اقدامات دولت عراق برای تسهیل زیارت اربعین

کد خبر: 1242769

با وجود تلاش‌های همیشگی دولت عراق برای میزبانی از همایش میلیونی و با شکوه اربعین، اما امسال دولت عراق به دستور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور، تسهیلات ویژه‌ای را برای تردد و میزبانی از زائران اربعین در نظر گرفته است.

اقدامات دولت عراق برای تسهیل زیارت اربعین

السودانی که حدود یک سال است رسما به عنوان نخست‌وزیر عراق انتخاب شده است، تمهیداتی را برای تسهیل ورود بیشتر زائران به کربلای معلی در آستانه اربعین حسینی فراهم کرده است و به گفته استاندار کربلا «ما امسال شاهد بزرگترین زیارت اربعین طی سال‌های گذشته هستیم».

«نصیف الخطابی» استاندار کربلا با اعلام اینکه تا روز شنبه بیش از ۱۴ میلیون زائر وارد شهر کربلا شده‌اند، تاکید کرد که نخست وزیر عراق به صورت مستقیم بر طرح‌های اجرای موفقیت آمیز زیارت اربعین نظارت دارد.

استاندار کربلا همچنین گفت که سازمان حج عراق به دستور نخست‌وزیر، هزار اتوبوس برای انتقال زائران از محورهای جنوبی اختصاص داده است.

دستگاه‌های مسئول دولت عراق تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا زائران با کمترین مشکل به سفر کربلا بروند؛ از افزایش تعداد گذرگاه‌های مرزی تا ازدیاد تعداد موکب‌ها و گسترش زیرساخت‌های حمل‌ و نقلی.

از جمله اقدامات دیگری که السودانی در اولین سال روی کار آمدن دولتش برای حضور بیشتر زائران در کربلای معلی انجام داده این است که قانون محدودیت تعداد زائران را برداشت لذا برخلاف سال‌های گذشته، ممانعتی از نظر تعداد افراد برای ورود به عراق وجود ندارد.

صدور گذرنامه اربعین از دیگر اقدامات جدید دولت عراق برای زوار است. گذرنامه اربعین یا گذرنامه زیارتی امسال برای اولین بار است که صادر می‌شود و ورود افراد به عراق با یک مدرک رسمی به همراه گذرنامه مجاز است.

دولت السودانی در راستای تسهیل ورود زائران به عراق به کامیون‌های‌ موکب‌داران این اجازه را داده که از «مرز سومار» وارد عراق شوند بنابراین در ایام اربعین تجهیزات و امکانات موکب‌های فعال در عراق از طریق این مرز خارج می‌شوند.

دولت عراق همچنین اعلام کرد که ورود تمامی افراد غیرایرانی مقیم ایران به عراق مجاز است و اتباع خارجی مقیم ایران از طریق «دفترچه اقامتی»‌ که برای آن‌ها صادر می‌شود می‌توانند در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کنند.

نخست‌وزیر عراق همچنین دستور داد تا در ایام اربعین امسال، معافیت گمرکی و مالیاتی برای وارد کردن وسایل مورد نیاز تمامی موکب‌های حسینی صادر شود.

دولت عراق در راستای اقدامات جدید خود برای زوار امسال، همچنین ورود آمبولانس‌های ایرانی با کارکنان هلال احمر ایران را مجاز کرد تا آمبولانس‌های ایرانی بتوانند در صورت حوادث احتمالی برای هموطنان ایرانی با ورود به مرز منذریه عراق، عملیات انتقال را انجام دهند.  

دولت عراق همچنین اعلام کرد که خدماتی نظیر تغذیه، اسکان، حمل و نقل، ارتباطات و سایر خدمات به صورت رایگان از طریق موکب‌ها در اختیار زوار قرار می گیرد.

دولت السودانی همچنین دستور کار برای ساماندهی معابر مرزی و همچنین حفظ و نگهداری جاده های معابر به شهرهای مقدس را داده و در حال حاضر ساخت سه راه جدید از بغداد به کربلا آغاز شده است.

بنا به اعلام دفتر نخست وزیری عراق در راستای تسهیل ورود زوار به عراق، کار برای تکمیل الزامات ایجاد جاده خدماتی جدید از بغداد به سامرا با ساخت ۱۴ زائرسرا آغاز شده است.

دولت عراق همچنین اعلام کرد که تمهیدات عالی را برای تأمین آب و یخ و مابقی نیازهای لجستیکی موکب ها و هیئت های حسینی در شهرهای مقدس نجف و کربلا در نظر گرفته شده است.

ساماندهی ایاب و ذهاب زائرین به کربلای معلی و رفع معضل حمل و نقل و همچنین معافیت اتباع پاکستان، افغانستان و یمن از ویزای ورود به عراق از دیگر اقدامات جدیدی است که دولت السودانی در راستای تسهیل ورود زوار برای زیارت اربعین امسال در نظر گرفته است./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها