اخبار اوکراین | روسیه: ۱۷ ضدحمله ارتش اوکراین را دفع کردیم |ماجرای نقشه ترور روزنامه‌نگاران ارشد روس

کد خبر: 1233338

وزارت دفاع روسیه مدعی شد که در شبانه‌روز گذشته در درگیری‌های بین نیروهای ارتش این کشور و ارتش اوکراین، صدها نظامی اوکراینی کشته شدند.

اخبار اوکراین | روسیه: ۱۷ ضدحمله ارتش اوکراین را دفع کردیم |ماجرای نقشه ترور روزنامه‌نگاران ارشد روس

وزارت دفاع روسیه مدعی شد که در شبانه‌روز گذشته در درگیری‌های بین نیروهای ارتش این کشور و ارتش اوکراین، صدها نظامی اوکراینی کشته شدند.

به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه در گزراش روزانه از تحولات جنگ در اوکراین اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ ضدحمله ارتش اوکراین در محور دونتسک را دفع کرده و در جریان این درگیری‌ها ۳۱۵ نظامی اوکراینی کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش نیز اعلام کرد مراحل ثب‌نام و آموزش ۱۴۷ سرباز وظیفه جدید به اتمام رسیده و برای خدمت به نیروهای مسلح و دیگر شاخه‌های نظامی اعزام شدند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شهریور پارسال اعلام کرد «فرمان بسیج محدود نیروهای ذخیره» را امضا کرده است. وی دراین‌باره خطاب به مردم روسیه گفت: در شرایط موجود، این تصمیم‌گیری‌ها بسیار ضروری است و کاملاً در چارچوب مواجهه با تهدیدهایی که با آنها روبرو هستیم اتخاذ شده‌اند؛ یعنی برای محافظت از میهن‌مان و حاکمیت و تمامیت ارضی آنها اتخاذ شده‌اند تا امنیت شهروندان روسیه و مردم مناطقی که (در شرق اوکراین) آزاد شده‌اند تضمین شود. به همین علت حمایت از پیشنهاد وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح برای اعلام بسیج عمومی محدود در فدراسیون روسیه بسیار ضروری می‌دانم.

به گفته پوتین، اقدامات (اداری) مربوط به این بسیج عمومی محدود از از امروز آغاز شده و تأکید کرد که تنها نیروهای ذخیره مشمول سربازی اجباری هستند و کسانی که نیروهای مسلح خدمت کرده‌اند و دارای تجربه مرتبط و نظامی هستند در اولویت قرار دارند. شهروندانی که در دوره بسیج عمومی به ارتش ملحق می‌شوند، از شرایط و خدمات و ضمانت‌های اجتماعی نیروهای قراردادی برخوردار می‌شوند و در این عین حال قرارداد نیروهای نظامی تا پایان بسیج عمومی تمدید خواهد شد

«سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه اوایل آبان پارسال در گزارشی به رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که۸۲ هزار نفر از کسانی که برای بسیج نیروهای نظامی فراخوانده شده ، به جبهه ها اعزام شده اند. همزمان ۲۱۸ هزار نفر از فراخوان‌شدگان بسیج در حال آماده‌سازی برای اعزام به جبهه‌ها هستند./مهر

نقشه ترور روزنامه‌نگاران ارشد روسیه خنثی شد

سازمان امنیت فدرال روسیه از خنثی‌سازی نقشه ترور روزنامه‌نگاران ارشد این کشور توسط سرویس های ویژه اوکراین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سازمان امنیت فدرال روسیه امروز شنبه از جلوگیری از تلاش برای قتل «مارگاریتا سیمونیان» سردبیر خبرگزاری «روسیا سگودنیا» شرکت مادر رسانه‌ های اسپوتنیک و «راشا تودی» و «کسنیا سوبچاک» روزنامه‌ نگار و مجری برجسته ای که در سال ۲۰۱۸ نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری شده بود، خبر داد.

بر اساس اعلام این رسانه، سازمان امنیت فدرال روسیه دراین ارتباط اعلام کرد: به همراه وزارت کشور و کمیته تحقیقات، از آماده سازی برای سوء قصد به جان مارگاریتا سیمونیان سردبیر خبرگزاری «راسیا سیوودنیا» و خبرگزاری «راشا تودی» و نیز «کسنیا سوبچاک» جلوگیری شد.

در بیانیه صادره از سوی این سازمان روسی آمده است: در مسکو و منطقه ریازان، نئونازی های گروه موسوم به «پارگراف-۸۸۲» که در حال جمع آوری اطلاعات از آدرس های محل کار و محل اقامت این دو روزنامه نگار بودند، بازداشت شده اند.

بازداشت شدگان اعتراف کردند که به دستور سرویس امنیتی اوکراین و در ازای پاداش ۱.۵ میلیون روبلی در حال آماده سازی برنامه ترور این افراد بودند.

«راشا تودی» تصاویری از بازجویی موسس گروه نئونازی که سرویس های ویژه اوکراین به وی سفارش قتل مارگاریتا سیمونیان را داده بودند را منتشر کرد.

به گفته وی، در ازای شناسایی محل زندگی «راسیا سیوودنیا» و «کسنیا سوبچاک» به او پولی پرادخت شده بود و بعد از این مرحله قرار بود برای وی سلاح ارسال کنند، اما این فرد توسط سازمان امنیتی روسیه بازداشت شد.

تا کنون اطلاعات و اخبار بیشتری در این باره رسانه ای نشده است.

تاخیر آمریکا درصدور مجوز آموزش پرواز با اف-۱۶ به خلبانان اوکراینی

نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت که واشنگتن برای آموزش خلبانان اوکراینی جهت پرواز با جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا، هنوز به کشورهای اروپایی چراغ سبز نداده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در بحبوحه هشدار سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره ارسال احتمالی جنگنده اف-۱۶ از آمریکا به اوکراین، پولیتیکو در گزارشی نوشت که آمریکا برای آموزش خلبانان اوکراینی جهت پرواز با این جنگنده، هنوز به کشورهای اروپایی مجوز نداده است.

انگلیس و هلند برای نخستین بار در ماه مه، از ایجاد «ائتلاف بین‌المللی» با هدف کمک به کی‌یف برای خرید جنگنده اف-۱۶ و آموزش خلبانان اوکراینی، خبر دادند و چند روز بعد نیز آمریکا به این ائتلاف پیوست. در مجموع ۱۱ کشور از این ابتکار حمایت کردند و انتظار می‌رود یک مرکز آموزش در رومانی برپا شود.

با این حال، وزارت خارجه آمریکا درخواست انتقال دفترچه راهنما، شبیه‌ساز پرواز و سایر تجهیزات موردنیاز برای آموزش را تایید نکرده است اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد آمریکا قصد چراغ سبز دادن به کشورهای اروپایی را ندارد.

گارون گارن، سخنگوی پنتاگون گفته است که این درخواست هنوز «در حال بازنگری است.» ویلیام لاپلانت، معاون وزیر دفاع آمریکا به پولیتیکو گفته است که پنتاگون پیش از تایید انتقال «باید مطمئن شود که ما برای ترجمه دفترچه راهنما و فایل‌های اطلاعات فناوری و همچنین برنامه نگهداری آمادگی داریم.»

اوکراین در ماه‌های اخیر به دفعات از حامیان غربی‌اش خواسته بود تا برای این کشور جنگنده اف-۱۶ تامین کنند؛ جنگنده‌ای که به گفته آنها می‌تواند در مقابله با قدرت هوایی روسیه، نقشی اساسی را ایفا کند. اوایل هفته جاری، دیمیتری کولِبا، وزیر خارجه اوکراین گفت که کی‌یف می‌تواند نخستین محموله اف-۱۶ را تا اواخر مارس ۲۰۲۴ به‌کار گیرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داد که اگر جنگنده اف-۱۶ به اوکراین ارسال شود، «آنها هم مثل سایر جنگ‌افزاهای غربی خواهند سوخت.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشوز نیز تاکید کرد که تحویل احتمالی این جنگنده به کی‌یف، اقدامی تنش‌زا بوده و مسکو به این جنگنده‌ها که قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارند، به چشم تهدید هسته‌ای می‌نگرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها