تل‌آویو در دادگاه لاهه

کد خبر: 1268181

صهیونیست‌ها که با اقدام حقوقی آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه عملاً با اتهام نسل‌کشی مواجه شده‌اند و ادله و شواهد متعدد وکلا در کشتار هدفمند و آزار فلسطینیان راهکاری غیر از مغلطه و انکار برای آن‌ها نگذاشته، به رغم حمایت همه‌جانبه امریکا در موقعیتی قرار گرفته‌اند که بنابر اعتراف یکی از روزنامه‌نگاران صهیونیست نه تنها شکست خورده‌اند بلکه بدترین روز از آغاز جنگ اخیر غزه را تجربه کردند

تل‌آویو در دادگاه لاهه

صهیونیست‌ها که با اقدام حقوقی آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه عملاً با پرونده فعال نسل‌کشی مواجه شده‌اند و ادله و شواهد متعدد وکلا در کشتار هدفمند و آزار فلسطینیان راهکاری غیر از مغلطه و انکار برای آن‌ها نگذاشته، به رغم حمایت همه‌جانبه امریکا در موقعیتی قرار گرفته‌اند که بنابر اعتراف یکی از روزنامه‌نگاران صهیونیست، نه‌تن‌ها شکست خورده‌اند بلکه بدترین روز از آغاز جنگ اخیر غزه را تجربه کردند.

«ما این را به خوبی می‌دانیم که آزادی ما بدون آزادی فلسطینی‌ها ناقص است.» این جمله مشهور نلسون ماندلا، رهبر فقید آفریقای جنوبی و شناخته‌شده‌ترین چهره مبارزه با آپارتاید این روز‌ها در قالب اقدامی که تیم حقوقی این کشور علیه صهیونیست‌ها در دادگاه لاهه پیگیری می‌کند، بار دیگر تبلور یافته است. دیوان بین‌المللی دادگستری روز پنج‌شنبه اولین جلسه استماع برای رسیدگی به شکایت رسمی آفریقای جنوبی از صهیونیست‌ها بابت نسل‌کشی در غزه را برگزار کرد. تیم حقوقی آفریقای جنوبی در نخستین جلسه دیوان بین‌المللی کیفری اعلام کرد که اکنون بحث اقدامات موقتی مطرح است که دادگاه می‌تواند قبل از تصمیم‌گیری نهایی در مورد پرونده جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه علیه این رژیم اعمال کند. این تیم یادآور شد: «اسرائیل همچنان مسئولیت خود را در قبال بحران انسانی که در نوار غزه ایجاد کرده است انکار می‌کند.» وکلای آفریقای جنوبی مصاحبه‌های رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و فرماندهان ارشد صهیونیست را درباره نابودی غزه، سندی برای قصد اسرائیل در نسل‌کشی و پاکسازی منطقه از فلسطینی‌ها دانستند. نماینده آفریقای جنوبی در این دادگاه گفت که اسرائیل سیاست‌های آپارتاید را در قبال فلسطینیان نوار غزه اجرا می‌کند. فلسطینیان در گور‌های دسته‌جمعی دفن می‌شوند. صد‌ها خانواده به کلی نابود شده‌اند. اسرائیل مرتکب خشونت جنسی علیه زنان و کودکان می‌شود. تیم حقوقی آفریقای جنوبی تصریح کرد: «اسرائیل مناطقی به اصطلاح امن را در غزه تعیین کرده، سپس آن‌ها را بمباران می‌کند. آن‌ها از منظر دین هم به دنبال توجیه کشتار زنان و کودکان فلسطینی هستند. ۱۳ کشور از قضیه رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی اعلام حمایت کرده، بنابراین باید این دادگاه تدابیری فوری اتخاذ کند.»

نی گرالیه از وکلای حاضر در لاهه تأکید کرد: «نسل‌کشی غزه نخستین نسل‌کشی در تاریخ است که توسط قربانیانش به امید وارد عمل شدن جامعه جهانی به این موضوع، زنده پخش شد.» او ضمن هشدار درباره وقوع قحطی، از غزه به عنوان مکانی غیرقابل سکونت یاد کرد. او با بیان اینکه سگ‌های ولگرد برخی از بدن‌های کشته‌شدگان را تکه تکه کرده، تصریح کرد: «کودکان مجروح غزه بدون بیهوشی تحت عمل جراحی قرار گرفتند، خانه‌ها ویران شد و کارکنان بهداشت و درمان هدف قرار گرفتند.» وان لو یکی دیگر از وکلای حاضر در این جلسه تأکید کرد که وضعیت غزه کم‌ارزش‌تر از پرونده‌هایی مانند اوکراین- روسیه نیست. به این موضوع باید به صورت فوری رسیدگی شود. آفریقای جنوبی در پرونده حقوقی خود استدلال کرده است که «در سراسر غزه، اسرائیل زیرساخت‌ها و پایه‌های زندگی فلسطینی‌ها را هدف قرار داده و اقداماتش برای نابودی فیزیکی مردم فلسطین محاسبه شده است.» عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس پس از پایان نخستین جلسه در لاهه با تقدیر از مواضع آفریقای جنوبی تصریح کرد: «طرح شکایت تاریخی امروز، دلیل موجه و معتبری برای متوقف کردن تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و کودکان و غیرنظامیان در غزه و آغاز محاکمه این رژیم به دلیل نسل‌کشی فلسطینی‌ها در غزه است.» باسم نعیم، عضو دفتر سیاسی حماس در غزه نیز ابراز امیدواری کرد که دادگاه بین‌المللی دادگستری، با توقف فوری جنگ علیه غزه و مجازات جنایتکاران جنگی اسرائیلی، جانب انصاف را رعایت کند.

در سمت درست تاریخ می‌ایستیم

بیش از ۱۵۰ کشور کنوانسیون نسل‌کشی را تصویب کرده‌اند که به یک کشور اجازه می‌دهد علیه دیگری که معتقد است مرتکب نسل‌کشی شده است، شکایت کند، حتی اگر ارتباط مستقیمی با درگیری نداشته باشد. آفریقای جنوبی بر همین اساس وارد میدان عمل علیه تل‌آویو شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جبهه‌گیری تند علیه این اقدامات گفت: «امروز دنیای ما وارونه شده است و ما با تروریست‌ها و دروغ‌پردازی‌ها می‌جنگیم.» جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا هم در هواداری از تل‌آویو گفت: «هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه اسرائیل در اقدامات نسل‌کشی نقش دارد، وجود ندارد.» همچنین، رسانه‌های مختلف رژیم صهیونیستی خواستار بازخواست دولت آفریقای جنوبی بابت اقدام اخیر شدند و قطع ارتباط با آن را ضروری دانسته و آن را دولتی حامی تروریسم توصیف کردند. با این حال، سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی روز چهارشنبه گفت: «مخالفت ما با ادامه کشتار مردم غزه، ما را به عنوان یک کشور به سمت دیوان بین‌المللی دادگستری سوق داده است. ما به عنوان مردمی که زمانی میوه‌های تلخ سلب مالکیت، تبعیض، نژادپرستی و خشونت‌های دولتی را چشیدیم، واضح است که در سمت راست تاریخ خواهیم ایستاد.» نداف ایال، نویسنده صهیونیست در روزنامه یدیعوت‌آحارونوت در تحلیل شرایط موجود نوشت: «اسرائیل در واقع در این وضعیت شکست خورده است، حتی اگر ما بتوانیم دادگاه را متقاعد کنیم که تدابیر موقت صادر نکند. در واقع یکی از سخت‌ترین روز‌ها در سطح دیپلماتیک از زمان آغاز جنگ علیه غزه رقم خورد.» وی اذعان کرد: «به محض اینکه توجه بین‌المللی و بحث در رسانه‌ها مطرح شد که آیا اسرائیل مرتکب نسل‌کشی شده است، ما ضرر کردیم.»

قدرت دادگاه در صدور قرار موقت آتش‌بس

آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته است دستور آتش‌بس در غزه را صادر کند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارش خود آورده است: «تصمیم در مورد اقدامات موقت ممکن است ظرف چند هفته پس از جلسه استماع گرفته شود.» دیوان بین‌المللی دادگستری هیچ ابزاری برای اجرای دستورات خود ندارد و کمتر کسی انتظار دارد که اسرائیل عملیات نظامی را به دستور لاهه متوقف کند. اما تحلیلگران هر دو طرف می‌گویند که حتی یک دستور موقت برای آتش‌بس، متحدان اسرائیل، به‌ویژه امریکا را در تنگنا قرار می‌دهد. رائد جرار، مدیر حمایت از دموکراسی برای جهان عرب گفت: «اگر آفریقای جنوبی واقعاً دیوان بین‌المللی دادگستری را وادار کند که بگوید همه طرف‌ها باید فوراً به آتش‌بس پایبند باشند، کار خارق‌العاده‌ای انجام داده است.» نیویورک‌تایمز دیگر روزنامه امریکایی است که بر تنگنا قرار گرفتن صهیونیست‌ها صحه گذاشت و نوشت که این اولین باری است که اسرائیل در چنین دادگاهی شرکت می‌کند و این گواه بر سنگینی کیفرخواست و مخاطرات بالای آن برای شهرت و جایگاه بین‌المللی‌اش است. ضمن اینکه این پرونده در واقع مطرح کردن محکومیت عمومی در مورد اقدامات جنگی اسرائیل در بین بسیاری از کشور‌های در حال توسعه جهان و ارجاع آن به یک دیوان مردمی است. صدور حکم نهایی در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی ممکن است سال‌ها طول بکشد، با این همه، تیرانا حسن، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر در گفتگو با رویترز، نقش آفریقای جنوبی در ارجاع پرونده عملیات نظامی رژیم اسرائیل به غزه به دیوان بین‌المللی دادگستری وابسته به سازمان ملل را ستود و افزود: «اگر رژیم اسرائیل از رویه‌ها یا دستورات دادگاه تبعیت نکند، جامعه بین‌الملل باید اطمینان حاصل کند که هر نوع فشار ممکن برای مجبور کردن این رژیم به اجرای واقعی اقدامات، وجود دارد.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها