تکرار ادعای ضد ایرانی این بار از زبان نخست وزیر انگلیس

کد خبر: 1205720

نخست وزیر انگلیس ضمن تکرار ادعای بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است مدعی شد که غرب باید از اوکراین دربرابر حملات هوایی روسیه و پهپادهای ایرانی حفاظت کند.

تکرار ادعای ضد ایرانی این بار از زبان نخست وزیر انگلیس

 نخست وزیر انگلیس ضمن تکرار ادعای بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است مدعی شد که غرب باید از اوکراین دربرابر حملات هوایی روسیه و پهپادهای ایرانی حفاظت کند.

ریشی سوناک روز شنبه با ایراد سخنانی در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ مدعی شد: پوتین قمار کرده بود که ما در جنگ می‌بازیم اما به او نشان دادیم که اشتباه می‌کند. ما ظرف چند ماه آینده تسلیحات بیشتری را به اوکراین ارسال خواهیم کرد، زیرا باید به این کشور برای حفاظت از شهرهایش در برابر حملات هوایی روسیه و پهپادهای ایرانی کمک کنیم.

وی عنوان کرد؛ انگلیس نخستین کشوری است که تسلیحات دوربرد در اختیار اوکراین قرار خواهد داد و از طریق همکاری با متحدانش سامانه‌های پیشرفته هوایی به اوکراین ارسال می‌کند. سوناک با این حال خاطر نشان کرد که استفاده از هواپیماهای جنگنده نیازمند آموزش است و به همین خاطر کار آموزش خلبانان اوکراینی در انگلیس آغاز شده است .

سوناک در ادامه اظهارات روس‌هراسانه خود مدعی شد که برای رسیدن به صلح باید نظام مبتنی بر قانون ترمیم شود و لازمه آن پاسخگویی مسکو به جهان است. او از برگزاری کنفرانس بازیابی اوکراین در انگلیس خبر داد و هدف آن را بررسی راهکارهای حساب‌کشی از روسیه برای پرداخت خسارت‌های جنگی در اوکراین عنوان کرد.

نخست وزیر انگلیس بدون اشاره به سیاست‌های جنگ‌طلبانه کشورش مدعی شد که روسیه قوانین بین‌المللی را بصورت پی‌درپی درقبال کشورهای خارج از ائتلاف ناتو زیر پا گذاشته است و این درحالیست که پاسخ جامعه جهانی قوی نبوده است. وی با تکرار ادعاهای مداخله جویان درباره امور داخلی ایران، مواضع ضد روسیه و چین مدعی شد که برخی کشورها نظام مبتنی بر قانون را زیر پا گذشته‌اند. «آن‌ها نباید در این زمینه پیروز شوند و ما هم نباید ترسی به دل راه دهیم»

اظهارات نخست وزیر انگلیس درباره مشارکت تسلیحاتی ایران با روسیه در جنگ اوکراین درحالیست که، غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، ادعای مردود مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ را مطرح کرده است. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک‌های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد و تصریح کرده است که هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر در این زمینه گفت: متأسفانه کشورهایی که بزرگترین صادرکننده تسلیحات و تجهیزات به یک طرف جنگ هستند مایلند با دامن زدن به خبرهای کذب و جعلی افکار عمومی جهانی را دچار گمراهی و خطا کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نه در یک طرف جنگ و نه در کنار یک طرفی دیگر قرار دارد، تاکید کرد: ایران چنین طرح‌هایی را حتی در دست پیگیری هم ندارد.

کنعانی خاطرنشان کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران تشویق طرفین برای توسل به راهکار سیاسی و همچنین تشویق جامعه بین‌المللی برای کمک به شکل گیری راهکار سیاسی به منظور پایان دادن به جنگ است./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها