نشست ۶ ‌جانبه اردن؛ دیکته‌های «بلینکن» یا موضع واحد عربی؟

کد خبر: 1254261

روزنامه رای الیوم با اشاره به نشست خبری روز گذشته وزرای خارجه اردن، مصر و آمریکا در امان به زوایای مختلف این نشست پرداخت.

نشست ۶ ‌جانبه اردن؛ دیکته‌های «بلینکن» یا موضع واحد عربی؟

 امان اردن روز شنبه شاهد تحرکات دیپلماتیک درباره غزه بود. رای الیوم در مطلبی با عنوان «دیکته های «بلینکن» یا موضع عربی یکپارچه؟ نشست شش جانبه امان؛ کدام طرف دیگری را احضار کرد؟ اردن طرح نظامی را بیهوده دانست و شاه اردن خواستار موضع عربی واحدی شد»، آورده است: شرایط و اعتبارات سیاسی و امنیتی و دیپلماتیکی که به یکباره دیدار دوجانبه «آنتونی بلینکن» و «ایمن الصفدی» وزیران خارجه آمریکا و اردن را به دیدارهای فشرده با مسئولان عربی و نشست ۶ جانبه با حضور وزیران خارجه مصر، عربستان، قطر، امارات و سازمان آزادی بخش فلسطین سوق دهد، مشخص نیست؛ اما دو نگرش قوی درباره تحلیل این نشست های فشرده در امان اردن وجود دارد.

رای الیوم می نویسد: نخست اینکه بلینکن با اهداف مشخص و روشن و دیکته کردن خواسته های آمریکا وارد این جلسه و رایزنی با «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشبرد امور لبنان شده، نه بر اساس مشورت و همفکری.

دوم اینکه اردن خواسته است میزبانی از بلینکن، فاز تحرک سیاسی و دیپلماتیک در چارچوب عربی داشته باشد.

به نوشته این روزنامه، برخی برداشت‌ها هم از مهندسی مرحله پس از برخورد نظامی میان ارتش اسرائیل و جنبش حماس حکایت داشت و برخی دیگر هم از نسخه جدید درباره آینده غزه که به شدت میزبان نشست ۶ جانبه یعنی اردن را به خشم آورد.

این روزنامه می افزاید: اظهار نظر ظهر شنبه بلینکن مبنی بر اینکه نشست شش جانبه به دنبال بررسی اوضاع غزه بدون حماس خواهد بود، به شدت الصفدی وزیر خارجه اردن را به خشم آورد و در دیدارهای محرمانه به شدت درباره آن هشدار داد و آن را نسخه‌ای بیهوده دانست که غربی‌ها آن را موفق می‌پندارند.

وزیر خارجه اردن گفت که مقابله با حماس با گلوله و پایان دادن به آن غیرواقعی و غیرمنطقی است.

رای الیوم اضافه می کند: به هر حال اردن به دنبال این بوده که وزیر خارجه آمریکا موضع واحد عربی را بشنود و اینکه امان به اطلاع دولت آمریکا رسانده که گزینه نظامی راهکار تغییر اوضاع در غزه نیست، بلکه طرف‌های منطقه‌ای دیگری را وارد نبرد نظامی می‌کند.

همچنین اردن اهتمام ویژه داشته که کشورهای عربی موضع واحدی درباره هرگونه تغیر جمعیتی یا کوچاندن در غزه داشته باشند زیرا این کشور تغییر جمعیتی و کوچاندن را به مثابه اعلام جنگ علیه خود می‌داند.

رای الیوم می نویسد: برآورد دیگر این است که گروه عربی به حملات وحشیانه اسرائیل و کاهش آن اهتمام دارد و تداوم حمله به ساکنان بی گناه غزه را عاملی می‌داند که همه کشورهای محور سازش عربی را درگیر می‌کند و انتفاضه‌هایی در میان مردم کشورهای عربی ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، وزرای خارجه اردن، مصر و آمریکا در حاشیه نشست روز شنبه خود در شهر امان درباره تحولات فلسطین، بر ضرورت توقف تنش در نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی و همچنین لزوم تسریع ورود کمک‌های بشردوستانه به این باریکه تأکید کردند.

تداوم بمباران غزه و کشتار زنان و کودکان فلسطینی در حالی برای سی امین روز متوالی ادامه دارد که کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی تا کنون هرگونه قطعنامه آتش بس در شورای امنیت را وتو کرده و یا به جای تلاش برای توقف کشتار و بمباران فلسطینیان به دنبال حمایت بیشتر از تل‌آویو هستند.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها