هشدار وزیر خارجه آذربایجان به ارمنستان/ باکو «پلن بی» دارد

کد خبر: 1243194

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت که اگر ارمنستان با گشایش کریدور زنگزور مخالفت کند باکو طرح جایگزینی دارد که آن را به اجرا خواهد گذاشت.

هشدار وزیر خارجه آذربایجان به ارمنستان/ باکو «پلن بی» دارد

به گزارش اینترفکس، جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری آزرتاک و روزنامه مجارستانی Magyar Demokrata در چارچوب سفر رسمی خود به مجارستان گفت: بهره برداری از «کریدور زنگزور» می‌تواند حمل و نقل بار از طریق « کریدور میانی» را سالانه ۵ تا ۸ میلیون تن افزایش دهد.

کریدور میانیMiddle Corridor ، مسیر حمل و نقل زمینی و دریایی بین‌المللی چند وجهی است که از جنوب شرق آسیا و چین آغاز می‌شود و از طریق قزاقستان تا حدی ازبکستان و ترکمنستان و از طریق دریای خزر از طریق آذربایجان و گرجستان تا دریای سیاه امتداد دارد.

بایراموف گفت: کریدور زنگزور یکی از عناصر مسیر حمل‌ونقل شرق به غرب است. کارشناسان تخمین زده‌اند که کریدور زنگزور می‌تواند سالانه ۵ تا ۸ میلیون تن بار اضافی را به کریدور میانی اضافه کند. این بسیار عالی است.

بایراموف گفت: این نه تنها برای آذربایجان و ارمنستان، بلکه برای سایر کشورها نیز مفید است. افتتاح «کریدور زنگزور» یعنی ارتباط بدون مانع میان بخش اصلی آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان،  این بخشی از بیانیه سه جانبه است که در نوامبر به امضای رهبران آذربایجان، روسیه و ارمنستان رسید.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت که ارمنستان در خصوص افتتاح «کریدور زنگزور» موضعی «غیرسازنده» اتخاذ کرده است و باکو با در نظر گرفتن طرح ب به کار در این زمینه ادامه خواهد داد.

او تاکید کرد: برای ما، این پروژه حتی بدون مشارکت ارمنستان اجرا خواهد شد؛ اما در این صورت، ارمنستان به سادگی از ذی‌نفعان نخواهد بود.

 باکو قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ تمام اقادامات لازم برای راه اندازی "کریدور زنگزور" در خاک خود را به پایان برساند. ارمنستان مخالف گشایش ارتباطات حمل و نقل منطقه‌ای نیست، اما معتقد است کشورهایی که این ارتباطات از قلمرو آنها عبور می کند، حق اظهار دارند.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها