کرملین: واشنگتن سیاستی جنجالی و غیرقابل پیش‌بینی دارد

کد خبر: 1228784

سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره همتای چینی‌اش، گفت که واشنگتن سیاستی جنجالی و غیرقابل پیش‌بینی را در پیش گرفته و این عادت آنهاست.

کرملین: واشنگتن سیاستی جنجالی و غیرقابل پیش‌بینی دارد

به نقل از اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین و «دیکتاتور» خواندن وی، واکنش نشان داد و گفت این سیاستِ همیشگی آمریکا است.

پسکوف اظهارات بایدن را با سفر چند روز پیش آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به پکن که با هدف تعدیل تنش‌ها با چین انجام شد را در تناقض آشکار می‌داند.

سخنگوی کرملین درباره اظهارنظر بایدن گفت: این حرف، مظهر سیاست خارجی به شدت متناقض آمریکا است؛ سیاستی که تا حد زیادی غیرقابل پیش‌بینی است.

وی اضافه کرد: حرف بایدن، پس از بیانیه‌های مختلفِ صلح‌جویانه آمریکا در جریان سفر بلینکن مطرح شد که «گیج‌کننده» است. با این حال، این عادت آنهاست. ما با آمریکا روابط بد و با جمهوری خلق چین روابط خیلی خوب و خاص خودمان را داریم.

بایدن در جریان سخنرانی در یک موسسه خیریه در کالیفرنیا، گفته بود: وقتی که آن بالن چینی در فوریه از مسیرش خارج شد و وارد حریم هوایی آمریکا شد، جی‌پینگ خجالت کشید. وقتی که من دستور سرنگونی بالن با دو صندوق پر از تجهیزات جاسوسی را صادر کردم، شی جین‌پینگ به این دلیل خیلی ناراحت شد چون نمی‌دانست که آن بالن روی آسمان آمریکاست. چنین اتفاقی برای دیکتاتورها، به شدت مایه خجالت و آبروریزی است. اینکه آنها ندانند چه اتفاقی افتاده واقعا خجالت‌آور است. آن بالن قرار نبود که آنجا باشد و از مسیر خارج شده بود.

روسیه و چین، پارسال و پیش از آغاز عملیات نظامی مسکو در کی‌یف، از مشارکت راهبردی «نامحدود» خود خبر دادند و از آن پس و به‌دنبال تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه، روابط سیاسی و اقتصادی پکن و مسکو افزایش پیدا کرد. چین به‌رغم عدم حمایت از جنگ اوکراین، تاکید کرده که واشنگتن و غرب با تامین سلاح برای اوکراین به آتش جنگ دامن می‌زند.

روسیه پس از متحمل شدن تحریم‌های گسترده غرب، برای مقابله با نظم جهانی که آمریکا آن را مصادره کرده، روابط مسالمت‌آمیز با کشورهای آسیایی، آفریقایی، خاورمیانه و آمریکای لاتین گسترش داد.

پسکوف اظهارات بایدن را هم‌راستا با این رویکرد واشنگتن دانست و گفت که قلدرمآبی و زورگویی آمریکا «برای شمار زیادی از کشورها غیرقابل پذیرش شده و تعداد این کشورها همواره در حال افزایش است.»

بایدن در سال ۲۰۲۱ در یک برنامه تلویزیونی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را «قاتل» خطاب کرد و مسکو نیز سفیر خود در واشنگتن را تا چندین ماه به روسیه فراخواند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها