حیرت وال‌استریت ژورنال از توانمندی‌های ایران در صنایع پهپادی

کد خبر: 1233018

یک روزنامه‌ آمریکایی با اشاره به اینکه با توجه به افزایش توانمندی‌های ایران در زمینه صنایع پهپادی، اکنون بسیاری از قطعات مورد نیاز برای ساخت این پهپادها تولید داخل ایران است، بیان کرد که این موضوع تحریم صنایع پهپادی ایران را بی‌اثر می‌سازد.

حیرت وال‌استریت ژورنال از توانمندی‌های ایران در صنایع پهپادی

یک روزنامه‌ آمریکایی با اشاره به اینکه با توجه به افزایش توانمندی‌های ایران در زمینه صنایع پهپادی، اکنون بسیاری از قطعات مورد نیاز برای ساخت این پهپادها تولید داخل ایران است، بیان کرد که این موضوع تحریم صنایع پهپادی ایران را بی‌اثر می‌سازد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی درباره توانمندی‌های ایران در صنایع پهپادی، با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه در اوکراین - ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است - در گزارشی نوشت: ایران در حال حاضر در حال کپی کردن قطعات پهپادهایی است که توسط روسیه در اوکراین به کار می‌رود و به ارتش خود کمک می‌کند تحریم‌های بین‌المللی را با قطعات ساخت داخل دور بزند که زمانی از خارج از کشور می‌آمدند.

وال استریت ژورنال در حالی به ادعای به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه در اوکراین اشاره کرده است که روسیه پیش تر تاکید کرده بود، برخلاف اوکراین که از تسلیحات متحدان خود در این جنگ استفاده می‌کند، مسکو متکی به صنایع نظامی و دفاعی ساخت داخل است.

مقامات ایران نیز که خواستار ارائه مستندات برای اثبات این ادعا در چارچوب بررسی‌های تیم‌های فنی و کارشناسی شده بودند، تاکید کرده‌اند که از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کنند.

وزارت امور خارجه ایران در موضع‌گیری نسبت به ادعاهای ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین علیه ایران، یادآور شد که «جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که مخالف جنگ اوکراین و استمرار آن است و از درد و رنج مردم اوکراین بسیار متأسف است و بر ضرورت یافتن راهکاری سیاسی برای پایان بخشیدن به آن در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید دارد و آماده است برای تحقق آن مساعدت نماید.»

در گزارش وال استریت ژورنال همچنین آمده است: طبق تحقیقاتی که گروه تحقیقاتی ادوات جنگی در انگلیس روی پهپادهای به کار رفته در اوکراین به عمل آورده است، یک شرکت ایرانی توانمندی کپی دو قطعه در پهپادهای انتحاری را به دست آورده است که پیش‌تر متعلق به سازندگان قطعات الکترونیکی ژاپنی بود.

این مطلب می‌افزاید: ایران بیشتر قطعات پهپادی خود را از شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و ژاپنی تهیه می‌کند که قطعات تجاری قابل‌فروش را عرضه می‌کنند. تحقیقات این گروه انگلیسی نشان می‌دهد که چگونه ایران بیش از پیش بر شرکت‌های داخلی برای تولید پهپادها متکی است و این کار را در زمینه اعمال تحریم‌ها برای آمریکا و متحدانش سخت‌تر می‌کند.

طبق گزارش این روزنامه،‌ دامیِن اسپلیترز، یکی از معاون این گروه تحقیقاتی که در حال بررسی این پهپادها در اوکراین بوده است، گفت که «با در تنگنا قرار گرفتن تامین‌کنندگان خارجی، (آن‌ها) مطمئنا این ضرورت را احساس می‌کنند که تا جایی که می‌توانند، تولیدات داخلی داشته باشند.»

این گزارش با اشاره به اینکه «آمریکا و متحدان آن به دنبال راه‌هایی برای محدود کردن توان ایران برای ساخت پهپادها بوده‌اند و تا کنون ده‌ها فرد و شرکت ایرانی را به دلیل نقش داشتن در صنایع پهپادی ایران تحریم کرده‌اند»، نوشت: به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها تاثیر چندانی نداشته‌اند. بسیاری از قطعات پهپادها، مانند میکروچیپ‌ها، لنزهای دوربین، موتورها و سیستم‌های جی‌پی‌اس به طور گسترده در بازارهای تجاری در دسترس هستند که این موضوع سد کردن راه تامین این قطعات برای ایران را سخت می‌کند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها