هراس جدی آمریکا از حضور ایران در تنگه پاناما

کد خبر: 1202513

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در هراس از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان، بار دیگر در واکنش به برنامه ریزی تهران برای حضور در تنگه پاناما گفت که واشنگتن بر اعزام کشتی های ایران در تنگه پاناما نظارت می کند.

هراس جدی آمریکا از حضور ایران در تنگه پاناما

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در هراس از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان، بار دیگر در واکنش به  برنامه ریزی تهران برای حضور در تنگه پاناما گفت که واشنگتن بر اعزام کشتی های ایران در تنگه پاناما نظارت می کند.

 یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا گفت: "ما از این ادعاهای نیروی دریایی ایران آگاه هستیم. ما به نظارت بر تلاش های ایران برای حضور نظامی در نیمکره غربی ادامه می دهیم."

مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه نیز در گفتگو با فاکس نیوز مدعی شد: حضور رو به رشد ایران در نیمکره غربی نباید تعجب آور باشد زیرا دولت جو بایدن سابقه مماشات و تعامل با حکومت های خودکامه را دارد.

این سناتور جمهوریخواه در هراس از گسترش نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد: توانایی تهران برای گسترش حضور نظامی در نیمکره ما یک زنگ هشدار است، زیرا این کشور به دنبال حمایت از رژیم‌های مارکسیست چپگرا است که صلح و ثبات را در سراسر منطقه تضعیف خواهد کرد.

ماریا الویرا سالازار، نماینده ایالت فلوریدا نیز گفت: ایران به شدت در حال تقویت روابط خود با نیمکره غربی از طریق ارتباط با رژیم های سوسیالیستی همفکر در ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا است.

وی تصریح کرد: آنها همچنین به دنبال فرصت گسترش نفوذ در مناطق دیگر هستند. تصادفی نیست که کشتی های ایرانی تنها یک ماه پس از به دست گرفتن قدرت توسط یک سوسیالیست در برزیل در این کشور پهلو می گیرند.

نماینده ایالت فلوریدا افزود: دولت بایدن باید به جای حمایت از رژیم‌های سوسیالیست و چپ‌گرای آمریکای لاتین که دوست ایران هستند، نیروهای سیاسی متعهد به حفظ نیمکره ما از ترور یهودی‌ستیزانه را تقویت کند.

شبکه فاکس نیوز ادعا کرد: مداخله نظامی ایران در گذرگاه حیاتی حمل و نقل کشتیرانی پاناما می تواند به تجارت آمریکا آسیب برساند و بازار اقتصاد جهانی را متزلزل کند. ۱۶ درصد از ناوگان کشتیرانی جهان از کانال پاناما عبور می کنند.

یک منبع امنیتی غربی به فاکس نیوز گفت: ایران حضور نظامی رو به رشدی در آمریکای مرکزی ندارد.

وی با ابراز نگرانی در مورد تمایل ایران به آنچه قدرت نمایی در قاره آمریکا خواند، مدعی شد: باید دولت های منطقه را از نقش بی ثبات کننده بین المللی ایران آگاه ساخت.

واشنگتن پست  ۲۶دی ماه در مقاله‌ای مدعی شده است؛ پاناما در کمک به دور زدن تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا نقش دارد و کاخ سفید باید این کشور آمریکای لاتین را تحت فشار قرار دهد.

به گزارش ایرنا، جب بوش برادر جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا نویسنده این مقاله از تحریم علیه ایران سخن گفت و افزود:برخی کشورها با کمک برای دور زدن تحریم‌ها ، ایران را تقویت کرده‌اند.

این اظهارات در شرایطی بیان می شود که جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه اعلام کرد که بزودی توان نظامی دریایی خود را با عبور از کانال پاناما به آمریکا و جهانیان نشان می دهد و این امر بشدت دولت و مقامات واشنگتن را نگران و خشمگین کرده و درصدد تحت فشار قرار دادن پاناما هستند.

جب بوش تصریح کرد: پاناما از فواید میلیاردها دلار تجارت سالانه با آمریکا سود می‌برد و بیشتر از هر کشور دیگری در آمریکای لاتین از سرمایه‌گذاری مستقیم واشنگتن بهره‌مند می‌شود. حالا این کشور می‌خواهد ریاست سازمان بین‌المللی دریانوردی را که وابسته به سازمان ملل است بر عهده بگیرد. این سازمان مسئول تامین امنیت کشتیرانی و فعالیت‌های قاچاق دریایی است. دولت پاناما شایستگی آن را ندارد که نماینده‌اش در این نهاد یعنی «ارسنیو دومینگوئز» ریاست این سازمان را بر عهده بگیرد: زیرا پاناما سزاوار اعتماد جامعه بین‌المللی نیست.

وی پیشنهاد داد: انتخابات تعیین رئیس سازمان بین‌المللی دریانوردی تا تابستان برگزار نمی‌شود. آمریکا باید در ماه‌های آینده پاناما را تحت فشار قرار دهد.

وی همچنین گفت: کنگره جدید آمریکا هم باید نقش پاناما در تسهیل دور زدن تحریم‌ها را بررسی کرده و دولت جو بایدن هر یک از کشتی‌های حامل پرچم پاناما که محموله‌های تحریمی را حمل کرده است، به همراه مالکان و اپراتورهای آنها به فهرست تحریم‌ها اضافه کند.

به گزارش ایرنا، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیشتر گفت: نیروی دریایی ارتش تا امروز در تمامی تنگه‌های راهبردی دنیا حضور داشته‌ و تنها در ۲ تنگه حضور نداشته‌ایم که در یکی از این تنگه‌ها امسال حضور پیدا می‌کنیم و در حال برنامه‌ریزی برای حضور در تنگه پاناما هستیم.

امیر دریادار «شهرام ایرانی»  در نخستین همایش ملی تمدن دریایی - مسیر پیشرفت که در کنارک برگزار شد، استفاده از ظرفیت‌های دریایی را نیازمند نگاه ویژه همه مسوولان دریایی کشور دانست و اظهار کرد: امروز باید حضور دریایی خودمان را در آب‌های بین المللی قدرتمندتر کنیم و می‌توانیم بگوییم در حوزه علمی هیچ مشکلی برای رشد در این زمینه وجود ندارد.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۲ دی ماه در نخستین واکنش به تلاش ایران برای حضور در تنگه پاناما افزود: ما از این ادعای نیروی دریایی ایران آگاهی داریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت: همچنان بر تلاش ها و اظهارات ایران مبنی بر قصدش برای توسعه حضور نظامی در نیمکره غربی نظارت می کنیم./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها