نخست وزیر عراق در گفتگو با «سی ان ان» درباره ایران چه گفت؟

کد خبر: 1246010

نخست وزیر عراق در گفتگو با یک رسانه آمریکایی درباره موضوعات مختلفی از جمله بحث مرزهای عراق با ایران و ترکیه و تقریب دیدگاه‌ها میان ایران و کشورهای عربی سخن گفت.

نخست وزیر عراق در گفتگو با «سی ان ان» درباره ایران چه گفت؟

نخست وزیر عراق در گفتگو با یک رسانه آمریکایی درباره موضوعات مختلفی از جمله بحث مرزهای عراق با ایران و ترکیه و تقریب دیدگاه‌ها میان ایران و کشورهای عربی سخن گفت.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در گفتگو با شبکه سی ان ان گفت: وزارت خارجه عراق و آمریکا در جهت ترتیب دادن موعد سفر قریب الوقوع به آمریکا در پاسخ به دعوت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور تلاش می‌کنند.باید توافقنامه چارچوب استراتژیک که شامل پرونده‌های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و امنیتی است، فعال شود و تمایل جدی برای توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های دیگر نیز وجود دارد. عراق کشور مؤثری در بازار انرژی است و فرصت‌های بسیاری برای فعالیت شرکت‌های آمریکایی در زمینه‌های مختلف وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه عراق امروز به نیروهای رزمی چه از سوی آمریکا یا سایر کشورهای ائتلاف نیازی ندارد، گفت که نیروهای امنیتی عراق به مرحله پیشرفته‌ای از آمادگی رسیده اند.

السودانی با بیان اینکه داعش دیگر تنها مجموعه‌های تحت تعقیب در صحرا یا غارها است و تهدیدی برای عراق به شمار نمی‌رود، بیان کرد: وضعیت جدید، مبتنی بر همکاری در زمینه‌های مختلف با ائتلاف بین المللی است. پیش نویس یادداشت تفاهمی از سوی وزارت دفاع آمریکا درباره روابط عراق و ائتلاف بین المللی دریافت کردیم و اکنون از سوی وزارت دفاع آمریکا در دست بررسی است.

السودانی گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد ثبات امنیتی عراق است. با هر حمله به مرزهای عراق چه از سوی ترکیه یا ایران مخالفیم. حاکمیت عراق، تحت تأثیر هیچ تعارفی نیست. ما پایبند هستیم که هیچ گروه مسلحی از حضورش در خاک عراق برای حمله به کشورهای همجوار سو استفاده نکند. در تلاش برای تشکیل کمیته‌های امنیتی با ترکیه و ایران و تعیین تعهدات مهمی هستیم که باید اجرا شود و این مساله موجب تقویت ثبات در مرزها می‌شود.

نخست وزیر عراق از مذاکرات با ترکیه و تاکید بر موضع رسمی عراق در مخالفت با حملات و حل هرگونه ملاحظه امنیتی از طریق کمیته‌های مشترک و گفتگو خبر داد.

وی در ادامه بیان کرد: ایران کشور همسایه است و ما اشتراکات بسیاری با یکدیگر داریم، این کشور حامی فرآیند سیاسی در عراق و در مبارزه با تروریسم و جنگ علیه داعش است. روابط عراق با همه کشورهای، تابع معیار منافع مشترک و عدم دخالت در امور داخلی است.

السودانی تاکید کرد: تقریب دیدگاه‌ها بین ایران و کشورهای عربی به گونه‌ای که به تقویت ثبات منطقه کمک کند، برای عراق مهم است و ما در این جهت تلاش می‌کنیم و تلاش‌هایمان با عربستان ادامه دارد. ما تصمیم ملی خود مبتنی بر منافع ملی را داریم و تابع تمایلات دیگران نیستیم و در صورت تعرض به حاکمیت عراق با همه با صراحت سخن می‌گوئیم.

السودانی گفت: طی دو سال، برای فعالیت نیروگاه‌های برق به گاز عراق اتکا خواهیم کرد. عراق ذخایر بسیار گاز طبیعی و گاز همراه نفت (مشعل) دارد و طرح اقتصادی عراق این است که عراق به کشوری مؤثر در بازار انرژی جهانی تبدیل شود.

السودانی تصریح کرد که همکاری با کشورهای پیشرفته و با آمریکا به عنوان یک شریک استراتژیک برای عراق به موفقیت آمیز بودن تحول اقتصادی در این کشور کمک می‌کند.

نخست وزیر عراق اشاره کرد که کم آبی بسیار بر تالاب‌ها و کاهش سطح آب دو رود بزرگ دجله و فرات تأثیر گذاشته است.

وی گفت: از طریق سکوی سازمان ملل خواستار تشکیل یک ائتلاف برای کشورهای منطقه، عراق، ایران و کشورهای شورای همکاری برای مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی خواهیم شد.

السودانی تاکید کرد: دستگاه‌های امنیتی، امنیت را برای همه کسانی که وارد عراق می‌شوند، تضمین می‌کنند و بانویی که با گذرنامه روسیه وارد عراق و ماه‌ها قبل ناپدید شده است، به دنبال یافتن آن هستیم و در این امر جدی هستیم و مسامحه نخواهیم کرد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها