تحلیل نیویورک تایمز از منزوی شدن آمریکا بخاطر جنگ غزه

کد خبر: 1264665

«تداوم حمایت‌های آمریکا از اسرائیل باعث شده این کشور به دلیل این حمایت‌هایش در موضع انزوا قرار گرفته و حتی با متحدان نزدیکش همچون فرانسه، کانادا، استرالیا و ژاپن دچار اختلاف شود.»

تحلیل نیویورک تایمز از منزوی شدن آمریکا بخاطر جنگ غزه

«تداوم حمایت‌های آمریکا از اسرائیل باعث شده این کشور به دلیل این حمایت‌هایش در موضع انزوا قرار گرفته و حتی با متحدان نزدیکش همچون فرانسه، کانادا، استرالیا و ژاپن دچار اختلاف شود.»

روزنامه نیویورک‌تایمز در تحلیلی درباره منزوی شدن دولت جو بایدن،‌ رئیس جمهور آمریکا در جهان به دلیل حمایت‌هایش از رژیم صهیونیستی نوشته است: «دولت جو بایدن بعد از چند روز مذاکرات فشرده، روز جمعه گذشته در شورای امنیت از وتو کردن قطعنامه افزایش کمک‌ها به غزه که معمولا برای حمایت از عملیات نظامی اسرائیل علیه این باریکه انجام می‌دهد، امتناع کرد و به آن رای ممتنع داد.

اما دادن این رای ممتنع باعث نشد تا چندان از آسیبی که به جایگاه آمریکا در سراسر جهان به دلیل مطرح کردن خودش به عنوان تنها محافظ اسرائیل وارد شده، کاسته شود.

این رای همچنین کمی مقام‌های آمریکایی را که مخالف استفاده از حق وتوی این کشور برای دفاع از اسرائیل برای سومین بار از زمان حملات هفتم اکتبر حماس بودند، دلگرم کرد. رای ممتنع دادن به قطعنامه‌ای که با 13 رای موافق و بدون رای مخالف تصویب شد ظاهر بهتری نسبت به وتو کردن آن دارد در حالی که بایدن ادعا کرده که وتو باید مختص وضعیت‌های نادر و فوق‌العاده باشد؛ اما همین اقدام هم همچنان ممکن است کمکی به وجهه آمریکا در خارج از این کشور نکند.

آمریکا همچنان که سال جاری میلادی به انتها نزدیک می‌شود خودش را در وضعیت تدافعی و دچار به انزوای دیپلماتیک یافته است.

این انزوا باعث تغییر صد و هشتاد درجه‌ای تلقی‌های بین‌المللی از دولت جو بایدن شده است: مقام‌های ارشد آمریکایی در دو سال گذشته کارزاری را برای قرار دادن کل جهان در برابر روسیه به دلیل حمله به اوکراین رهبری کردند. در ضمن این کارزار عده‌ای در داخل و خارج، از جو بایدن و آنتونی جی. بلینکن، وزیر خارجه دولت او به خاطر متحد ساختن همپیمانان تحت پرچم رهبری آمریکا با استناد به اصول اساسی قوانین بین‌المللی و حقوق بشر تحسین کردند.

امروز اما آمریکا از منافع اسرائیل در سازمان ملل محافظت می‌کند، از هدف آن برای از بین بردن حماس حمایت می‌کند و به آن مهمات می‌دهد و جهان مشاهده می‌کند که دولت بایدن باعث تقویت کارزار مرگبار غیرقابل دفاع نظامی اسرائیل شده است؛ کارزاری که خود جو بایدن از آن تحت عنوان بمباران کور توصیف کرده است.

آمریکا از تلاش برای ایجاد ائتلاف در حمایت از اوکراین به مدیریت بحران بر سر غزه رسیده است. آمریکا حال با متحدان نزدیکی همچون فرانسه، کانادا، استرالیا و ژاپن، متحدانی که همه‌شان به قطعنامه روز جمعه در حمایت از افزایش کمک‌ها به غزه و قطعنامه دیگری در اوایل ماه جاری میلادی در حمایت از آتش‌بس در این باریکه رای مثبت دادند، زاویه پیدا کرده است. آمریکا قطعنامه قبلی را به این بهانه که هر گونه آتش‌بس به حماس اجازه تجدید قوا برای حمله مجدد به اسرائیل می‌دهد، وتو کرد.

گروه‌های حقوق بشری اکنون ایالات متحده را به دلیل حمایت از اسرائیل محکوم می‌کنند؛ اسرائیلی که بسیاری از این گروه‌ها آن را به ارتکاب جنایات جنگی در غزه متهم می‌کنند.

مقامات ارشد بایدن به روشنی این پروژه را داشتند که اروپا را علیه روسیه متحد کنند. ایالات متحده حالا از کارزار اسرائیل که مصیبتی فراوان و خشمی جهانی به بار آورده حمایت و دفاع می‌کند و همین مقامات حالا در محافل خصوصی اعتراف می‌کنند که در هفته‌های گذشته کارشان سخت شده است. بلینکن چند روز پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اتفاقات چند ماه گذشته زمانی که رنجهای مردان، زنان و به ویژه کودکان را در غزه می‌بینید بسیار ناراحت کننده بوده‌اند.

ریچارد گووان، کارشناس گروه بحران بین‌الملل وابسته به سازمان ملل، سازمانی که در زمینه پیشگیری از جنگ کار می‌کند، گفت: هیچ مقام آمریکایی در حال حاضر این وضعیت را دوست ندارد.

این اولین بار نیست که ایالات متحده خودش را با دفاع از اسرائیل، به ویژه در سازمان ملل، منزوی می‌کند. دولت‌های متوالی در آمریکا اغلب تلاش داشته‌اند در این سازمان با هر آنچه که به عنوان احساسات ضد اسرائیلی تلقی کنند، مقابله کنند. لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در واکنش به رایی که آمریکا روز جمعه به این قطعنامه داد، مجددا گفت که شورای امنیت هنوز حملات اولیه حماس را محکوم نکرده است.

اما بخش عمده جهان وضعیت را متفاوت با دیدگاه آمریکا می‌بیند به ویژه کشورهای بلوک به اصطلاح جهان جنوب که نزدیکی به هیچ ابرقدرتی از جمله آمریکا، چین یا روسیه ندارند. بسیاری از این کشورها از جمله آفریقای جنوبی و هند،  در دیدگاهی که آمریکا و اروپا در قبال اوکراین دارند، شریک نیستند.

بخش عمده کشورهای جهان جنوب احساس نمی‌کنند که جنگها و مسائل آنها همان سطح از نگرانی و عمل را از سوی آمریکا آنگونه که اوکراین برانگیخت، برانگیزد. پس وقتی که بایدن و دیگر مقام‌های آمریکایی به یک اقدام نظامی گسترده عنان گسیخته اسرائیل به حمله هفتم اکتبر چراغ سبز نشان می‌دهند بسیاری از این کشورهای جهان جنوب به این نتیجه می‌رسند که آمریکا استاندارد دوگانه اعمال می‌کند.

گووان، کارشناس گروه بحران بین‌الملل گفت، رنجش این کشورها در قبال موضوع غزه کار آمریکا را برای جلب حمایت آنها به ویژه نسبت به قطعنامه‌های حمایت از اوکراین سخت‌تر می‌کند.

این خبری عالی برای دولت روسیه است.»/ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها