نگرانی تل‌آویو از توانمندی هوایی حزب‌الله لبنان

کد خبر: 1230605

یک روزنامه صهیونیستی با انتشار گزارشی نوشت که تل‌آویو نگران افزایش توانمندی پدافندی حزب‌الله و ترسیم معادله جدیدی در نبرد هوایی با مقاومت لبنان است.

 نگرانی تل‌آویو از توانمندی هوایی حزب‌الله لبنان

یک روزنامه صهیونیستی با انتشار گزارشی نوشت که تل‌آویو نگران افزایش توانمندی پدافندی حزب‌الله و ترسیم معادله جدیدی در نبرد هوایی با مقاومت لبنان است.

منابع آگاه نظامی رژیم صهیونیستی اذعان کردند که طی پنج سال اخیر، شاهد تغییر چشمگیری در توانمندی‌های نظامی هوایی حزب الله لبنان با حمایت ایران بوده‌اند. امری که شکاف‌های موجود در مقابل برتری هوایی این رژیم را کاهش می‌دهد.

روزنامه صهیونیستی «معاریو» با اشاره به اینکه، سامانه‌های پدافندی حزب‌الله عمدتا مبتنی بر سامانه‌های مدرن ایرانی ایجاد شده، نوشت: «ارزیابی‌های نظامی اسرائیل نشان می‌دهد که این جنبش در تلاش برای تأثیرگذاری بر قابلیت‌های هوایی اسرائیل، توانمندی‌های هوایی خود را به ویژه از طریق هواپیماهای بدون سرنشین دو برابر کرده است».

بر اساس این گزارش، تصمیم حزب الله برای فعال کردن سامانه پدافند هوایی SA۸ و SA۲۲ یک تغییر راهبردی اساسی از سوی حزب الله تلقی می‌شود، زیرا این جنبش به دنبال محدود کردن کار نیروی هوایی اسرائیل حتی در زمان آرامش است.

به ادعای معاریو، ارتش اشغالگر آنچه را که به عنوان تحولات نگران‌کننده در جبهه شمالی توصیف می‌کند، زیر نظر دارد، زیرا حزب الله به دنبال آن است که این سامانه‌های پدافند هوایی را برای جلوگیری از هرگونه تشدید تنشی حفظ کند.

بنا بر این گزارش، حزب‌الله در سال ۲۰۱۹ از چنین توانمندی‌ هوایی استفاده کرد، زمانی که اشغالگران بدون اعلام رسمی به تأسیسات نظامی این جنبش در ضاحیه جنوبی بیروت حمله کردند، و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله، وعده داد که در پاسخ به این حمله، یک هواپیمای اسرائیلی را ساقط کند.

معاریو نوشت: حزب الله لبنان در سال ۲۰۱۹ در واکنش به این حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت، تلاش کرد که با موشک سام – ۸ یک پهپاد اسرائیلی از نوع هرمس ۴۵۰ را که حین مأموریت جمع آوری اطلاعات بود هدف قرار دهد و این شروع تهدید حزب الله برای سرنگونی پهپادهای اسرائیلی بود.

این روزنامه نوشت که در مقابل، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از هدف قرار دادن سکوی شلیک این موشک خودداری کرد، زیرا بیم آن می‌رفت که این امر به تشدید تنش منجر شود.

این در حالی است که حزب الله لبنان، دوشنبه هفته پیش اعلام کرد که یک پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی، حریم هوایی لبنان از سمت شهرک صهیونیست نشین «زرعیت» در شمال فلسطین اشغالی را نقض کرده است و حدود هفت کیلومتر، وارد خاک لبنان شد که نیروهای مقاومت، آن را بر زمین نشاندند.

تصاویر منتشر شده از این عملیات، نشان داد که دشمن صهیونیستی قصد داشت کنترل مجدد پهپاد را به دست گیرد، ولی موفق به این کار نشد. این پهپاد از نوع  R - Copter ۱۰۰۰ است. طول آن ۱۷۰ سانتیمتر و عرض آن ۲۰۰ سانتیمتر است و مجهز به دو دوربین با کیفیت بالا بود.

پیشتر و در سالهای اخیر حزب الله به رژیم صهیونیستی هشدار داده بود که دیگر در مقابل نقض حریم هوایی خود توسط پهپادهای این رژیم ساکت نخواهد نشست.

سال گذشته در پی کشمکش بر سر میادین گازی لبنان که رژیم صهیونیستی قصد حفاری و بهره‌برداری یکجانبه از آن را داشت، حزب الله برای انجام مأموریتی که آن را موفق اعلام کرد، سه پهپاد بر فراز میدان گازی کاریش ارسال کرده بود و رژیم صهیونیستی موفق نشد قبل از آنکه این پهپادها ماموریت خود را انجام دهند، آنها را شناسایی و منهدم کند؛ امری که قدرت پهپادی حزب الله را به رخ کشید.

به باور ناظران و تحلیلگران نظامی و سیاسی، حزب الله لبنان طی سالهای اخیر موفق شده، با هدف جلوگیری از نفوذ رژیم صهیونیستی به حریم هوایی لبنان، معادله جدیدی در نبرد هوایی ترسیم کند که مایه نگرانی صهیونیست‌ها است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها