رژیم صهیونیستی از مرد در سایه خود در جهان عرب پرده برداشت

کد خبر: 1199175

رژیم صهیونیستی از مرد در سایه خود در جهان عرب پرده برداشت که ادعا می‌کند، نقش بزرگی در عادی سازی روابط با برخی از کشورهای عربی و اسلامی داشت.

رژیم صهیونیستی از مرد در سایه خود در جهان عرب پرده برداشت

رژیم صهیونیستی از مرد در سایه خود در جهان عرب پرده برداشت که ادعا می‌کند، نقش بزرگی در عادی سازی روابط با برخی از کشورهای عربی و اسلامی داشت.

رژیم صهیونیستی از «مرد در سایه خود در جهان عرب» پرده برداشت که نقش بزرگی در برقراری روابط رژیم اسرائیل با سودان، مصر و کشورهای خلیج فارس داشت و هم اکنون منصب مدیرکل وزارت خارجه رژیم اسرائیل را تصدی می‌کند که به تازگی ریاست آن به «ایلی کوهن»، مهندس عملیات عادی سازی روابط سپرده شده است.

صحبت از «رونین لیوی» معروف به «ماعوز» 48 ساله در میان است که برای مدت‌ها هویت رسانه‌ای وی مخفی نگه داشته شده بود و کلید اصلی شورای امنیت داخلی اسرائیل در جهان عرب محسوب می‌شود و برای اولین بار اجازه افشای نام و چهره‌اش داده شد.

وبگاه «عربی 21» نوشت: «ایتامار آیخنر»، گزارشگر سیاسی نشریه عبری زبان «یدیعوت آحارانوت» گفت: «لیوی 30 سال در پست های مختلف میدانی و عملیاتی و اطلاعاتی دستگاه اطلاعات داخلی موسوم به شاباک و به عنوان رئیس یک یگان بزرگ در ارتش اسرائیل خدمت کرده است».

آیخنز می‌افزاید: «در دوران نخست وزیری بنیامین نتانیاهو وی به عنوان مرد در سایه امنیت "ملی" اداره ارتباطات محرمانه با کشورهای عربی و آفریقایی فعالیت کرد و نقش مهمی در ارتباط اسرائیل با سودان و مصر و بخشی از کشورهای خلیج به عنوان توافقنامه های عادی سازی روابط داشت».

این گزارش می‌ افزاید: لیوی فارغ التحصیل رشته رفتارشناسی و مدیریت بازرگانی و اقتصاد دانشگاه بن گورین و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی مؤسسه آکادمیک پرز است و انتصاب وی به عنوان مدیرکل وزارت خارجه از سوی کوهن، وزیر خارجه رژیم اسرائیل، اقدامی جنجالی و با این هدف صورت گرفته است که عامل اصلی و اساسی توسعه و گسترش توافقنامه‌های عادی سازی و ارتباطات محرمانه و سری با کشورهای عربی باشد که با اسرائیل روابط رسمی علنی ندارند.

آیخنز تاکید کرد: لیوی که به عربی تسلط عالی دارد و با فرهنگ عربی آشناست، طی دوران فعالیتش به توسعه روابط اسرائیل در جهان عرب کمک بسیاری کرد و ماموریت‌های محرمانه‌ای را در کشورهای عربی و آفریقایی انجام داد و شناخت دقیقی از منطقه و واقعیت‌های دیپلماتیک حال حاضر دارد، اما به نظر می رسد، توسعه روابط اسرائیل با آمریکا و کشورهای اروپایی حوزه ی جدیدی برای وی باشد که در شاباک به عنوان هماهنگ کننده میدانی فعالیت داشت و لقب «ماعوز» به وی داده شد.

وی افشا کرد: نتانیاهو او را به خوبی می‌شناسد و از ماموریت‌های محرمانه وی مطلع بود، اما انتصاب وی به عنوان مدیرکل موجب درگیری وی با کارمندانش شد، برخی از کسانی که با وی کار کرده‌اند، تاکید کردند که ماموریت‌های محرمانه وی در جهان عرب طی سال‌های گذشته خشم بسیاری از مسئولان وزارت خارجه و موساد را برمی انگیخت، چون آن را دخالت در کار خود تلقی می کردند.

افشای هویت لیوی سرآغازی برای ازسرگیری روند عادی سازی روابط تل‌آویو با تعداد بیشتری از کشورهای عربی و اسلامی و گسترش دایره این روابط محسوب می شود، به ویژه آنکه وی دارای شبکه ارتباطات قوی با تعدادی از پایتخت‌های منطقه است و به واسطه ی این روابط جایگاه جدیدی را برای برقراری رابطه با همتایان خود در این کشورها چه به صورت محرمانه و چه علنی و رسمی پیدا خواهد کرد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها