رایزنی‌های نخست وزیر عراق در مونیخ

کد خبر: 1205615

نخست وزیر عراق در حاشیه برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ دیدارهایی با مقامات دیگر کشورها داشت.

 رایزنی‌های نخست وزیر عراق در مونیخ

 «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با « جیمز کلورلی»، وزیر امور خارجه انگلیس دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه و راهکارهای توسعه آن، تحولات منطقه و جهان و گسترش چارچوب‌های همکاری و شراکت در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، انرژی و سرمایه‌گذاری رایزنی کردند.

السودانی با تاکید بر اهتمام عراق به برقراری روابط متوازن در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی و تمایل به تقویت چشم‌اندازهای همکاری با انگلیس و استفاده از ظرفیت‌ها برای همکاری اقتصادی متنوع، اظهار داشت: اصلاحات اقتصادی مصرح در برنامه دولت می‌تواند وضعیت عراق را بهبود و توسعه بخشد.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه انگلیس ضمن تاکید بر پایبندی لندن به هر آنچه که به تقویت ثبات عراق بیانجامد، اظهار داشت: انگلیس از روند توسعه اقتصادی دولت کنونی عراق و ارتباط گسترده اقتصادی با کشورهای مختلف حمایت می‌کند.

رایزنی السودانی با دبیرکل اینترپل

همچنین «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق با «یورگن استوک»، دبیرکل سازمان اینترپل دیدار و درباره فعال‌سازی همکاری دوجانبه در زمینه استرداد اموال قاچاق شده و افراد تحت تعقیب رایزنی کرد.

السودانی با بیان اینکه سرقت بیت المال مهمترین چالش پیش روی عراق و مبارزه با فساد از اولویت‌های دولت است، افزود: اقدامات دولت مستلزم همکاری با اینترپل به خصوص در مساله تعامل با جرائم مالی است.

وی گفت: سرقت از بیت المال، بکارگیری نظام مالی جهانی برای قاچاق و پولشویی، جرم بین‌المللی فرامرزی به شمار می‌رود که به عراق خسارت وارد کرده زیرا از مهمترین منابع تروریسم است و بازگرداندن افراد تحت تعقیب این جرایم از مهمترین گام‌ها برای بازداشتن و جلوگیری از وقوع آن است.

السودانی با اشاره به اقدامات دولت در تامین امنیت مرزهای عراق و اتصال کامل با خدمات اینترپل، از این سازمان بین المللی خواست در زمینه آموزش و کادرسازی در مقر اصلی و دفاتر تازه تاسیس اینترپل در گذرگاه‌های مرزی و همکاری در زمینه تبادل اطلاعات امنیتی با کشورهای اعضا، حمایت از تحقیقات درخصوص جرائم پولشویی، تامین مالی تروریسم و FATF از عراق حمایت کند.

نخست‌وزیر عراق همچنین از تمایل بغداد برای استفاده حداکثری از زمینه‌های مورد فعالیت اینترپل و نقش‌آفرینی در صدور کارت‌های زرد و قرمز برای مرتکبان جرائم تروریستی خبر داد.

السودانی در پایان از دبیرکل اینترپل خواست در نزدیکترین زمان ممکن به عراق سفر کند.

تاکید بر روابط دوجانبه عراق و کویت

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در جریان حضور خود در پنجاه و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ با «سالم عبدالله الجابر الصباح» وزیر امور خارجه کویت دیدار کرد.

در این دیدار، روابط دوجانبه بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دو طرف بر روابط برادرانه و مشترکی که عراق و کویت را به هم پیوند می‌ دهد، تاکید کردند.

دو طرف در این دیدار اعلام کردند به دنبال همکاری‌های سازنده‌ تر و تقویت روابط مشارکتی مثمر ثمر در زمینه‌ های مختلف اقتصادی هستند.

محورهای دیدار نخست وزیر عراق با همتای ارمنی

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در حاشیه شرکت در پنجاه و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ در محل اقامت خود با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان دیدار کرد.

در این دیدار روابط دوجانبه دو کشور و راه های تحکیم آن و افزایش همکاری‌ها و مشارکت اقتصادی به نفع دو ملت عراق و ارمنستان مورد بررسی قرار گرفت.

 تفاهم برای فعال‌سازی کمیته‌های مشترک بین دو کشور در زمینه‌های گردشگری، صنعت و انرژی از محورهای دیگر این دیدار بود.

از سوی دیگر «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق با دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین المللی، وضعیت امنیتی عراق، اقلیم کردستان و منطقه و همچنین آخرین تحولات جنگ علیه تروریسم و مقابله با خطرات داعش را بررسی کرد.

« والندر» دستیار وزیر دفاع آمریکا در دیدار با «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان تأکید کرد که ایالات متحده به حمایت‌های لازم از عراق و اقلیم کردستان در چارچوب توافق راهبردی با عراق و تا پایان نابودی نهایی داعش ادامه خواهد داد.

بارزانی نیز ضمن تشکر از ایالات متحده بابت حمایت از اقلیم کردستان در مبارزه با تروریسم گفت که حمایت مستمر واشنگتن از روند اصلاحات در سازمان پیشمرگه ضروری است.

بارزانی وضعیت کلی منطقه و اهمیت اقدام مشترک برای حفظ امنیت و ثبات و مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای امنیتی و سایر موضوعات مورد علاقه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

رئیس اقلیم کردستان پس از دعوت رسمی برای شرکت در پنجاه و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ، روز جمعه وارد آلمان شد.

وی به همراه سران و رهبران کشورها، از جمله «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، در نشست‌ها و گفت‌وگوها درباره امور جهانی از جمله امنیت و ثبات بین المللی و چالش های کنونی پیش روی جهان شرکت خواهد کرد.

وی در این کنفرانس سه روزه که از 17 تا 19 فوریه 2023 برگزار می‌شود، دیدارهای متعددی با تعدادی از رهبران و مقامات از سراسر جهان خواهد داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها