ادعای علی‌اف درباره جنگ دوم قره‌باغ

کد خبر: 1255046

رئیس‌ جمهوری آذربایجان در اظهاراتی ادعا کرد اگر رهبری ارمنستان و «نیروهای خارجی حامی آن» به حرف‌های او گوش داده بودند، نیازی به جنگ دوم قره‌باغ در سال 2020 نبود.

ادعای علی‌اف درباره جنگ دوم قره‌باغ

رئیس‌ جمهوری آذربایجان در اظهاراتی ادعا کرد اگر رهبری ارمنستان و «نیروهای خارجی حامی آن» به حرف‌های او گوش داده بودند، نیازی به جنگ دوم قره‌باغ در سال 2020 نبود.

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان امروز (۸ نوامبر) طی سخنرانی در رژه نظامی که به مناسبت «روز پیروزی» در جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰، در شهر خانکندی برگزار شد، ادعا کرد «میانجی‌هایی که در حل مناقشه با ارمنستان نقش داشتند، در واقع سعی داشتند وضعیت را منجمد کنند» و افزود آن‌ها معتقد بودند مردم جمهوری آذربایجان با این وضعیت کنار خواهند آمد.

وی افزود: اما مردم (جمهوری) آذربایجان هرگز قرار نبود این وضعیت را بپذیرند. بارها از تریبون‌های مختلف گفته‌ام این وضعیت را نخواهیم پذیرفت. اجازه نخواهیم داد دولت دوم ارمنی در اراضی (جمهوری) آذربایجان ایجاد شود. و اگر مذاکرات بدون نتیجه پایان یابد، برای آزادسازی زمین‌های خود، از زور در میدان نبرد بر اساس قوانین بین‌المللی استفاده خواهیم کرد.

علی‌اف در ادامه سخنانش گفت: «اگر رهبری ارمنستان و برخی نیروهای خارجی که در آن زمان پشتش بودند و امروز هم هستند، به حرف‌های من گوش داده بودند، نیازی به جنگ دوم قره‌باغ نبود. من بارها به مقامات ارمنستان گفتم "اگر زمین‌های ما را خالی نکنید، با ما در میدان نبرد روبرو خواهید شد. هر کسی پشت شما بایستد، نمی‌تواند ما را از آرمان عادلانه خود دور کند". جنگ میهن‌پرستانه ۴۴ روزه بار دیگر این را نشان داد».

جنگ دوم قره‌باغ بین باکو و ایروان در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ با درگیری شدید در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی آغاز شد و بعد از تحمیل تلفات به دو طرف، سرانجام نهم نوامبر ۲۰۲۰، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» بیانیه مشترکی را در خصوص آتش‌بس کامل در قره‌باغ کوهستانی به امضا درآوردند.

جمهوری آذربایجان در نتیجه درگیری‌های نظامی ۴۴ روزه سال ۲۰۲۰ توانست بخش اعظم سرزمین‌های خود را از نیروهای ارمنی در قره‌باغ پس بگیرد. در پی عملیات نظامی برق‌آسای سپتامبر امسال باکو در قره‌باغ هم جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی اعلام انحلال کرد و تقریباً همه ساکنان ارمنی این منطقه به ارمنستان گریختند. روسیه تنش‌ها بر سر این منطقه را مختومه اعلام کرده و در تلاش است با امضای توافق صلح، بین دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها