واکنش منفی برلین به طرح صلح پکن

کد خبر: 1207364

وزیر دفاع آلمان با اشاره به برخی گزارش‌های رسانه‌ای درباره احتمال ارائه پهپاد کامیکازه از سوی چین به روسیه و با وجود اذعان به مورد تایید نبودن آن‌ها، نسبت به طرح صلح پکن برای جنگ اوکراین ابراز تردید کرد.

 واکنش منفی برلین به طرح صلح پکن

«بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع آلمان گفته که نسبت به پیشنهاد آتش‌بس چین به عنوان بخشی از طرح ۱۲ ماده‌ای این کشور برای پایان جنگ در اوکراین تردید دارد.

به گزارش شبکه الجزیره، این مقام آلمانی در مصاحبه با یک رسانه این کشور، به گزارش‌های تایید نشده مبنی بر این که چین در حال مذاکره برای ارائه پهپادهای کامیکازه به روسیه است، اشاره کرد و گفت: وقتی گزارش‌ها را می‌شنوم--و نمی‌دانم درست است یا خیر--که طبق آن‌ها چین ممکن است در حال برنامه‌ریزی برای عرضه پهپادهای کامیکازه به روسیه باشد در حالی که همزمان طرح صلح ارائه می‌دهد، آن وقت پیشنهاد می‌کنم چین را بر اساس اقداماتش نه حرف‌هایش قضاوت کنیم.

چین جمعه موضع خود در قبال بحران اوکراین را در قالب یک طرح منتشر کرد و در آن خواستار ازسرگیری مذاکرات صلح شد و بر مخالفت خود با استفاده از تسلیحات اتمی تاکید کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به طرح صلح پکن گفت که کی‌یف با پکن در صورتی که به قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارند، همکاری خواهد کرد. او گفت که تمایل دارد با رئیس‌جمهور چین دیداری دوجانبه داشته باشد.

وزارت امور خارجه روسیه هم در اظهارنظر درباره طرح صلح اعلامی چین برای بحران اوکراین گفته مسکو تمایل پکن برای مشارکت در حل‌وفصل درگیری از طریق تدابیر صلح‌آمیز را بسیار ارج می‌نهد.

متحدان غربی اوکراین اما مواضعی در راستای عدم پذیرش این طرح صلح اتخاذ کرده‌اند. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ با شبکه ای‌بی‌سی نیوز ادعا کرد این ایده که چین درباره نتیجه جنگ مذاکره خواهد کرد، منطقی نیست.

«جوزپ بورل» مسئول امور خارجه اتحادیه اروپا هم ادعا کرد طرح پیشنهادی چین نه یک طرح صلح بلکه یک «سند اعلام موضع» است. کاخ سفید نیز پیش از این گفت: ابتکارات صلح اوکراین باید در درجه اول نظرات کی‌یف را در نظر بگیرد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هم با ادعای اینکه نشانه‌هایی از برنامه‌ریزی چین برای کمک نظامی به روسیه وجود دارد، گفت «به‌دلیل اینکه پکن هنوز تهاجم غیرقانونی به اوکراین را محکوم نکرده، غرب هم میانجی‌گری این کشور را قبول ندارد»./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها