تحولات سودان | واکنش گوترش به کشته شدن کارمندان سازمان ملل

کد خبر: 1215635

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که تشدید تنش‌ها در سودان به فاجعه تبدیل می شود.

تحولات سودان | واکنش گوترش به کشته شدن کارمندان سازمان ملل

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که تشدید تنش‌ها در سودان به فاجعه تبدیل می شود.

به نقل از شبکه الجزیره، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد وضعیت کنونی درسودان به سوی وقوع یک فاجعه پیش می‌رود.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل امروز دوشنبه اعلام کرد که وضعیت در سودان به کشته شدن غیرنظامیان منجر شده است. گوترش هشدار داد که هر گونه تشدید تنش بیشتر برای سودان و منطقه فاجعه بار خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که سازمان ملل از کسانی که دارای نفوذ هستند، می‌خواهد برای دستیابی به صلح و حمایت از تلاش‌ها برای پایان دادن به خشونت در سودان بهره بگیرند.

گوترش اعلام کرد که پیش از این وضعیت بشردوستانه در سودان ناپایداربوده و در حال حاضر به فاجعه تبدیل شده است.

دبیر کل سازمان ملل یادآور شد: با دو تن از سران سودان صحبت کردم و با اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب در ارتباط هستم.

گوترش اعلام کرد که طرف‌های درگیر باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و امنیت کارکنان سازمان ملل متحد را تضمین کنند.

«ولکر پرتس» (Volker Perthes) نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سودان و رئیس مأموریت کمک به انتقال در این کشور (UNITAMS) روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای از کشته شدن ۳ نفر از نیروهای این نهاد در جریان درگیری‌ها در منطقه دافور واقع در سودان خبر داد.

بر اساس اعلام این رسانه، این واقعه در جریان درگیری‌های نظامی در منطقه دارفور روی داد و بر اثر آن ۳ نفر از نیروهای برنامه جهانی غذا وابسته به این سازمان کشته شده اند.

سران ۳ کشور آفریقایی برای میانجیگری به سودان می‌روند

سران کنیا، سودان جنوبی و جیبوتی برای میانجیگری بین طرف‌های درگیر در سودان به خرطوم می‌روند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، مرجع بین دولتی توسعه شرق آفریقا (IGAD) پس از تشکیل جلسه برای بررسی تنش‌ ها در سودان اعلام کرد که در آیند ه‌ای نزدیک سران کنیا، سودان جنوبی و جیبوتی را به منظور میانجیگری بین طرف‌ های درگیر در سودان به خرطوم اعزام خواهند کرد.

زمان دقیق سفر سران این ۳ کشور به سودان اعلام نشده است.

اتحادیه آفریقا (AfB) با انتشار بیانیه‌ ای ضمن ابراز نگرانی از گسترش تنش و درگیری‌ ها در سودان اعلام کرد که موسی فکی محمد، رئیس این اتحادیه برای میانجیگری و مذاکره با طرفین برای برقراری آتش‌ بس به سودان سفر می‌ کند.

اتحادیه آفریقا ضمن فرا خواندن مقامات سودان به حفاظت از غیرنظامیان، از طرفین درگیر خواست تا هرچه سریعتر از طریق گفتمان و مذاکره صلح آمیز به این تنش و درگیری‌ ها پایان دهند.

همچنین تاکید شد که هرگونه مداخله خارجی وضعیت در سودان را پیچیده‌ تر می‌ کند و باید از آن ممانعت شود.

بامداد ۱۵ آوریل در خارطوم، پایتخت سودان و در شهرهای مختلف این کشور بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع درگیری‌ های مسلحانه رخ داد.

اختلاف میان ارتش و نیروهای واکنش سریع در خصوص اصلاحات امنیتی نظامی در روزهای اخیر اوج گرفته است.

گفتنی است، در درگیری‌ ها در منطقه «فوربرقا» ایالت دارفور غربی سودان ۵۶ نفر کشته و ۵۹۵ نفر زخمی شدند.

دولت سودان چند روز پیش در این مناطق برای یک ماه حالت اضطراری اعلام کرده بود.

روایت ۲ ژنرال از تحولات درگیری سودان

ژنرال‌های درگیر در جنگ سودان هر کدام روایت خود را از جنگ اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرنگار الجزیره از تجدید درگیری میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در مرکز خارطوم پایتخت سودان خبر داد.

از سوی منابع وابسته به نیروهای پشتیبانی سریع اعلام کرد: ما بر ستاد فرماندهی کل مسلط شده‌ایم و ارتش زخمی های خود را از بیمارستان المعلم تخلیه کرده است.

این منابع تاکید کردند: نیروهای ما به طور کامل بر فرودگاه مروی از صبح امروز مسلط شده اند.

از سوی دیگر محمد حمدان دقلو فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع گفت: جامعه جهانی باید تحرک جدی ضد جنایات البرهان به عمل آورد، اوست که غیرنظامیان را از هوا هدف قرار می‌دهد.

همزمان منابع وابسته به ارتش سودان اعلام کردند: شبه نظامیان در پایتخت مقری ندارند اما هنوز قدرت حرکت دارند. فرودگاه خارطوم کاملاً امن است. ارتش به طور کامل بر اوضاع مسلط است و ابتکار اوضاع را در اختیار دارد.

از سوی دیگر نخست وزیر قطر اعلام کرد: ما از همه تلاشها برای توقف خونریزی و حل اختلافات از طریق گفتگو توافق مسالمت آمیز حمایت می‌کنیم.

همزمان آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان تاکید کرد: ما حامی ملت سودان هستیم. همه طرفها باید احترام قانون بین المللی را داشته باشند و امنیت کارکنان سازمان ملل را تضمین کنند.

وی افزود: اوضاع انسانی سودان بی ثبات است و هم اکنون فاجعه بار است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها