فنلاند: به اوکراین جنگنده نمی‌دهیم

کد خبر: 1218839

رئیس جمهور فنلاند گفت این کشور تا زمانی که جایگزینی برای جنگنده‌های خود دریافت نکند، هیچ جنگنده‌ای به اوکراین نخواهد داد.

 فنلاند: به اوکراین جنگنده نمی‌دهیم

رئیس جمهور فنلاند گفت این کشور تا زمانی که جایگزینی برای جنگنده‌های خود دریافت نکند، هیچ جنگنده‌ای به اوکراین نخواهد داد.

«سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند خبر داد که این کشور قصد ندارد به ارسال جنگنده به اوکراین بپردازد.

وی در سخنانی تاکید کرد: «فنلاند هیچگونه قصدی برای ارسال جنگنده‌های خود به اوکراین تا زمانی که جایگزینی برای آنها دریافت نکند، ندارد».

جنگ روسیه و اوکراین در حالی ادامه دارد و کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا با تمام امکانات خود در حال حمایت و پشتیبانی از کی‌یف هستند. آمریکا بیش از ۳۵.۴ میلیارد دلار تسلیحات از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به کی‌یف ارائه کرده و اتحادیه اروپا نیز ۱۳.۳ میلیارد دلار به این کشور کمک کرده‌ است؛ با این حال، معاون وزیر خارجه اوکراین مدعی است کشورش به ۱۰ برابر این کمک‌ها برای پایان دادن به «تجاوز روسیه» در سال جاری نیاز دارد.

از سوی دیگر دولت آمریکا قصد دارد امروز از بسته کمک‌های تسلیحاتی جدید به اوکراین رونمایی کند.

بر اساس گزارش‌ها، بسته کمک‌های تسلیحاتی جدید آمریکا به اوکراین 300 میلیون دلار خواهد بود که شامل مهمات خمپاره و موشک‌های هیدرا-70 است.

کمک‌های تسلیحاتی کشورهای غربی به اوکراین در حالی ادامه دارد که وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه خبر داد که 200 تن از مهمات ارتش اوکراین را نابود کرده است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، در بمباران یک قطار در کراماتورسک در منطقه دونتسک، 200 تن از مهمات ارتش اوکراین نابود شد./فارس

روسیه نسبت به استفاده ناتو از خاک فنلاند هشدار داد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که مسکو در صورت استفاده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از خاک فنلاند اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهد داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا روز چهارشنبه در یک نشست خبری اظهار داشت: اگر ناتو از خاک فنلاند استفاده کند، روسیه مجبور خواهد شد اقدامات تلافی جویانه نظامی - فنی و سایر اقدامات تلافی جویانه را انجام دهد.

وی گفت: ما از نزدیک برنامه های ناتو در مورد فنلاند را دنبال می‌کنیم و در صورت لازم قادر به اقدامات تلافی جویانه هستیم.

دیپلمات ارشد روسی به توافق‌نامه‌ای اشاره کرد که به آمریکا اجازه می‌دهد از خاک فنلاند استفاده کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که مسکو چنین طرح هایی را از دست دادن حاکمیت هلسینکی می‌داند.

زاخارووا گفت: با این حال، هم خود فنلاند و هم ناتو باید بدانند که اقدام اروپای شمالی با اعزام نیروهای نظامی تنها به افزایش تنش‌های نظامی و سیاسی در این منطقه کمک می‌کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها