اعلام آمادگی مشروط جمهوری آذربایجان برای مذاکره با ارمنستان

کد خبر: 1245500

دولت جمهوری آذربایجان غروب سه شنبه اعلام کرد که در صورت خلع سلاح نیروهای قره باغ کوهستانی، آماده مذاکره با طرف مقابل است.

اعلام آمادگی مشروط جمهوری آذربایجان برای مذاکره با ارمنستان

دولت جمهوری آذربایجان غروب سه شنبه به وقت تهران برای مذاکره با مقامات ارمنی نشین قره باغ کوهستانی شروطی تعیین کرد.

به گزارش خبرگزاری «آذرنیوز» دفتر ریاست جمهوری آذربایجان در پاسخ به تقاضای آغاز مذاکرات از سوی مقامات قره باغ کوهستانی، اعلام کرد که به صورت مشروط آماده مذاکره است.

بر اساس این گزارش، جمهوری آذربایجان بعد از ظهر سه شنبه با استفاده از توپخانه و پهپاد حمله گسترده ای را به قره باغ کوهستانی آغاز کرده است. باکو این حمله را یک عملیات ضد تروریستی برای بازگرداندن ساختار قانون اساسی در قره باغ اعلام کرده است.

جمهوری آذربایجان دلیل این اقدام نظامی خود را تحرکات طرف ارمنستانی از جمله اقدامی خواند که به مرگ افسران پلیس در نتیجه انفجار خودرو در بزرگراه «احمدبیلی- فضولی- شوش» منجر شد.

دفتر ریاست جمهوری آذربایجان اعلام کرده  برای توقف اقدامات ضد تروریستی، تشکل‌های نظامی غیرقانونی وابسته ارمنستان باید پرچم سفید برافراشته، تمام سلاح‌ها باید تحویل داده شوند و رژیم غیرقانونی باید منحل شود، در غیر این صورت عملیات ضد تروریستی ادامه خواهد داشت.

در پاییز ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان در نبردی ۴۴ روزه چندین شهر، روستا و آبادی را از آزاد کرد و جنگ با توافقنامه صلح با میانجیگری روسیه پایان یافت. علیرغم گفت‌وگوهای جاری بر سر توافقنامه صلح بلندمدت، تنش‌ها بین این دو کشور همسایه در ماه‌های اخیر بر سر جاده لاچین، تنها مسیر زمینی که ارمنستان را به منطقه قره باغ وصل می‌کند، افزایش یافته است.

فرانسه، از حامیان ارمنستان در بیانیه‌ای شروع عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی با استفاده از سلاح‌های سنگین را محکوم کرد.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: «هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند چنین اقدام یکجانبه‌ای را توجیه کند. فرانسه از جمهوری آذربایجان می‌خواهد فورا تهاجم خود را متوقف کند و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد»/فارس

اعلام آمادگی مشروط جمهوری آذربایجان برای مذاکره با ارمنستان

ریاست جمهوری آذربایجان با مطرح کردن یک شرط از آمادگی این کشور برای مذاکره با ارمنستان خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، شبکه العربیه به نقل از ریاست جمهوری آذربایجان در این باره اعلام کرد: اگر گروه‌های ارمنی در قره‌باغ سلاح‌های خود را زمین بگذارند و تحویل دهند ما آماده توقف اقدامات‌مان برای مقابله با تروریسم و مذاکره خواهیم بود.

این شبکه همچنین به نقل از طرفداران ارمنستان در قره‌باغ گزارش داد: جمهوری آذربایجان از حملات هوایی، توپخانه‌ای و پهپادی در حمله خود استفاده می‌کند.

مقامات طرفدار ارمنستان در قره‌باغ همچنین گفتند: حملات جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ تاکنون ۵ کشته و ۸۰ زخمی برجای گذاشته است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آذرتاج به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ظهر سه‌شنبه گزارش داد که در واکنش به عملیات مین‌گذاری امروز که به جان باختن تعدادی از اتباع این کشور انجامید، باکو مواضع نیروهای ارمنی این منطقه را هدف قرار داده است.

آذرتاج به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نوشت: حمله به مواضع نظامی نیروهای ارمنی قره‌باغ در واکنش به نقض توافق سه جانبه و به خصوص مین‌گذاری در جاده فوضولی بوده که به جان باختن ۲ غیرنظامی این کشور منجر شده است.

باکو با متهم کردن نیروهای ارمنی به "وحشت‌آفرینی" و کاشت مین اعلام کرد: عملیات ضدتروریستی محلی برای سرکوب اقدام های تحریک‌آمیز و خلع سلاح و خروج نیروهای مسلح ارمنستان از خاک این کشور آغاز شده است.

به نوشته آدرتاج، فرماندهی نیروهای صلح‌بان روسیه و مرکز نظارتی روسیه – ترکیه در جریان اقدام های جاری قرار گرفته اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که هدف این عملیات نظامی نابودی تاسیسات نظامی ارمنستان است.

تارنمای ارمنستانی "نیوز" نیز به نقل از یکی از نمایندگان مجلس جمهوری خودخوانده آرتساخ (قره‌باغ) گزارش داد که نیروهای جمهوری آذربایجان ۳۰ دقیقه است با خمپاره استپاناکرت (خانکندی) مرکز این منطقه را هدف قرار داده‌اند.

همچنین وزارت دفاع ارمنستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: هیچ واحد نظامی در منطقه قره‌باغ نداریم و اظهارات جمهوری آذربایجان در این زمینه گمراه‌کننده است.

وزارت امور خارجه ارمنستان نیز از شورای امنیت سازمان ملل و صلح‌بانان روس خواست مانع از اقدام‌های نظامی جمهوری آذربایجان در قره‌باغ شوند.

گزارش شده است که شورای امنیت ارمنستان به ریاست نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور برای بررسی عملیات امروز جمهوری آذربایجان تشکیل جلسه داده است.

در همین حال وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو در حال برقراری تماس با ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد وضعیت قره‌باغ است. وزارت امور خارجه روسیه در ادامه عنوان کرد که توافقات مربوط به قره باغ باید برای حل‌وفصل مناقشات میان ارمنستان و آذربایجان به جای تشدید اوضاع اجرا شود.

مسکو از ارمنستان و آذربایجان خواست که اقدامات نظامی علیه یکدیگر را متوقف کرده و به حل‌وفصل دیپلماتیک بازگردند.

خبرگزاری آذرتاج همچنین گزارش داد: وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با پیامک، اطلاعیه و بلندگو از مردم غیرنظامی در قره‌باغ خواسته که از اماکن نظامی فاصله گرفته و از "یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان" حمایت نکنند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که جمهوری آذربایجان اعلام کرده برای تخلیه شهروندان منطقه قره‌باغ مسیرهایی را اختصاص داده است.

در این میان وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه ای اعلام کرد: تنها راه صلح، خروج کامل نیروهای ارمنی از قره‌باغ است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها