عطوان: بازگشت سوریه، یک شکست سنگین برای آمریکاست

کد خبر: 1219603

تحلیلگر برجسته مسائل سیاسی در جهان عرب در واکنش به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، تأکید کرد که دمشق بالاخره پیروز شد و کشورهای عربی در برابر سوریه زانو زدند.

 عطوان: بازگشت سوریه، یک شکست سنگین برای آمریکاست

 نشست وزرای خارجه عضو اتحادیه عرب امروز یکشنبه با هدف رفع تعلیق عضویت سوریه در این سازمان، در قاهره برگزار شد (+) و  اعضای این اتحادیه موفقت خود را با بازگشت سوریه اعلام کردند.

عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته مسائل سیاسی در جهان عرب، با انتشار یادداشتی در روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، به این مسئله پرداخت و نوشت، ایستادگی اسطوره‌ای سوریه که ۱۲ سال به طول انجامیده است، به پیروزی تاریخی منجر شد؛ به نحوی که این کشور بدون هیچ شرطی، به اتحادیه عرب بازگشت.

در این یادداشت آمده است، بازگشت سوریه، یک شکست سنگین برای آمریکاست که به شدت مخالف این مسئله بود و به هر نحوی در این مسیر، مانع‌تراشی می‌کند، ولی هیچ کشور عربی با آمریکا همراهی نکرد و این مسئله، نشانگر کاهش نفوذ  واشنگتن در منطقه خاورمیانه است. البته سوریه هم هیچ اهمیتی برای بازگشت به اتحادیه قائل نبود و واکنشی به این مسئله نداشت.

بر اساس این یادداشت، سوریه در سال ۲۰۱۳ از اتحادیه عرب اخراج شد، ولی امروز پیش از برگزاری نشست ریاض، مجددا به این اتحادیه باز می‌گردد. علت این مسئله، تغییر راهبرد سران سعودی است که ناشی از توافق با جمهوری اسلامی ایران بود و به همگرایی با سوریه روی آورد. مشخص نیست که بشار اسد در نشست بعدی اتحادیه عرب در ریاض شرکت خواهد کرد یا خیر، ولی در صورت شرکت، ستاره بلامنازع آن خواهد بود.

عطوان با اشاره به اینکه مقاومت ارتش سوریه در میادین جنگ، باعث بازگشت این کشور به اتحادیه عرب شد، در ادامه نوشت، ملت سوریه هم مشکلات بسیاری را تحمل کرد تا بتواند توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تجزیه سوریه را خنثی کنند. نظام رسمی عربی که صدرها میلیارد دلار هزینه کرد تا سوریه را به زانو درآورند، پرچم سفید نشان داد و در برابر این کشور تسلیم شد.

بر اساس این گزارش، ما در مرحله تغییر فراگیری قرار داریم که حاکم بر جهان است و مهمترین مؤلفه آن، کاهش نفوذ آمریکا و اروپا است و جهان چند قطبی به رهبری روسیه و چین در حال شکل‌گیری است. لذا طبیعی است که جهان عرب هم از این تغییرات، به دور نباشد. سران سعودی هم برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وارد عمل شدند؛ اقدامی که باعث ترسیم نقشه جدید منطقه خواهد شد که مهمترین عنوان آن، احیای ائتلاف مصر، عربستان، عراق و سوریه و تحکیم روابط با ایران خواهد بود.

بنا بر این گزارش، رژیم صهیونیستی بزرگترین بازنده «بیداری عربی» است که باعث خواهد شد فتنه مذهبی از بین برود، بار دیگر به مسئله فلسطین توجه شود و تمامی توافقات سازش با صهیونیستها هم لغو خواهد شد. به هر حال استقبال از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، به تنهایی کافی نیست، بلکه باید اقدامات جدی انجام داد، سوریه بازسازی شود و مشکلات مردم این کشور هم کاهش یابد.

دوازده سال پس از آغاز بحران در سوریه که در پی شروع آن، اتحادیه عرب عضویت سوریه را تعلیق کرد، اکنون پس از شکست تمام تلاشهای غربی عربی برای سرنگون کردن نظام سوریه، کشورهای عربی بالاخره مجبور شدند با بازگشت دمشق به اتحادیه عرب موافقت کنند.

تلاش عربستان سعودی و عراق برای بازگشت دمشق به اتحادیه، بیش از دیگران پررنگ بود. مدتی پیش چند مقام عربی به روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا گفته بودند، ریاض برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تلاش می‌کند، اما این تلاش‌ها در ابتدای راه، با مخالفت برخی از هم‌پیمانان ریاض همراه شد.

وال استریت ژورنال نوشته بود، حداقل پنج عضو اتحادیه عرب از جمله مغرب، کویت، قطر و (دولت مستعفی) یمن در حال حاضر پذیرش دوباره سوریه در این سازمان را نمی‌پذیرند. اما اکنون با گذشت زمان، مشخص شد که فضای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فراهم شد و بالاخره این اتفاق رخ داد.

پیشتر نیز «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن با بیان اینکه سوریه بزودی به اتحادیه عرب بازخواهد گشت، تاکید کرد، همه کشورهای عربی در لزوم پایان دادن به بحران سوریه هم‌نظر هستند و اختلاف‌نظرها به روش این بازگشت برمی‌گردد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها