نگرانی تل آویو و رسانه‌های آمریکا از توافق تهران ریاض

کد خبر: 1216562

شبکه خبری المیادین در گزارشی از نگرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رسانه‌های آمریکا از توافق اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی خبر داد.

نگرانی تل آویو و رسانه‌های آمریکا از توافق تهران ریاض

شبکه خبری المیادین در گزارشی از نگرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رسانه‌های آمریکا از توافق اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی خبر داد.

المیادین روز شنبه نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه ای با شبکه بین المللی CNBC آمریکا به عربستان سعودی درباره آنچه «عواقب» احیای روابط دیپلماتیک با ایران خواند، هشدار داد.

نتانیاهو در پاسخ به سوالی درباره دلایل توافق تهران ریاض مدعی شد که این توافق به احتمال زیاد به تمایل برای کاهش تنش یا حتی پایان دادن به درگیری طولانی‌مدت در یمن مربوط می‌شود.

وی با بیان این که رهبران عربستان به خوبی مخالفان و دوستان خود را می شناسند، در عین حال از آمریکا خواست حضور خود در خاورمیانه را تقویت کند.

نتانیاهو گفت: به نظر من بسیار مهم است که آمریکا در مورد تعهدات و مشارکتش در مسائل خاورمیانه، کاملا شفاف باشد.

این شبکه تلویزیونی آمریکا در ادامه همچنین تنش زدایی بین ایران و عربستان را ضربه ای به کارزار دیپلماتیک نتانیاهو برای انزوای ایران عنوان کرد.

به گفته این کانال، توافق ایران و عربستان سعودی همچنین نشان‌دهنده پیشرفت چین در حوزه سیاست جهانی است، بویژه آنکه چین متحد اصلی ایران و همچنین یک شریک تجاری بزرگ عربستان سعودی است. در همین رابطه رهبران اروپایی نیز از چین خواسته تا برای حل و فصل بحران اوکراین، کمک کند.

المیادین همچنین افزود: پس از اعلام توافق ایران و عربستان طی یک بیانیه سه جانبه در پکن برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌های خود، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که این توافق، «نگرانی شدید اسرائیل» شده است و ضربه سختی به امیدواری های اسرائیل و آمریکا برای ایجاد یک محور اسرائیلی-عربی علیه ایران می زند.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز همین ارزیابی را داشت. اما آسوشیتدپرس گزارش داد که توافق ایران و عربستان، اسرائیل را نگران می‌کند و باعث تنها ترشدن اسرائیل می شود و کارشناسان آن را آب سردی بر جاه‌طلبی‌های بنیامین نتانیاهو ارزیابی می کنند. نتانیاهو پیشتر (در جریان تبلیغات انتخاباتی) گفته بود که یکی از اهداف اصلی وی در دوره آتی، امضای توافق عادی سازی با عربستان سعودی خواهد بود.

در پی این توافق، رسانه های اسرائیلی از تبادل اتهامات بین مقامات این رژیم خبر دادند. شبکه اسرائیلی «کان» به نقل از یک منبع بلندپایه سیاسی نوشت که مسوولیت این توافق متوجه یائیر لاپید رهبر اپوزیسیون است، عربستان سعودی، ضعف آمریکا و اسرائیل را احساس کرد و سراغ افق های دیگری رفت.

در همین راستا، روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز نزدیکی روابط تهران و ریاض را ثبت یک تحول شگرف درباره مساله سوریه بعنوان همپیمان ایران در جهان عرب، خواند، به ویژه اینکه عربستان قصد دارد از بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب در ریاض در ماه مه دعوت کند.

به نوشته این روزنامه، اگر این طرح عملی شود، نشانه رسمی احیای روابط بین سوریه و سایر کشورهای عربی است که با شروع جنگ در سال ۲۰۱۱ دچار آسیب شدید شد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها