واکنش بلینکن به ارسال تسلیحات کشنده چینی به روسیه

کد خبر: 1226994

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که به پکن درباره هزینه ارسال تسلیحات به روسیه هشدار داده شده و تا کنون هیچ نشانه‌ای درباره اقدام چین برای ارسال تسلیحات به روسیه وجود نداشته است.

واکنش بلینکن به ارسال تسلیحات کشنده چینی به روسیه

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که به پکن درباره هزینه ارسال تسلیحات به روسیه هشدار داده شده و تا کنون هیچ نشانه‌ای درباره اقدام چین برای ارسال تسلیحات به روسیه وجود نداشته است.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در سخنانی به چین درباره هرگونه کمک به روسیه در جنگ اوکراین هشدار داد.

وی در ادامه سخنانش گفت: «به چین درباره هزینه‌ هرگونه ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین شفاف سازی کرده‌ایم».

مقامات چینی طی ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده‌اند که در جنگ روسیه و اوکراین موضع بی طرفانه‌ای را اتخاذ می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه سخنانش اضافه کرد: «هیچ نشانه‌ای از این موضوع که چین در حال ارسال تسلیحات کشنده به روسیه بوده وجود ندارد اما درباره فناوری‌هایی که برخی شرکت‌های خاص از آن استفاده می‌کنند نگرانی‌های داریم».

بلینکن همچنین درباره پیوستن سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی گفت که روند پیوستن این کشور به ناتو پیش از نشست بعدی سران این ائتلاف که ماه آینده برگزار خواهد شد، پایان می‌یابد.

پیشتر نیز «لی شانگفو» وزیر دفاع چین تاکید کرده بود که موضع پکن در جنگ اوکراین با روسیه، کاملا بی‌طرفانه است.

لی طی سخنرانی در اجلاس امنیتی آسیایی «گفتگوهای شانگری-لا» گفت: «پکن به دنبال گفتگو است نه تقابل؛ طبیعی است که بین کشورها اختلاف ایجاد شود اما احترام متقابل باید بر قلدری و سلطه‌طلبی غلبه داشته باشد».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، او با بیان اینکه چالش‌های امنیتی بی‌سابقه در منطقه آسیا و اقیانوسیه را نباید نادیده گرفت، توضیح داد: «ذهنیت جنگ سرد اکنون در حال احیا شدن و خطرات امنیتی در حال افزایش چشمگیری است».

وزیر دفاع چین ضمن اشاره به گسترش پایگاه‌های نظامی برخی کشورها و افزایش سرعت رقابت تسلیحاتی در منطقه شرق آسیا، اظهار داشت: «این بلوک‌ها فقط باعث بی‌ثباتی منطقه می‌شوند».

 بلینکن: چین پایگاه اطلاعاتی خود در کوبا را در ۲۰۱۹ بروز رسانی کرد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت که چین پایگاه اطلاعاتی خود در کوبا را در سال ۲۰۱۹ بروز رسانی کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بلینکن امروز دوشنبه به دنبال انتشار گزارشی مبنی بر وجود پایگاه اطلاعاتی چین در کوبا برای جاسوسی از واشنگتن، اعلام کرد که پکن این تاسیسات اطلاعاتی را در سال 2019 بروز رسانی کرده است.

طبق ادعای یک مقام آمریکایی، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده تشخیص داده بود که جاسوسی چین از طریق کوبا یک موضوع مداوم بوده و تحول جدیدی نیست. پایگاه چینی، قبلاً در کوبا ایجاد شده و این امر در زمان نظارت دولت فعلی اتفاق نیفتاده است.

وزارت خارجه چین و همچنین دولت کوبا این ادعای آمریکا را رد کردند.

همکاری چین و روسیه

بلینکن در یک کنفرانس خبری در واشنگتن ابراز داشت که هیچ شواهدی وجود ندارد که چین تسلیحات به روسیه می‌دهد اما واشنگتن درباره انتقال فناوری شرکت‌های چینی به روسیه نگران است.

پیش از این وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که 31 شرکت چینی را در فهرست کنترل صادرات خود قرار داده است.

وزیر خارجه آمریکا در اینباره توضیح داد: ما شاهد عبور از این خط نبودیم. اما در عین حال، نگرانی‌هایی در مورد شرکت‌های خصوصی درگیر در ارائه فناوری‌ها از جمله فناوری‌ها با استفاده دوگانه داریم.

به گفته وی، این یک مشکل است و آمریکا این مساله را پیشتر مطرح کرده بود.

ضد حمله اوکراین

بلینکن در این کنفرانس خبری مشترک با همتای ایتالیایی خود بیان کرد  که خیلی زود است بگوییم که دقیقا ضد حمله اوکراین چطور پیش می‌رود اما واشنگتن مطمئن است که کی‌یف به تلاش برای باز پس گرفتن اراضی خود از روسیه ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که کشورش مصمم به حداکثر سازی حمایت خود از اوکراین است تا اینکه این کشور در میدان جنگ موفق شود. وی اضافه کرد که یک بسته حمایت سیاسی و عملی از اوکراین نیز می‌تواند در نشست بعدی ناتو در ویلنیوس مورد انتظار باشد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که حمله موفق اوکراین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را مجبور به مذاکره در مورد پایان دادن به جنگ کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها