سه‌شنبه «فلج شدن» اسرائیل

کد خبر: 1232705

پارلمان رژیم صهیونیستی در جلسه‌ای پرتنش در اولین قرائت خود، یک بند کلیدی در لایحه بحث‌برانگیز اصلاح سیستم قضایی که اختیارات دیوان عالی را محدود می‌کند، تصویب کرد؛ اقدامی که با آمدن ده‌ها هزار صهیونیست به کف خیابان، اداره امور را در سرزمین‌های اشغالی فلج کرد. این لایحه با توجه به فضای ملتهب اسرائیل در ماه‌های اخیر، ناامنی را تشدید کرده و ترس از جنگ داخلی را که اسحاق‌هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی بار‌ها درباره آن ابراز نگرانی کرده نزدیک‌تر می‌کند.

سه‌شنبه «فلج شدن» اسرائیل

با وجود مخالفت گسترده احزاب مخالف و صد‌ها هزار نفر از صهیونیست‌ها، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نهایت لایحه اصلاح سیستم قضایی را به پارلمان برد تا روند اجرایی شدن آن را هموار کند.

متنی که دو شنبه شب در اولین قرائت به تصویب پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) رسید، با هدف از بین بردن امکان تصمیم‌گیری دستگاه قضا درباره «معقولانه بودن» تصمیمات کابینه است. این بدان معناست که دیوان عالی در تصمیمات حکومتی به بهانه «غیرمنطقی بودن» آن‌ها براساس قانون اساسی نمی‌تواند مداخله کند. این متن در اولین قرائت در جلسه‌ای پرآشوب به تصویب رسید و ۶۴ رأی را که همان تعداد نمایندگان ائتلاف کابینه است، به دست آورد، در حالی که ۵۶ نماینده مخالف به این متن رأی منفی دادند. به گزارش شبکه المیادین، این لایحه در حالی تصویب شد که قبل از شروع رایزنی‌ها، تعدادی از معترضان وارد مقر کنست شدند و پلیس برای خارج کردن آن‌ها به زور متوسل شد و در عین حال صد‌ها نفر در مقابل مقر پارلمان تظاهرات کردند.

لایحه اصلاحات قضایی که توسط ائتلاف افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو ارائه شده است، با هدف کاهش اختیارات دادگاه عالی است. برای اینکه این طرح به قانون تبدیل و لازم‌الاجرا شود، باید در سه قرائت در کنست ۱۲۰ عضوی، که اکثر آن‌ها را احزاب راست افراطی تشکیل می‌دهند، رأی‌گیری شود و از آنجا که پارلمان تحت کنترل تندرو‌ها است، نتانیاهو در این زمینه کار دشواری نخواهد داشت.

روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر شامگاه دو شنبه پیشنهاد اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی را در مورد قوانین قضایی و تعویق اصلاحات در آن برای از سرگیری مذاکرات با هدف دستیابی به یک طرح توافقی برای اصلاح نظام قضایی نپذیرفت. نتانیاهو پیامی به هرتزوگ ارسال کرده و گفته است: «من جلوی قوانین قضایی را نمی‌گیرم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتانیاهو در سخنانی مدعی شد که هدف آن ایجاد توازن بین نهاد‌های قدرت از طریق کاهش اختیارات دیوان عالی به نفع پارلمان است. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون این لایحه را محکوم کرد و به نتانیاهو گفت: «تو قول کمک به ضعیفان و حفظ امنیت اسرائیل را دادی، اما جز جنون کاری نمی‌کنی.» بنی گانتس، از دیگر رهبران مخالف، آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات ابراز کرد و هشدار داد که این قانون می‌تواند شروع یک روند خطرناک برای حذف بررسی‌های قضایی و بررسی‌های دولتی باشد.

منتقدان بر این باورند که این اقدام راه را برای سوءاستفاده از قدرت باز می‌کند، در حالی که اپوزیسیون این طرح را گامی برای تضعیف استقلال قوه قضائیه می‌داند که در نهایت دیوان عالی رژیم صهیونیستی را تابع خواسته‌های سیاستمداران می‌کند. رؤسای گروه‌های مخالف در رژیم صهیونیستی هدف لایحه تغییرات قضایی کابینه نتانیاهو را تضعیف دستگاه قضایی این رژیم و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه‌خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

طرح اصلاح سیستم قضایی که تندرو‌ها روی اجرای آن پافشاری می‌کنند، در پی محدود کردن نفوذ قوه قضائیه بر قانونگذاری و سیاست عمومی از طریق محدود کردن اختیارات دیوان عالی برای اعمال بررسی قضایی، اعطای کنترل به دولت برای انتصابات قضایی و محدود کردن اختیارات مشاوران حقوقی دولت است. در صورت تصویب، این اصلاحات به کنست این اختیار را می‌دهد که احکام دیوان عالی را با اکثریت ساده لغو کند، توانایی دیوان برای بررسی قضایی قوانین و اقدامات اداری را کاهش دهد و دیوان را از صدور حکم در مورد منطبق با قانون اساسی بودن قوانین ابتدایی منع کند و ترکیب کمیته گزینش قضات را به گونه‌ای تغییر دهد که اکثریت اعضای آن توسط دولت منصوب شوند.

نتانیاهو در ماه مارس پس از هفته‌ها اعتراضات گسترده، طرح بازنگری را متوقف کرد، اما او ماه گذشته پس از شکست مذاکرات با مخالفان سیاسی با هدف یافتن مصالحه، تصمیم به احیای آن گرفت. به نظر می‌رسد فشار تندرو‌ها نتیجه داده و نتانیاهو برای حفظ کابینه نیم‌بند خود به خواسته آن‌ها تن داده است.

بزرگ‌ترین اعتراضات

مخالفان نتانیاهو که در شش ماه گذشته به طور هفتگی در خیابان‌ها حضور داشتند و گفته بودند تا زمان عقب‌نشینی کابینه از اصلاح قضایی به خانه برنمی‌گردند، در واکنش به اقدام پارلمان بار دیگر به خیابان‌ها یورش برده و زندگی روزمره را در سرزمین‌های اشغالی مختل کردند.

معترضان به لایحه تغییرات قضایی که روز سه شنبه را «روز فلج» نامیده‌اند، در صد‌ها نقطه از سرزمین‌های اشغالی تظاهرات کردند و نظم عمومی را به هم زدند و مانع عبور و مرور خودرو‌ها شدند. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، ده‌ها معترض نیز با چادر زدن در تقاطع «هاسیرا» در «هرتزلیا» و آتش زدن لاستیک خودرو، از عبور و مرور خودرو‌ها جلوگیری کردند. معترضان عصر دیروز به وقت محلی در مقابل فرودگاه بن‌گوریون، منزل «اسحاق هرتزوگ» رئیس اسرائیل و سفارت امریکا در تل‌آویو تجمع اعتراضی بزرگی برگزار کردند. تظاهرات اصلی سه شنبه شب قرار بود در سراسر سرزمین‌های اشغالی از جمله خیابان «کاپلان» از خیابان‌های اصلی تل‌آویو برگزار شود.

رسانه‌های صهیونیستی تأیید کردند که پلیس این رژیم، دست‌کم ۴۲ معترض را در سراسر فلسطین اشغالی به دلیل اعتراض به لایحه اصلاحات قضایی بازداشت کرده است. پلیس رژیم صهیونیستی نیز با استفاده از خودرو‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور تلاش دارد اعتراضات را مهار کند و نیرو‌های بیشتری را برای کنترل این اعتراضات فراخوانده است.

علاوه بر معترضان، در داخل ارتش هم در ماه‌های اخیر شکاف‌های زیادی در واکنش به طرح‌های نتانیاهو به وجود آمده است و هزاران نفر از نیرو‌های ذخیره و افسران ارتش با تمرد از دستورات کابینه، پست خود را ترک کرده‌اند. حتی این مخالفت‌ها به داخل سازمان موساد هم کشیده شده است و وزرای تندرو، موساد را عامل اصلی سازماندهی اعتراضات دانسته‌اند. شرایط در سرزمین‌های اشغالی به قدری ملتهب است که هرتزوگ بار‌ها از نگرانی خود درباره احتمال فروپاشی اسرائیل سخن گفته است و تداوم شکاف‌های سیاسی و امنیتی همزمان با درگیری این رژیم با گروه‌های مقاومت در منطقه، می‌تواند اسرائیل را به ورطه فروپاشی نزدیک کند.

امریکا هم نگران شد

هرچند نتانیاهو در دوره‌های قبلی حمایت کامل دولت امریکا را از اجرای برنامه‌های جاه‌طلبانه خود داشت، اما با تشکیل کابینه افراطی، مغضوب امریکایی‌ها شده است. تام نایدس، سفیر امریکا در اراضی اشغالی دو شنبه شب در واکنش به تصویب لایحه اصلاح قضایی گفت: «تضعیف قوه قضائیه سؤالاتی را در مورد میزان «دموکراسی اسرائیل» و در استحکام روابط آن با ایالات متحده ایجاد می‌کند.» وی در این خصوص به وال‌استریت‌ژورنال گفت: «به نظر من اکثر اسرائیلی‌ها خواهان دخالت امریکا در امورشان هستند و این بهای خاصی دارد که شامل ابراز موضع در زمانی است که فکر می‌کنیم اوضاع رو به وخامت است.» نایدس گفت: «دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا به طرح تضعیف قوه قضائیه به عنوان هشداری مبنی بر اینکه «همه چیز در اسرائیل از کنترل خارج می‌شود» نگاه می‌کند.» نایدس با اشاره به درخواست خود برای کاهش سرعت این طرح گفت: «یکی از پیام‌هایی که من برای نتانیاهو فرستادم این است که ترمز کند.»

اختلاف بین امریکا و اسرائیل در ماه‌های اخیر به مرحله بحرانی رسیده است که در تاریخ ۷۵ ساله تأسیس رژیم صهیونیستی بی‌سابقه توصیف می‌شود. پیش‌تر دولت امریکا در واکنش به طرح‌های کابینه نتانیاهو، مجوز سفر او به واشنگتن را لغو کرده بود و با تصویب این طرح تنش‌های سیاسی بین دو طرف بیش از پیش تشدید خواهد شد، زیرا امریکا از این نگران است که سیاست‌های تندروها، سرزمین‌های اشغالی را ناامن‌تر کند.

منبع: روزنامه جوان

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها