گفت‌وگوی «پاشینیان» با «بلینکن»

کد خبر: 1245514

نخست وزیر ارمنستان و وزیر خارجه آمریکا در خصوص آخرین تحولات قره باغ کوهستانی پس از حمله جمهوری آذربایجان، گفت‌وگو کردند.

 گفت‌وگوی «پاشینیان» با «بلینکن»

به دنبال حمله بعد از ظهر سه شنبه نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به منطقه ارمنی نشین قره باغ کوهستانی، نخست وزیر ارمنستان با وزیر خارجه آمریکا گفت‌‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی درباره وضعیت قره باغ کوهستانی پس از حمله جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کردند.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری ارمنستان، هر دو طرف بر رد توسل به زور و لزوم استفاده از سازو کارهای بین المللی برای کاهش تنش تاکید کردند.

جمهوری آذربایجان بعد از ظهر سه شنبه با استفاده از توپخانه و پهپاد حمله گسترده‌ای را به قره باغ کوهستانی آغاز کرده است. باکو این حمله را یک عملیات ضد تروریستی برای بازگرداندن ساختار قانون اساسی در قره باغ اعلام کرده است.

همزمان با حملات  ارتش جمهوری آذربایجان به منطقه ارمنی نشین قره باغ کوهستانی، وزرای دفاع جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

ژنرال «ذاکر حسن اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان همتای ترکیه‌ای خود را در جریان آخرین اقدمات نظامی انجام شده در قره باغ کوهستانی قرار داد. «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه نیز در این مکالمه از ادامه حمایت از جمهوری آذربایجان خبر داد.

وزیر دفاع ترکیه چندی قبل گفته بود که ترکیه حفظ ثبات و صلح  را در قفقاز در اولویت قرار می‌دهد و از کشور برادر جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند.

در پاییز ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان در نبردی ۴۴ روزه چندین شهر، روستا و آبادی را از آزاد کرد و جنگ با توافقنامه صلح با میانجیگری روسیه پایان یافت. علیرغم گفت‌وگوهای جاری بر سر توافقنامه صلح بلندمدت، تنش‌ها بین این دو کشور همسایه در ماه‌های اخیر بر سر جاده لاچین، تنها مسیر زمینی که ارمنستان را به منطقه قره باغ وصل می‌کند، افزایش یافته است./فارس

 پاشینیان: عملیات نظامی علیه جمهوری آذربایجان انجام نخواهیم داد

نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت که نیروهای مسلح این کشور عملیات نظامی علیه جمهوری آذربایجان انجام نخواهند داد.

 همزمان با شروع عملیات نظامی جدید جمهوری آذربایجان در بخش ارمنی نشین قره باغ کوهستانی، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز سه شنبه اظهار داشت که قصد ندارد هیچ گونه فعالیت نظامی علیه جمهوری آذربایجان انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» پاشینیان گفت:«ارمنستان در فعالیت‌ نظامی شرکت نمی‌کند و من می‌خواهم یک بار دیگر یادآوری کنم که جمهوری ارمنستان در قره باغ نیروی نظامی ندارد.»

باکو اعلام کرده که حملات جدید علیه اقدامات ضد تروریستی در منطقه است و غیرنظامیان و تاسیسات زیربنایی هدف قرار نمی گیرند.

جمهوری آذربایجان دلیل این اقدام نظامی خود را تحرکات طرف ارمنستانی از جمله اقدامی خواند که به مرگ افسران پلیس درنتیجه انفجار خودرو در بزرگراه احمدبیلی- فضولی- شوش منجر شد.

باکو می‌گوید که حافظان صلح روسیه و رهبری مرکز مشترک نظامی روسیه و ترکیه را در جریان عملیات نظامی خودقرار داده است و و وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز خواهان عقب‌نشینی کامل ارتش ارمنستان از قره‌باغ و انحلال قدرت‌های غیرقانونی در استپاناکرات(خانکندی) را بعنوان شرط صلح در منطقه خوانده است.

وزارت امور خارجه ارمنستان نیز در واکنش به اقدامات جمهوری آذربایجان گفته است که این اقدامات که به بهانه برقراری نظم قانون اساسی در قره باغ انجام می شود، در واقع «تهاجم علیه مردم قره باغ است».

 در تحولی دیگر، رئیس شورای اتحادیه اروپا بعد از ظهر سه شنبه به وقت تهران از جمهوری آذربایجان خواست تا حمله به قره باغ کوهستانی را متوقف کند.

«شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا  در پستی در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر سابق) نوشت: « قدامات نظامی آذربایجان باید فورا متوقف شود». وی نوشت که اخباری ویرانگر از قره باغ  به گوش می‌رسد.

میشل نوشت: «اقدامات نظامی جمهوری آذربایجان باید فوراً متوقف شود تا امکان گفت وگوی واقعی بین فراهم شود.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها