«فردا» گزارش می‌دهد

اوج سردرگمی بایدن/ نظرسنجی اخیر در آمریکا چه می گوید؟

کد خبر: 1259763

اقتصاد و سیاست خارجی هر دو تبدیل به پاشنه آشیل انتخاباتی بایدن شده است، در چنین شرایطی بیش از پیش شاهد اتخاذ رویکردهای متناقض و دوگانه از سوی رئیس جمهور آمریکا در قبال معادلات انتخاباتی سال 2024 خواهیم بود.

اوج سردرگمی  بایدن/ نظرسنجی اخیر در آمریکا چه می گوید؟

گروه بین‌الملل سایت فردا - جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ، در یک نظرسنجی جدید، دوباره در برابر رقیب جمهوریخواه خود در سال 2024، دونالد ترامپ، پیشی گرفته است.این نظرسنجی، دقیقا پس از آتش بس در نوار غزه صورت گرفته است. به عبارت بهتر، آتش بس در نوار غزه منجر به بهبود نسبی وضعیت بایدن در نظرسنجی های انتخاباتی شده و تا حدودی از تشدید روند رو به سقوط وی جلوگیری کرده است. در چنین شرایطی آغاز دوباره جنگ در نوار غزه، می تواند صحنه را به ضرر بایدن بازترسیم کند. بایدن در مقابل معمای جنگ غزه سرگردان تر از هر زمان دیگری به نظر می رسد. وی از یک سو در جنگ غزه، به اهداف خود نرسیده و به همراه نتانیاهو به بازیگری شکست خورده تبدیل شده و از سوی دیگر، ادامه جنگ منجر به تشدید بحران در اردوگاه انتخاباتی وی خواهد شد. 

عبور از این دوگانه برای بایدن ، که در حوزه سیاست خارجی نیز مانند اقتصاد به بازیگری شکست خورده تبدیل شده ، آسان نخواهد بود. نظرسنجی Morning Consult ، نشان داد که بایدن توانسته است در نظرسنجی عمومی،  43 درصد و ترامپ 42 درصد را به دست بیاورند. 11 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند که حاضر نیستند به بایدن یا ترامپ رای دهندو 5 درصد نیز هنوز تصمیم نهایی خود را در خصوص نحوه حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 اتخاذ نکرده اند.

 نظرسنجی قبلی این موسسه آمریکایی که 8 روز قبل صورت گرفته بود، نشان دهنده برتری 4 درصدی ترامپ بر بایدن بود. بنابراین، تنها متغیری که در این خصوص تاثیر گذار بود، آتش بس در نوار غزه است. اما این نظرسنجی، در دل خود نکات دیگری نیز دارد که منجر به نگرانی هر دو نامزد اصلی انتخاباتی ( بایدن و ترامپ) شده است. به عنوان مثال، اینکه  11 درصد از افراد  گفته‌اند از یک نامزد شخص ثالث حمایت می‌کنند، عددی بالاست و نشان دهنده تردید ویژه آمریکایی ها نسبت به توانایی های بایدن و ترامپ یا نفرت شدید انها از هر دو سیاستمدار می باشد .

نظرسنجی Morning Consult همچنین نشان می‌دهد که اکثریت رأی‌دهندگان دیدگاه نامطلوبی نسبت به بایدن (54 درصد) و ترامپ (52 درصد) دارند.این آرای سلبی می تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی تبدیل به پاشنه آشیل هر دو طرف شود. ضمن آنکه 5 درصد افراد باقیمانده( که آرای آنها هنوزمشخص نشده است) نقش به سزایی را در پیروزی یا شکست دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایفا کرده است. 

در هر حال، بایدن اکنون قدرت تحلیل رفتار انتخاباتی خود را از دست داده است. ضمن آنکه هنوز او حاشیه امنیتی در برابر ترامپ ندارد و در مناظره انتخاباتی احتمالی با ترامپ یا هر نامزد دیگر نهایی از حزب جمهوریخواه ، قدرت مانور چندانی ندارد. اقتصاد و سیاست خارجی هر دو تبدیل به پاشنه آشیل انتخاباتی بایدن شده است، زیرا وی با حمایت از جنگ اوکراین و تشدید نسل کشی در غزه، نشان داد اساسا از عقلانیت حداقلی در عرصه امنیتی و بین المللی نیز برخوردار نیست. در چنین شرایطی بیش از پیش شاهد اتخاذ رویکردهای متناقض و دوگانه از سوی رئیس جمهور آمریکا در قبال معادلات انتخاباتی سال 2024 خواهیم بود. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها