حمایت اوغان از اردوغان / باد موافق به نفع اردوغان وزیدن گرفت

کد خبر: 1222943

با حمایت «سینان اوغان» از رئیس‌جمهور کنونی ترکیه حالا می‌توان گفت شرایط اردوغان برای دور دوم انتخابات خیلی بهتر از رقیبش، قلیچداراوغلو است. اردوغان فقط به نیم درصد برای پیروزی در دور اول نیاز داشت و اوغان نیز 5 درصد آراء را کسب کرده بود.

حمایت اوغان از اردوغان / باد موافق به نفع اردوغان وزیدن گرفت

انتخابات ۲۴ اردیبهشت در ترکیه با مشارکتی قریب به 87 درصد، یک صحنه سیاسی – اجتماعی جالب توجه بود که همه اقشار جامعه، در آن ایفای نقش کردند. این انتخابات روز یکشنبه 24 اردیبهشت از ساعت 8 صبح به وقت محلی (هشت و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) آغاز شد، تا رئیس‌جمهور و ۶۰۰ عضو پارلمان این کشور برای یک دوره پنج ساله مشخص شوند. با شمارش آراء که تا اواسط روز بعد از آن به طول انجامید مشخص شد که تکلیف رئیس‌جمهور بعدی در دور اول مشخص نمی‌شود. انتخابات به دور دوم کشید تا در تاریخ 28 مه (یکشنبه؛ 7 خرداد) رئیس‌جمهور ترکیه بین «رجب طیب اردوغان» و «کمال قلیچداراوغلو» انتخاب شود. اردوغان با بیش از ۴۹ درصد در رتبه اول، قلیچداراوغلو با تقریباً 45 درصد در رتبه دوم و «سینان اوغان» با بیش از ۵درصد در جایگاه سوم قرار گرفتند.

در پی اعلام نتایج دور اول این تحلیل مکرر شنیده می‌شد که سینان اوغان، برای دور دوم انتخابات، در موقعیت تاج‌بخش قرار گرفته و نقش و تعیین‌کننده‌ای پیدا کرده است. حمایت او از هر یک از نامزدهای دور دوم می‌توانست ‌شانس او را به شکل قابل توجهی بالا ببرد. البته روشن است که حمایت اوغان تمام حامیان او را به سمت نامزد حمایت شده سوق نمی‌دهد، اما حتی اگر این حمایت بتواند 50 درصد حامیان اوغان را به سمت نامزد حمایت شده بکشاند، به نظر کفایت خواهد کرد.

پس از چند روز انتظار بالاخره اوغان، نامزد شکست خورده دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، روز دوشنبه در بیانیه‌ای حمایت خود را از اردوغان در دور دوم این انتخابات رسما اعلام کرد. او در این بیانیه اعلام کرد: «دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اهمیت بسیاری دارد و به همین دلیل رایزنی‌های گسترده‌ای با مسئولان ائتلاف آتا انجام دادیم و دیدارهایی نیز با نامزدهای ائتلاف جمهور و ائتلاف مردم داشتیم.» وی تصریح کرد که ائتلاف اپوزیسیون نتوانست ائتلاف حاکم را در دور نخست شکست دهد و نتوانست ما را نسبت به طرح‌هایش برای آینده قانع سازد. به این صورت دور دوم این انتخابات میان اردوغان و قلیچداراوغلو برگزار خواهد شد و گرچه سینان اوغان شخصاً در دور دوم انتخابات نامزد نیست، اما در تعیین رهبر بعدی ترکیه نقشی سرنوشت‌ساز ایفا می‌کند. حالا می‌توان گفت که باد موافق با اردوغان وزیدن گرفته است و زورقی که او سوار آن است بخت بیشتری برای رسیدن به لنگرگاهِ مقصود دارد.

واکنش اردوغان

رئیس‌جمهوری ترکیه تأکید کرد که با سینان اوغان معامله و سازشی نکرده است. رجب طیب اردوغان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن تشکر از سینان اوغان بابت حمایتش از او در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در تاریخ ۲۸ مه جاری (7 خرداد) گفت: «هرگز با آقای سینان سازش نکردم، او به خوبی از موضع‌گیری روشن ما درباره مبارزه با تروریسم و علاقه ما به پرچم ترکیه آگاه است.»

واکنش قلیچداراوغلو

کمال قلیچداراوغلو نیز به اعلام حمایت سینان اوغان از رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات واکنش نشان داده است. قلیچداراوغلو، نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه روز دوشنبه در صفحه توئیتر در واکنش به تصمیم سینان اوغان برای حمایت از اردوغان نوشت: «مشخص شده است که چه کسی در کنار این کشور زیبا ایستاده است و چه کسی برای فروش آن اصرار دارد.» نامزد اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه افزود: «ما می‌آییم تا این کشور را از دست تروریسم و ​​پناهندگان نجات دهیم.»

گفتنی است، انتخابات 7 خرداد انتخاباتی است که می‌تواند فراتر از مرزهای ترکیه پیامدهای ژئوپولیتیکی برای غرب آسیا، اوکراین و پیمان آتلانتیک شمالی داشته باشد. در این صورت زمانِ پیشِ رو می‌تواند با التهاب‌هایی برای اقتصاد و سیاست ترکیه همراه باشد و حتی برخی کارشناسان فراز و فرودهایی را برای ارزش لیر پیش‌بینی می‌کنند. در پایان تأکید می‌کنیم که در تحلیل «باید بسیار محتاط بود»؛ چرا که هر پیش‌بینی‌ای خالی از خطا نخواد بود و هر گونه سخنِ قاطع و قطعی گفتن به مثابه «نوشتنِ تاریخِ آینده» تفسیر خواهد شد؛ به هر حال«همان‌طور که نمی‌توان گذشته را پیش‌بینی کرد، نمی‌توان برای آینده نیز تاریخی نوشت.»

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها