است.

مئیر مصری، استاد علوم سیاسی دانشگاه عبری قدس اعلام کرد: فرصت واقعی برای عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان به دلیل تقابل منافع و خطراتی که منطقه را تهدید می‌کند وجود دارد. زمان تغییر کرده است و روش تعامل نظام عربی با مسائل منطقه‌ای نیز تغییر کرده است؛ طوری که دیگر روابط با اسرائیل مثل قبل یک مسئله نامناسب برای کشورهای عربی نیست.

با اینکه عربستان بارها تکرار کرده که توافق صلح با رژیم صهیونیستی را قبل از صلح با فلسطینی‌ها امضا نخواهد کرد اما رسانه‌ها و روحانیونی که دولت عربستان از آن‌ها حمایت می‌کند می‌گویند تغییر با این رژیم عملا اتفاق افتاده است و این مسئله‌ای است که تنها با دستورات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان صورت می‌گیرد.

مصری که عضو کمیته مرکزی حزب کارگر رژیم صهیونیستی است، گفت: عربستان صرفا یک کشور عضو اتحادیه عرب نیست بلکه کشوری است که رویکرد کلی جهان عربی در منطقه را منعکس می‌کند.

رژیم صهیونیستی سال ۲۰۲۰ توافق‌های عادی سازی روابط با امارات، بحرین و مراکش را امضا کرد و در سال ۲۰۲۱ نیز به توافق صلح با سودان رسید.

فلسطینی‌ها تمام این توافق‌ها را خیانت می‌دانند. چراکه معتقدند براساس توافق صلح عربی حل نزاع فلسطین و رژیم صهیونیستی پایه و اساس هرگونه صلح با این رژیم است.

آل عاتی گفت: عربستان به عادی سازی روابط بدون به رسمیت شناختن تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ نخواهد پرداخت.

مصری گفت: صلح منطقه‌ای حتما منجر به مهار نزاع فلسطین و اسرائیل می‌شود. عربستان می‌داند که اسرائیل مانع رسیدن به صلح نهایی با شرکای فلسطینی نیست و صلح دائم میان فلسطین و اسرائیل ابتدا اتخاذ اقداماتی در میان فلسطینی‌ها را می‌طلبد.

وی گفت: تناقضی میان طرح صلح عربی که سال ۲۰۰۲ امضا شد و نزدیکی عربستان با اسرائیل وجود ندارد.

کرانه باختری که جزو مناطقی است که فلسطینی‌ها برای تشکیل کشوری در آن تلاش می‌کنند طی ماه‌های اخیر شاهد خشونت‌ها و درگیری‌های زیادی بوده است.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان چهارشنبه از دولت رژیم صهیونیستی خواست با جدیت برای حل و فصل نزاع با فلسطینی‌ها اقدام کند.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش سایت آکسیوس مسئولان اسرائیلی می‌گویند، عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان تا زمانی که روابط ریاض و واشنگتن درست نشده ممکن نخواهد بود.

از اکتبر به دنبال تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت روابط عربستان و آمریکا دچار تنش شد.

دیرک شولیه، مشاور وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: اختلافاتی میان ریاض و واشنگتن وجود دارد که به صورت واضح و روشن درباره آن صحبت می‌شود اما آمریکا روابط طولانی با عربستان دارد و ما هنوز شرکا هستیم.

وی گفت: برخی اختلافات در روابط وجود دارد همانطور که در دهه‌های هفتاد در زمان ممنوعیت صادرات نفت از سوی عربستان بعد از جنگ ۱۹۷۳ با اسرائیل رخ داد اما واشنگتن شراکت قوی با ریاض در تمام زمینه‌ها به ویژه انرژی دارد.

به گفته رسانه‌های اسرائیلی نتانیاهو طرح‌های الحاق کرانه باختری را در ازای معامله عادی سازی روابط با عربستان در سایه مذاکرات رژیم صهیونیستی با عربستان در این باره به حالت تعلیق درخواهد آورد.

مذاکرات صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی سال ۲۰۱۴ متوقف شد. این مذاکرات با میانجیگری آمریکا برای تشکیل کشور فلسطین در کرانه باختری، قدس شرقی و غزه برگزار شد.

براساس گزارش آکسیوس نتانیاهو عادی سازی روابط با عربستان را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود در سیاست خارجه قرار داده است.

ریچارد چازدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه جورج واشنگتن معتقد است که وجود یک ائتلاف رسمی میان رژیم صهیونیستی و عربستان به نتانیاهو و این رژیم کمک خواهد کرد تا جبهه جدیدی علیه ایران و تهدیدات در منطقه ایجاد کنند.

وی گفت: نتانیاهو باید هزینه‌ها و فواید چنین ائتلافی را محاسبه کند. احتمالا این مسئله به اسرائیل اجازه استفاده از نفت تولید شده در منطقه را بدهد.

براساس گزارشات عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان نکته مهمی در تقویت جایگاه سیاسی نتانیاهو است و یک پیروزی مهم را برای او رقم می‌زند که نگاه‌ها را از دولت جنجالی و ائتلاف بی ثبات وی برمی‌دارد.

شولیه درباره سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به اراضی اشغالی و اراضی فلسطینی گفت: این یک سفر بسیار مهم است چراکه اجازه ارتباط با دولت جدید اسرائیل را داد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها