اعتراضات در شهرهای فرانسه

کد خبر: 1212144

در ادامه اعتراضات در شهرهای فرانسه، پلیس این کشور در شهر لیون با معترضان درگیر شد و برخی گزارشها حاکی از شکستن شیشه مغازه‌ها و بانکها از سوی معترضان حکایت دارد.

 اعتراضات در شهرهای فرانسه

در ادامه اعتراضات فرانسویها به سیاستهای اقتصادی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور این کشور، هزاران نفر در شهرهای مختلف این کشور از جمله در پاریس و لیون به خیابانها آمدند.

در پاریس پلیس فرانسه برج ایفل را تعطیل کرد و تدابیر امنیتی در پایتخت را به بهانه اینکه معترضان قصد دارند با رادیکال کردن فضا اوضاع را متشنج کنند افزایش داد. با این حال رسانه ها از آغاز اعتراضات امروز سه شنبه با وجود تدابیر امنیتی شدید در پاریس خبر داده‌اند.

براساس گزارش رسانه ها، در شهر لیون پلیس با موانع آهنی برخی خیابانهای این شهر را مسدود کرده است. همچنین گزارشها از درگیری پلیس با معترضان در این شهر و شکستن شیشه های مغازه ها و برخی موسسات مالی و بانکها از سوی معترضان حکایت دارد.

حزب وطن این کشور با انتشا بیانیه‌ای تاکید کرده، به تظاهرات خود ادامه می دهیم و تصمیم دولت برای افزایش سن بازنشستگی به 64 سال را فاقد مشروعیت خوانده است.

این حزب همچنین به ماکرون هشدار داد که خشم مردم در حال افزایش است و دولت باید به حرف معترضان گوش دهد.

خبرنگار شبکه الجزیره همچنین گزارش داده است که معترضان در شهر مارسی تجمع کرده و ایستگاه راه آهن سن شارل را به اشغال خود دراورده اند.

وزارت کشور فرانسه در بیانیه ای با هشدار به معترضان درباره به خشونت کشاندن اعتراضات اعلام کرد که 13 هزار نیروی پلیس را در شهرهای مختلف این کشور برای مقابله با معترضان مستقر کرده است.

نظرسنجی روزهای اخیر نیز نشان داد که محبوبیت شخصی ماکرون به ۲۸ درصد کاهش یافته که پایین ترین سطح از زمان اعتراضات جلیقه زردها در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ است. ماکرون به دلیل امتناع از افزایش مالیات بر ثروتمندان مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. منتقدان همچنین اصلاحات بازنشستگی را به عنوان بار فزاینده‌ای بر دوش کارگران محکوم کرده‌اند./فارس

تشدید تنش در فرانسه/وزارت کشور فرمان بسیج ۱۳هزار نیرو را صادر کرد

وزارت کشور فرانسه در پی تشدید تنش و اعتراضات علیه طرح اصلاح قانون بازنشستگی، ۱۳هزار نیروی پلیس را به خیابان‌های این کشور گسیل داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، به‌دنبال تشدید اعتراضات در فرانسه علیه طرح اصلاح قانون بازنشستگی، جرالد دارمانیان، وزیر کشور فرانسه از بسیج ۱۳ هزار نیروی پلیس در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور خبر داد.

دارمانیان گفته است که احتمال دارد «فعالان تندرو» از کشورهای خارجی، به آتش خشونت‌ها دامن بزنند! به گفته وی، ۵هزار نیروی پلیس در پاریس مستقر خواهند شد.

وی افزود: سرویس‌های (اطلاعاتی) ما آشوب‌ و اخلال گسترده در نظم عمومی را پیش‌بینی کرده‌اند. احتمال دارد بیش از یک هزار فعال تندرو که برخی از خارج از کشور آمده‌اند، به اعتراضات پاریس، نانت یا رِن ملحق شوند. هدف آنها بی‌ثبات کردن بنیادهای جمهوری ما و کشاندن خون و آتش به فرانسه است.

از زمانی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در اوایل ماه جاری با هدف تصویب لایحه افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال، طرح را مغایر قانون اساسی این کشور به پارلمان برد، اعتراضات و شورش‌ها در این کشور شدت گرفت. پنجشنبه هفته گذشته بیش از یک میلیون معترض به خیابان‌های فرانسه هجوم بردند و پلیس در پاریس صدها نفر را بازداشت کرد.

شورای اروپا، دولت فرانسه را به دلیل استفاده غیرمتعارف از زور علیه معترضان، محکوم کرده و کمیسیون شورای ملی فرانسه در امور حقوق بشر، هفته گذشته با انتشار گزارشی، پلیس این کشور را به بازداشت غیرقانونی صدها تن از معترضان متهم کرد.

ماکرون همچنان بر اصلاحات مدنظر خود پافشاری کرده و گفته است: از تلاش و اعمال فشار برای اعمال این اصلاحات ضروری، پشیمان نیستم.به ادعای وی، در صورتی که سن بازنشستگی افزایش پیدا نکند، نظام بازنشستگی فرانسه ورشکسته خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها