آخرین اخبار اوضاع کرکوک در رایزنی السودانی با مقامات کردستان عراق

کد خبر: 1242554

نخست وزیر عراق با رئیس مجلس این کشور و رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق درباره اوضاع کرکوک گفت و گو کرد.

آخرین اخبار اوضاع کرکوک در رایزنی السودانی با  مقامات کردستان عراق

نخست وزیر عراق با رئیس مجلس این کشور و رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق درباره اوضاع کرکوک گفت و گو کرد.

دفتر رسانه ای نخست وزیر عراق در بیانیه ای اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر این کشور امروز در تماس های تلفنی جداگانه با «محمد ریکان الحلبوسی» رئیس مجلس و «پاول طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق درباره وضعیت استان کرکوک تبادل نظر کردند.

بر اساس این گزارش، در این تماس ها طرف ها به طور مشترک بر اهمیت از بین بردن فرصت برای همه کسانی که برای آسیب زدن به آرامش و همزیستی مسالمت‌آمیز شهر کرکوک تاکید کردند که با تلاش مردم و فداکاری همه اقشار آن و نیروهای مسلح حاصل شده است.

شب گذشته نیز محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در تماس‌های جداگانه با رئیس حزب دموکرات و رئیس اقلیم کردستان عراق در مورد وضعیت کرکوک گفت وگو کرد.

السودانی در گفت وگوی تلفنی با مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق و نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق بر افزایش تلاش‌های یکپارچه جهت از بین بردن فرصت برای همه کسانی که قصد بر هم زدن امنیت شهر کرکوک را دارند و بر توسعه قانون جهت استمرار صلح مدنی و زندگی طبیعی مردم استان از سوی نیروهای امنیتی تاکید کرد.

پیشتر ائتلاف چارچوب هماهنگی با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از اقدامات دولت «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق برای برقراری امنیت در کرکوک از تمامی نیروهای سیاسی خواست تا ضمن پرهیز از اظهارات و گفتمان تشنج‌آور برای آرامش و حمایت از سرویس‌های امنیتی در کرکوک تلاش کنند.

چارچوب هماهنگی در بیانیه خود آورده است: ما با علاقه فراوان اتفاقات و تحولات در استان کرکوک از جمله تظاهرات و اعتراضات که با کارهای خشونت‌آمیز منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان و تعرض و آتش زدن اموال مردم لاک خصوصی همراه بوده است را زیر نظر داریم.

چارچوب هماهنگی شیعی، خشونت و افزایش درگیری در این شهر را راه حل اختلاف بین احزاب و اقشار کرکوک ندانست و افزود: ما حمایت خود را از تمامی اقدامات حکومتی که به دستور فرماندهی کل قوا برای کنترل اوضاع امنیتی و آرامش در این استان انجام شده است را اعلام می‌کنیم.

این ائتلاف سیاسی عراق آرامش استان کرکوک را مسئولیت همه عراقی‌ها دانست و از همه نیروهای سیاسی خواست که از استفاده از الفاظ تشنج‌آمیز دوری کنند و برای آرامش و حمایت از دستگاه‌های امنیتی جهت انجام وظایف خود در حفظ اموال عمومی و خصوصی تلاش کنند.

در این پیوند منابع رسانه‌ای عراق امروز (یکشنبه) از بازگشت آرامش به شهر کرکوک پس از یک روز از تظاهرات و درگیری که منجر به کشته شدن یک نفر شد، خبر دادند.

از یک هفته پیش تعدادی از تظاهرکنندگان مقابل مقر عملیات مشترک تحصن کردند تا از تحویل این مقر به حزب دموکرات کردستان عراق جلوگیری کنند.

اختلاف بر سر این مقر یا ستاد به اتفاقات سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد که طی آن نیروهای دولت مرکزی عراق در اکتبر ۲۰۱۷ در عملیاتی با عنوان «اعمال قانون» وارد کرکوک شدند و حزب دموکرات کردستان عراق را از این استان اخراج کردند.

حزب دموکرات کردستان عراق خواستار بازگشت به مقر مورد ادعای خود در کرکوک و سایر مناطق مورد مناقشه است و ادعا می‌کند که این موضوع در برنامه دولت «محمد شیاع السودانی» گنجانده شد و بر این اساس احزاب ائتلاف «اداره دولت» توافق کردند که به دولت السودانی رای دهند.

با اینحال نزدیکان به «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق می‌گویند که بسیاری از مفاد موافقتنامه تشکیل دولت، نیازمند زمان است و اجرای این موافقتنامه ها خواه مربوط به حزب دموکرات کردستان عراق باشد و یا مطالبات مناطق آزاد شده و یا موارد دیگر به تدریج انجام خواهد شد.

در مقابل، پس از انتشار اخباری مبنی بر قصد دولت عراق برای واگذاری این مقر به حزب دموکرات کردستان عراق، بیش از یک هفته است که مردم و احزاب منطقه در مقابل مقر تجمع کرده‌اند و می‌گویند که حزب دموکرات کردستان عراق مالک آن نسیت و این مقر باید در اختیار دولت باقی بماند.

این تحصن که یک هفته ادامه داشت موجب بسته شدن جاده استراتژیک جنوب به شمال عراق که از کرکوک می‌گذرد و روزانه هزاران کامیون و خودروی سواری از آن تردد می‌کنند، شد.

روز گذشته درگیری‌هایی در این منطقه به وجود آمد و پلیس استان و در ادامه نخست وزیر عراق به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور وضعیت منع رفت و آمد اعلام کردند و خواستار بازگشت همه به خانه‌های خود شدند.

در این پیوند، رسانه‌های عراق امروز (یکشنبه) به نقل از منابع پلیس شهر کرکوک گزارش دادند که منع آمد و شد شب گذشته لغو و جاده کرکوک - اربیل بازگشایی شده است.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها که به نقل از منابع پلیس کرکوک منتشر شده است در حوادث شب گذشته در شهر کرکوک چهار نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شده اند.

در همین حال تا زمان مخابره این خبر منابع رسمی از انتشار شمار کشته‌ها و زخمی‌ها آماری منتشر نکرده اند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها