نظرات دیپلمات‌ها و تحلیلگران درباره از سرگیری روابط ایران و مصر

کد خبر: 1224119

دیپلمات‌ها و تحلیلگران بر این باورند از سرگیری روابط تهران و قاهره برای هر دو کشور و کل منطقه سودمند است.

نظرات دیپلمات‌ها و تحلیلگران درباره از سرگیری روابط ایران و مصر

دیپلمات‌ها و تحلیلگران بر این باورند از سرگیری روابط تهران و قاهره برای هر دو کشور و کل منطقه سودمند است.

 در بحبوحه تحرکات تازه دیپلماتیک در خاورمیانه، تحلیلگران بر این باورند که آشتی ایران و مصر منافع سیاسی و اقتصادی را نه تنها برای دو کشور،  بلکه برای کل منطقه به همراه خواهد داشت.

خبرگزاری «شینهوا» روز دوشنبه در تحلیلی در این خصوص نوشت، «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان یک هفته پس از سفر خود به قاهره، روز یکشنبه وارد تهران شد و گمانه زنی‌هایی را در مورد قصد مسقط برای ایفای نقش به عنوان میانجی بین ایران و مصر، که روابطشان از سال ۱۹۸۰ قطع شده، برانگیخت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی صبح  روز دوشنبه در دیدار «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان و هیات همراه، روابط ایران و عمان را روابطی دیرینه و ریشه‌دار و خوب خواندند و گفتند: «ما معتقدیم گسترش روابط دوکشور در همه زمینه‌ها، به نفع هر دو طرف است.»/فارس

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند:« ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.»

«عبدالله العشعل» معاون سابق وزارت امور خارجه مصر در اظهار نظری گفت که از سرگیری روابط با ایران مزایای اقتصادی مانند رونق گردشگری و گردشگری برای مصر به همراه خواهد داشت. معاملات تجاری که می‌تواند برای اقتصاد مصر موهبت باشد.

پس از توافق مارس میان ایران و عربستان سعودی در مورد عادی سازی روابط دوجانبه و تلاش های سابق برای بهبود روابط با کشورهای عربی منطقه طی ماه های گذشته، احتمال احیای روابط تهران و قاهره افزایش یافته است.

«فدا حسین ملکی» عضو کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اخیرا گفت که مذاکرات ایران و مصر در عراق در حال انجام است و روابط دوجانبه در آینده نزدیک احیا خواهد شد.

ملکی گفت: «سفارت‌های ایران و مصر در دو کشور در گام بعدی بازگشایی می‌شوند و پس از آن دیدار سران دو کشور برگزار می‌شود.»

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه یک روز قبل از سفر هیثم بن‌طارق به تهران گزارشی منتشر کرده و نوشت،سلطان عمان در سفر به تهران حامل پیام‌هایی از مصر و آمریکا برای ایران است. با توجه به سفر اخیر بن‌طارق به قاهره و رایزنی با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، منابع آگاه اعلام کردند که ایران، موضوع محوری گفت‌وگوهای سلطان عمان با السیسی بوده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها