گفتگوی «فردا» با حشمت الله فلاحت‌پیشه:

تفاهم ایران و آمریکا در فاز اجرایی قرار دارد

کد خبر: 1227799

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: تفاهم همان توافق نانوشته ای است که طرفین با هم انجام می دهند و تلاش می کنند ملاحظات طرف مقابل را درنظر بگیرند.

تفاهم ایران و آمریکا در فاز اجرایی قرار دارد

گروه سیاسی فردا: برخی رسانه‌های آمریکایی با نشر اخباری از گفتگوی آمریکا و ‎ایران و شکل گیری تفاهمی شفاهی و غیر رسمی بین دو طرف خبر داده‌اند. در همین رابطه نور نیوز نوشت «گرچه هیچ یک از مقامات طرفین تاکنون خبرهای منتشره درباره آغاز گفتگوها و حصول توافق را تأیید نکرده‌اند، اما واکاوی دقیق شرایط جدید، شکل‌گیری نوعی گفتگوی با واسطه میان تهران و واشنگتن به‌ویژه در موضوع آزادی زندانیان دو طرف و رفع انسداد از منابع مالی ‎ایران را محتمل می‌نماید».

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار فردا درباره تفاهم ادعایی رسانه های آمریکایی بین تهران و واشنگتن گفت: رئیس جمهور آمریکا از یکسری اختیارات برخوردار است تا در شرایط اختلاف با کنگره تصمیماتی را در حوزه سیاست خارجی اتخاذ کند که ملزم نباشد که آن را به کنگره جهت تأیید ارائه کند.

وی افزود: کنگره مصوبه ای داشت که هر نوع تصمیم درباره برجام را دولت های آمریکا قبل اجرا باید به کنگره ارجاع بدهند، معنای این مصوبه پایان برجام است. برجام برنامه جامعی بود که طرفین بر سر مسائل مختلف با هم توافق کردند و قرار بود تعهدات متقابلی را در درازمدت بپذیرند اما آمریکا از برجام خارج شد. در مجموع مشخص بود که برجام احیا نخواهد شد چون در آمریکا این امکان وجود ندارد که دولت مستقر تعهد بلندمدتی بدهد چون دولت بعد می تواند توافق را از بین ببرد.  

این استاد دانشگاه یادآور شد: امروز ایران و آمریکا دنبال یک تفاهم نانوشته هستند چون تفاهم یکی از 5 ابزار اجرایی است که رئیس جمهور آمریکا دارد تا براساس آن تصمیماتی را در حوزه سیاست خارجی بگیرد بدون آنکه ملزم باشد این تصمیمات را قبل از اجرا جهت تأیید به کنگره بدهد.

وی افزود: تفاهم همان توافق نانوشته ای است که طرفین با هم انجام می دهند و تلاش می کنند ملاحظات طرف مقابل را درنظر بگیرند. در تفاهم عملا طرفین می پذیرند که برای اجرای آن گام های متقابل باید برداشته شود و ثانیا پایدار نیست بنابراین هر طرف مسائلی را در قالب تفاهم مطرح می کنند.

این نماینده ادوار مجلس یادآور شد: در گزارش وال استریت ژورنال ادعا شده «ایران پذیرفته است که موشک بالستیک به روسیه ندهد»، معنای این گزارش آن است که آمریکایی ها سعی کردند اروپایی ها را نیز راضی کنند چون اول اکتبر پایان ممنوعیت تجارت تسلیحات متعارف ایران است و اروپایی ها نگران هستند که این مسئله باعث شود ایران به روسیه تسلیحات فروشد. البته اصلا مشخص نیست که این ادعای وال استریت ژورنال صحیح باشد.

وی با بیان اینکه دیپلمات های ایران مجوز مذاکره راجع به توان دفاعی کشور را ندارند، اظهار کرد: ادعای دیگر رسانه های آمریکایی آن است، در بندی از این تفاهم آمده که ایرانی ها مزاحمتی برای نظامیان آمریکایی در منطقه ایجاد نمی کنند. این ادعا هم با رویکرد اعلامی و رسمی ایران درباره اخراج نظامیان آمریکایی از منطقه همخوانی ندارد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: ادعای دیگری که در رسانه های آمریکایی مطرح شده این است که آمریکا بپذیرفتند «ایران می تواند تا 60 غنی سازی را انجام دهد و آژانس در خروجی تولیدات سوخت هسته ای ایران نوعی غنا سنج را نصب می کند که به صورت آنلاین نشان می دهد ایران تولید سوخت بالای 60 درصد ندارد».

فلاحت پیشه یادآور شد: وقتی این ادعاهای رسانه های خارجی موجب مخالفت هایی در آمریکا و بروز سئوالاتی در داخل ایران شد، طرفین حاضر نشدند درباره تفاهم صحبت کنند؛ در واقع یا تکذیب کردند یا حرفی نزدند. حال آنکه شواهد و قرائن نشان می دهد تفاهم ایران و آمریکا عملا اجرایی شده است چون بخشی از منابع ارزی ایران آزاد شد و ایران بازرسی های بیشتر آژانس را پذیرفته و دوربین ها و ادوات نظارتی آژانس در فردو و نطنز نصب شده است؛ منتها طرفین سعی می کنند بهانه دست مخالفان داخلی ندهند این موضوع را اعلام نکنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها