«مایک پنس» از نامزدی برای ریاست‌جمهوری انصراف داد

کد خبر: 1252803

مایک پنس، معاون دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، کناره‌گیری خود از رقابت مقدماتی تعیین نامزد ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه را به‌دلیل حمایت‌های مالی کم و آرای پایین در نظرسنجی‌ها اعلام کرد.

«مایک پنس» از نامزدی برای ریاست‌جمهوری انصراف داد

«مایک پنس»، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا روز شنبه در تجمعی در شهر لاس وگاس رسما انصراف از رقابت تعیین نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه برای سال 2024  را به دلیل اقبال پایین رای دهندگان به او در نظرسنجی ‌ها اعلام کرد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، مایک پنس درسخنرانی در گردهمایی سازمان موسوم به «ائتلاف یهودیان جمهوریخواه» آمریکا در شهر لاس وگاس گفت: «برای من کاملا واضح است که حالا زمان نامزدی من نیست. من تصمیم به معلق کردن کارزار خود برای ریاست جمهوری آمریکا از امروز گرفته‌ام. ما همواره می‌دانستیم مبارزه‌ای دشوار در پیش رو خواهیم داشت اما من هیچ متاسف نیستم.»

مایک پنس حالا تبدیل به اولین نامزد سرشناسی که رقابت مقدماتی حزب جمهوریخواه را ترک کرده، شده است؛ رقابتی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا طبق نظرسنجی‌ها بر آن تسلط قاطعی دارد.

انصراف پنس از نامزدی برای ریاست جمهوری آمریکا بیش از دو ماه مانده تا برگزاری مرحله مهم انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان در ایالت آیووا اعلام شد. او که بخش عمده‌ای از کارزار انتخاباتی خود را متمرکز بر این مرحله از رقابت مقدماتی کرده بود، حالا خودش را از شرمساری شکست در احراز صلاحیت برای سومین مناظره نامزدهای جمهوریخواه که برای هشتم نوامبر در شهر میامی تدارک دیده شده، نجات داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت، این انصراف از طرفی ضربه ای بزرگ به سیاستمداری است که هر چند سالها به عنوان یکی از وفادارترین جمهوریخواهان به ترامپ خدمت کرد، اما بعدا با این رئیس سابقش به دلیل اصرار وی بر اینکه پنس پیروزی «جو بایدن»، رئیس جمهور فعلی، در انتخابات 2020 را لغو کند و مخالفت خودش با این موضع، اختلاف پیدا کرد.

این مخالفت مایک پنس با موضع ترامپ، خشم این رئیس جمهور سابق آمریکا و بسیاری از حامیان وی که هنوز پنس را یک خائن تلقی می‌کنند، در پی داشت.

منتقدان ترامپ نیز از مایک پنس به عنوان کسی که همواره از اقدامات غیرقابل دفاع رئیس جمهور سابق دفاع و از انتقاد از وی خودداری کرده، یاد می‌کنند.

یک نظرسنجی برگزار شده در ماه اوت توسط مرکز پژوهش امور عمومی NORC و آسوشیتدپرس نشان داد، 57 درصد بزرگسالان آمریکایی با مایک پنس مخالف هستند و تنها 28 درصد نظر مثبتی درباره او دارند.

مایک پنس که سابق بر این نماینده کنگره آمریکا و فرماندار ایالت ایندیانا بوده تاکید کرده هر چند نزد رای‌دهندگان مشهور است اما آنها او را «به خوبی نمی‌شناسند».

مایک پنس در جریان اتفاقات ششم ژانویه 2021 که در نهایت به شورش طرفداران ترامپ در کنگره آمریکا منجر شد با اقدامات و مواضع رئیس جمهور سابق آمریکا مخالفت کرد و بارها به رای دهندگان توضیح داد که در آن روز به وظیفه‌اش طبق قانون اساسی عمل کرده و به خوبی از تبعات سیاسی آن آگاه بوده است. دستیاران مایک پنس بر این باور بودند که این استراتژی او به فرونشاندن مساله و جلب احترام اکثریت جمهوریخواهان که با اقدامات ترامپ موافق بودند منجر خواهد شد اما مایک پنس حتی در نظرسنجی ها در ایالت آیووا که به طور سنتی به کاندیداهای محافظه‌کار اقبال نشان می‌دهد نیز نتوانست محبوبیت کسب کند.

او در جلب کمک‌های حامیان مالی نیز موفق عمل نکرد. جدیدترین اسنادی که کارزار انتخاباتی پنس ثبت کردند نشان دادند که وی در خاتمه ماه سپتامبر تنها 1.18 میلیون دلار در حساب بانکی و 621000 دلار نیز بدهی داشته است. این بدهی احتمالا طی هفته‌های بعد از سپتامبر بیشتر نیز شده و احتمالا بازپرداخت آن برای مایک پنس سالها طول خواهد کشید.

مایک پنس همچنین در پی عملیات هفتم اکتبر (15 مهر) طوفان الاقصی نیروهای مقاومت فلسطین علیه دشمن صهیونیستی، با انتقاد از عملکرد بایدن، سیاست‌های دو سال گذشته وی در سطح جهانی را که به اعتقاد وی بسیار ضعیف بودند، عامل اصلی این اتفاق دانسته و در این زمینه به اقدامات وی در ماجرای عقب‌نشینی ضعیفش از افغانستان اشاره کرد./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها