آنکارا: اقدام خباثت‌آمیز در سوئد ربطی به آزادی اندیشه ندارد

کد خبر: 1201187

وزیر خارجه ترکیه در خصوص هتک حرمت قران کریم در سوئد گفت دولت این کشور در این اقدام خباثت‌آمیز که ربطی به آزادی اندیشه ندارد، شریک جرم است.

 آنکارا: اقدام خباثت‌آمیز در سوئد ربطی به آزادی اندیشه ندارد

مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه در خصوص هتک حرمت قران کریم در سوئد گفت این کشور با اجازه دادن به این عمل خباثت‌آمیز در این جرم مشارکت کرده است.

به گزارش آناتولی، وزیر خارجه ترکیه افزود: «حمله خباثت‌آمیز در سوئد حمله نژادپرستانه است که ربطی به آزادی اندیشه ندارد». وی در ادامه گفت که نشست سه‌جانبه با سوئد و فنلاند درباره عضویت آن‌ها در ناتو به دلیل فضای ناسالم سیاسی به تعویق افتاد.

به گزارش رویترز، چاووش‌اوغلو در اظهارات امروزش گفت که برگزاری نشست سه‌جانبه با سوئد و فنلاند بی‌معنی است. او در یک کنفرانس خبری افزود هیچ پیشنهادی برای ارزیابی عضویت سوئد و فنلاند در ناتو به طور جداگانه وجود ندارد.

نخست‌وزیر سوئد در واکنش به تعویق به مدت نامعلوم مذاکرات سه‌جانبه از سوی ترکیه گفته خواستار احیای گفت‌وگو با آنکاراست.

پیش‌تر و در ادامه واکنش‌های تند ترکیه به اهانت رهبر یک حزب سوئدی به قرآن کریم، «عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه ضمن اشاره به حمایت تلویحی دولت سوئد از هتک حرمت قرآن کریم به بهانه آزادی بیان، گفت دیگر چیزی برای صحبت کردن با استکهلم درباره عضویتش در ناتو وجود ندارد.

چلیک در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان ترک» توضیح داد: «درباره چه چیزی باید با سوئد صحبت کنیم؟ چه چیزی روی میز مذاکره است؟ آن‌ها می‌خواهند فرآیند [عضویت در ناتو] پیش برود. ولی اکنون شرایط به عقب بازگشته است. مکانیسم سه‌جانبه دیگر چه فایده‌ای دارد؟»

وی درباره رویکرد دولت سوئد نیز اظهار داشت: «خصومت با [رجب طیب] اردوغان [رئیس جمهور] و ترکیه در تار و پود آن‌هاست. ذات آن‌ها با خرابکاری است و تمایلات نازی‌گرایانه افزایش یافته است. گروه‌های فاشیستی هم در حال انجام کارهای جدید هستند».

پیش از این نیز رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود سوزاندن قرآن در سوئد به تمام کسانی که به حقوق اساسی مردم، آزادی‌ها و به خصوص مسلمانان احترام می‌گذارند، توهین می‌کند.

 «راسموس پالودان» سیاستمدار راست افراطی شنبه (اول بهمن) با اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و اهانت به مسلمانان، این کتاب آسمانی را در مقابل سفارت ترکیه در پایتخت سوئد به آتش کشید. به دنبال این حادثه ترکیه دیدار با وزیر دفاع سوئد را لغو و سفیر استکهلم را احضار کرد.

بسیاری از کشورهای مسلمان نیز خشم خود را از سوزاندن قرآن در سوئد اعلام کردند. مراکش، اندونزی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی این اقدام را محکوم کردند./ارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها