احتمال واکنش‌های نظامی اردنی‌ها علیه تل آویو

کد خبر: 1217182

«عبدالباری عطوان» با اشاره به بازداشت نماینده اردنی به دست رژیم صهیونیستی از وقوع یک بحران بی سابقه میان دو طرف و احتمال واکنش‌های نظامی از سوی اردنی‌ها علیه تل آویو نوشت.

احتمال واکنش‌های نظامی اردنی‌ها علیه تل آویو

«عبدالباری عطوان» با اشاره به بازداشت نماینده اردنی به دست رژیم صهیونیستی از وقوع یک بحران بی سابقه میان دو طرف و احتمال واکنش‌های نظامی از سوی اردنی‌ها علیه تل آویو نوشت.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در مقاله خود در روزنامه رأی الیوم در خصوص بحران به وجود آمده میان اردن و رژیم صهیونیستی نوشت: در تمام دیدارهای ما با عبدالله دوم پادشاه اردن طی ۲۰ سال گذشته، سه موضوع اصلی مطرح می‌شد. نخست آنکه اردن در خصوص بحث رویارویی با اسرائیل قدرتمندترین کشور عربی به شمار می‌رود چرا که با حدود ۶۰۰ کیلومتر مرز، می‌تواند امنیت این رژیم را تهدید کند. دوم مسأله قطعی ازسرگیری روابط با ایران و فعال شدن گردشگری ایرانی‌ها در اردن برای زیارت مراقد بزرگان شیعه در منطقه الکرک است. سوم از سرگیری روابط با سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن به عنوان یک کشور هم‌جوار چرا که کشورهای عربی دیگر به دنبال این مسأله هستند و هیچ گریزی از آن نیست.

در این مقاله آمده است: رژیم اشغالگر صهیونیستی روز یکشنبه در بیانیه‌های رسمی متناقض اعلام کرد عماد العدوان یکی از نمایندگان پارلمان اردن را در حالی که سه کیف حاوی ۱۵ هفت تیر و ۱۲ تیربار و ۱۰۰ کیلو طلا به همراه داشته بازداشت کرده است. بعد از این خبر نیز ویدئویی حاوی سلاح‌های ضیط شده منتشر کرد اما خبری از شمش‌های طلا نبود. این مسأله تبدیل به نُقل مجالس اردنی‌ها در تعطیلات عید فطر در قهوه‌خانه ها و دورهمی های شبانه شده است. اردنی‌ها در خصوص جزئیات این ماجرا و نحوه قاچاق سلاح‌ها و شمش‌های طلا و پایان این ماجرا از یکدیگر سوال می‌کنند. قبیله العدوان که نماینده اردنی مذکور به آن تعلق دارد مالک اکثر اراضی غور اردن و یکی از جنگجوترین و میهن پرست ترین قبایل این کشور به شمار می‌رود.

در این مقاله نوشته شده است: اکثریت اعضای این قبیله مسلح بوده و در مرزهای شرقی فلسطین اشغالی مستقر هستند. در حال حاضر نیز در شرایط آماده‌باش بی سابقه‌ای به سر می‌برند و بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند که در آن به حاکمان اردن و رهبران رژیم اشغالگر در خصوص هرگونه آسیب رساندن به نماینده اردنی و عدم آزادسازی وی در سریع‌ترین زمان ممکن هشدار داده‌اند

اکثریت اعضای قبیله العدوان مسلح بوده و در مرزهای شرقی فلسطین اشغالی مستقر هستند. در حال حاضر نیز در شرایط آماده‌باش بی سابقه‌ای به سر می‌برند و بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند که در آن به حاکمان اردن و رهبران رژیم اشغالگر در خصوص هرگونه آسیب رساندن به نماینده اردنی و عدم آزادسازی وی در سریع‌ترین زمان ممکن هشدار داده‌اند

. عماد العدوان در شرایط کنونی نه تنها برای قبیله خود که تعداد اعضای آن به صدها هزار نفر می‌رسد بلکه نزد تمام عشایر اردنی و شهروندان این کشور از گروه‌ها و نژادهای مختلف، تبدیل به یک قهرمان ملی شده است. هدف العدوان از انتقال این سلاح‌ها و شمش‌های طلا، رساندن آنها به دست مقاومت فلسطین در کرانه باختری و دیگر مناطق اشغالی سال ۱۹۴۸ است و یک اقدام ملی بزرگ به شمار می‌رود.

بر اساس این مقاله، اکثر اردنی‌ها معتقدند که العدوان یک قهرمان ملی شجاع به شمار می‌رود. یک منبع اردنی بلندپایه در گفتگو با رأی الیوم تاکید کرده که بعید نیست تلاش العدوان برای انتقال این سلاح‌ها و شمش‌های طلا حاوی پیام غیر مستقیم دولت اردن خطاب به صهیونیست‌ها باشد مبنی بر اینکه «این ما هستیم که از مرزهای شما حمایت می‌کنیم و مانع قاچاق می‌شویم و اگر دست از تحریک ما و تعرض به مسجدالاقصی برندارید، امور به دست مردم اردن مانند العدوان می‌افتد، آنها شما را ادب کرده و به نحوی با شما رفتار می‌کنند که بفهمید. این یک واقعیت است که هماهنگی‌های امنیتی میان اردن و اسرائیل از یک ماه قبل تاکنون متوقف شده و بنا به درخواست طرف اردنی، کمیته‌های دوجانبه مشترک نشستی در این خصوص نداشته اند».

در ادامه این مقاله نوشته شده است: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی این رژیم در حال حاضر با یک بحران واقعی به دلیل بازداشت نماینده اردنی مذکور دست و پنجه نرم می‌کنند. بازداشت العدوان و دادگاهی وی یک اشتباه بزرگ است که پیامدهای خطرناکی از جمله انفجار انقلاب مردم اردن به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر آزاد کردن وی نیز یک دردسر دیگر برای اسرائیل و نشانه ضعف این رژیم به شمار می‌رود که با مبانی قلدرمآبانه امنیتی اسرائیل در تضاد است. بی‌توجهی ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن به تماس ایلی کوهن همتای اسرائیلی خود و پاسخ ندادن به آن، بیانگر تنش موجود در روابط دو طرف و شکل گرفتن یک بحران بی سابقه است و بعید نیست که اوج این بحران، به اخراج سفیر اسرائیل از اردن و فراخواندن سفیر اردن از تل‌آویو طی روزهای آتی باشد. این همان چیزی است که وزیر خارجه سابق اردن در گفتگو با رأی الیوم به آن اشاره کرده است.

بر اساس این مقاله، بزرگترین تهدید برای کابینه اشغالگر صهیونیستی، وقوع تنش و آشوب و افزایش قاچاق سلاح در مرزهای مشترک به طول ۶۰۰ کیلومتر با اردن است. این مرزها تاکنون امن ترین مرزهای رژیم اشغالگر به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد احتمال وقوع تنش در آنها به دلیل اقدامات اسرائیل علیه اردن و تمام جبهه‌های عربی، بسیار افزایش یافته است. عدم آزادی العدوان توسط اسرائیل می‌تواند به اقدام نظامی قبیله وی و دیگر گزینه‌ها از جمله ربوده شدن نظامیان یا غیر نظامیان اسرائیل و استفاده از آنها به عنوان برگ برنده در این تنش مانند آنچه حزب‌الله لبنان در مقابل صهیونیست‌ها انجام داد منجر شود. مسأله نفوذ به مرزها و قاچاق سلاح به عنوان یک واکنش انتقام‌جویانه اولیه نیز دور از ذهن نخواهد بود. اردن در حال تغییر است و خشم مردم و مسئولان این کشور به بالاترین حد خود رسیده است. اردن می‌تواند از تمام گزینه‌های روی میز خود استفاده کند. تمایل این کشور به ایران و محور مقاومت و سوریه و فعال سازی مرزها به عنوان یک کارت قرمز دربرابر رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها