تحلیل‌ها در تل‌آویو: با حمله زمینی پیروز نمی‌شویم

کد خبر: 1252941

محافل رسانه‌ای تل‌آویو با انتقاد از اظهارات اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر «سخت بودن جنگ با غزه»، اذعان کردند: تنها با حمله زمینی نمی‌توان بر حماس پیروز شد؛ بین اهداف اعلام شده کابینه برای جنگ، ناهماهنگی وجود دارد و این موجب دشوارشدن وضعیت می‌شود.

تحلیل‌ها در تل‌آویو: با حمله زمینی پیروز نمی‌شویم

تحلیلگران اسرائیلی امروز یکشنبه، ۲۹ اکتبر اظهارات «بنیامین نتانیاهو»، «یوآو گالانت» و «بنی گانتز» اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در کنفرانس مطبوعاتی عصر روز گذشته مبنی بر در پیش بودن جنگی سخت برای تل‌آویو را زیر سوال بردند.

طبق گزارش پایگاه خبری «عرب۴۸»، «ناحوم بارنیا»، تحلیلگر سیاسی روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، در انتقاد از ترس رهبران تل‌آویو اذعان کرد: «حمله زمینی به غزه بزرگتر از آنچه در شنبه شب توصیف شد، است؛ تداوم آن هم کوچکتر از تصوری است که نتانیاهو، گالانت و گانتز در جریان کنفرانس مطبوعاتی دیروز برای ما ایجاد کردند. این تهاجم، نسبت به تهاجمات روزهای اخیر به نوار غزه وسیع‌تر خواهد بود».

به گفته بارنیا، «تهاجم زمینی به غزه، با هدف پیشبرد معامله آزادسازی افراد ربوده شده،انجام نخواهد شد؛ بلکه از منظر نظامی، این عملیات زمینی گامی جداگانه خواهد بود و حداقل در این مرحله هیچ ارتباطی با آزادی اسرا ندارد».

«طال لیو رام»، تحلیلگر نظامی روزنامه «معاریو» هم در این باره خاطرنشان کرد: «اگرچه ارتش اسرائیل دیروز با نیروهای زیادی وارد درگیری در نوار غزه شد، اما حجم آن‌ها از عملیات نظامی قبلی زمینی در نوار غزه بیشتر نیست. اعتقاد ما بر این است که اعمال فشار نظامی، به مذاکرات برای آزادی افراد ربوده شده نیز کمک خواهد کرد».

این تحلیلگر اسرائیلی ادامه دارد: «پیروزی بر حماس به تنهایی در حمله زمینی تعیین نمی‌شود. آن هم در حالی که اسرائیل اهداف بسیار پیچیده‌ای دارد، رسیدن به هر هدفی جداگانه و به ویژه با ترکیب با دیگر اهداف، یعنی غلبه نظامی بر حماس، سرنگونی قدرت آن و بازگرداندن افراد ربوده شده سخت خواهد بود».

او تصریح کرد: «برآوردها در ارتش اسرائیل این است که هرچه عملیات زمینی را در نوار غزه عمیق‌تر کنیم، حزب الله هم به تدریج نیروها و اقدامات واکنشی خود را از خاک لبنان افزایش خواهد داد».

«عاموس هاریل»، تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه «هاآرتص» نیز خاطرنشان کرد: «میان دو هدف اعلام شده جنگ - یعنی نابودی حاکمیت و منابع حماس و آزادی اسرائیلی‌های ربوده‌شده- ناهماهنگی وجود دارد».

وی در ادامه هشدار داد: «از زمانی که اسرائیل نیروی زمینی را به نوار غزه فرستاد، اصطکاک نظامی در غزه افزایش یافته است. در چنین شرایطی، اگر پیشرفت سریعی در مذاکرات حاصل نشود، دستیابی به توافق دشوارتر خواهد شد».

این تحلیل‌ها در حالی منتشر می‌شود که ارتش رژیم اشغالگر مدعی آمادگی برای گسترش عملیات نظامی زمینی در نوار غزه است و هم‌زمان، خانواده اسرای اسرائیلی در دست «حماس» به اعتراضات خود علیه عملکرد کابینه در عدم رغبت به تبادل زندانیان با حماس ادامه می‌دهند.

 عصبانیت افسران صهیونیست از ضعف تانک‌های مرکاوا در غزه

یک وبسایت اسرائیلی نوشت که تعدادی از نظامیان و افسران ارتش این رژیم از ضعف تانک‌های مرکاوا در نبرد زمینی عصبانی و خشمگین هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه عبری‌زبان واللا، امروز (هفت آبان) نوشت که تانک‌های ارتش اسرائیل برای مانور در عرصه نبرد مناسب نیستند.

به نوشته خبرگزاری شهاب، «امیر بوحبوط» خبرنگار نظامی وبسایت اسرائیلی واللا در گزارشی نوشت که تعدادی از نظامیان و افسران ارتش این رژیم از ضعف تانک‌های «مرکاوا ۳» و مناسب نبودنشان برای نبرد زمینی در غزه عصبانی هستند.

طبق گزارش خبرنگار واللا، افسران ارتش اسرائیل می‌گویند که این تانک‌ها جان آن‌ها را به خطر می‌اندازند، به خصوص اینکه برخی از آن‌ها تعمیر شده‌اند و حداقل دو بار موتورشان تعویض شده است.

این گزارش در حالی است که «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام نیز روز گذشته از انهدام تانک‌های مرکاوا در جریان ورود ارتش اسرائیل به داخل غزه خبر داده بود.

ابوعبیده با بیان اینکه زمان توهم به جهان درباره ارتش شکست ناپذیر و تانکهای «مرکاوا» به پایان رسیده است، گفت: «ما این تانک را در غزه نابود کردیم. نفرین دهه هشتم، گریبان اسرائیل را خواهد گرفت و نابود خواهد شد».

سخنگوی عزالدین القسام تأکید کرد: «در جنگ زمینی، منتظر دشمن هستیم تا معنای قدرت و فداکاری را به آن یاد بدهیم و به دشمن، شکست را تحمیل خواهیم کرد».

بامداد امروز نیز گردان‌های القسام ویدئویی از انهدام یک نفربر زرهی ارتش رژیم اسرائیل حامل ۱۳ نظامی را با موشک «کورنت» در شرق منطقه الشجاعیه در غزه منتشر کرد.

در همین راستا «بنیامین نتامیاهو» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی نیز در کنفرانس خبری شب گذشته خود گفت که جنگ در غزه طولانی و سخت خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها