جزئیات توافق احتمالی آتش‌بس در غزه

کد خبر: 1272236

رسانه‌های اسرائیلی از شب گذشته بر روی انتشار جزئیات توافق احتمالی آتش‌بس و تبادل اسرا با حماس و موارد مورد اختلاف میان دو طرف، متمرکز شده‌اند.

 جزئیات توافق احتمالی آتش‌بس در غزه

 کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که رئیس موساد دیوید بارنیا، «سند اولیه» توافق احتمالی مبادله اسرا با حماس را به شورای جنگ ارائه کرده که شامل آزادی ۳۵ اسیر اسرائیلی در مرحله نخست در مقابل آتش‌بس ۳۵ روزه در نوار غزه است.

بر اساس این گزارش، ۳۵ اسیر اسرائیلی شامل زنان، سالمندان و مجروحان خواهد بود به این ترتیب که در قبال هر اسیر، یک روز آتش‌بس برقرار شود.  امکان تمدید این آتش‌بس برای یک هفته دیگر و مذاکره درباره تکمیل مرحله دوم وجود دارد و شامل آزادی همه اسرا حتی کسانی که حماس آن را نظامی می‌خواند خواهد بود و در مقابل، اسرای فلسطینی که به ادعای تل‌آویو دستشان به خون صهیونیست‌ها آغشته است نیز مشمول این مبادله خواهند شد.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که هضم موضوع آزادی این اسرا برای صهیونیست‌ها و مقامات سیاسی دشوار خواهد بود و بحث در اسرائیل فقط به این موضوع مربوط نمی‌شود که چه تعداد اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند، بلکه مربوط به این است که کدام اسرا آزاد خواهند شد و به همین دلیل «تا لحظه تنظیم این گزارش، هیچ توافقی در مورد تعداد اسرای (فلسطینی) که  آزاد خواهند شد، صورت نگرفته است». اما به هر حال «توپ اکنون در زمین حماس است که هنوز به میانجیگران پاسخی در خصوص این پیشنهاد نداده است».

از سوی دیگر روزنامه یدیعوت آحارانوت شب گذشته گزارش داد که حماس بر آزادی سه اسیر فلسطینی که تنها یکی از آنها عضو این جنبش است، پافشاری می‌کند. در فهرستی که انتظار می‌رود حماس ارائه کند، «نام‌های بزرگی وجود دارند که می‌توانند چهره تشکیلات خودگردان فلسطین را تغییر دهند و در رأس آنها، مروان برغوثی، رهبر فتح قرار دارد که در آخرین نظرسنجی انجام‌شده در کرانه باختری به عنوان نامزد ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین پس از ابومازن، از بیشترین شانس و حمایت برخوردار است».

 این در حالی است که البرغوثی که در سال ۲۰۰۲ دستگیر شده، به دلیل عملیات ضد اسرائیلی که طی آن پنج اسرائیل کشته و چندین نفر زخمی شدند به پنج بار حبس ابد و ۴۰ سال زندان محکوم شده است.

به نوشته این روزنامه، اسم دومی که حماس تاکید دارد در فهرست مبادله اسرا حتما باشد، «احمد سعدات» دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین است که در سال ۲۰۰۱ به اتهام برنامه‌ریزی برای ترور وزیر جهانگردی رژیم اسرائیل رحبعام زئیفی در سال ۲۰۰۱ به اسارت گرفته شد. اسرائیل پیشتر در جریان سند تبادل اسرای فلسطینی با گلعاد شالیت در سال ۲۰۰۱، به هییچ وجه زیر بار آزادی این رهبر فلسطینی نرفت. او نیز مانند البرغوثی از شخصیت‌های محبوب و تاثیرگذار در جامعه فلسطین است. اما اسیر سوم، «عبدالله البرغوثی» عضو حماس و از فرماندهان شاخه نظامی این جنبش در کرانه باختری است که در حکمی بی‌سابقه به ۶۷ سال زندان محکوم شده است.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که حماس هنوز واکنشی به این گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی نشان نداده است. تنها «اسامه حمدان» از رهبران حماس روز چهارشنبه تصریح کرد که مقاومت درحال بررسی پرونده تبادل اسرا و یافتن تضمین‌هایی درباره پایبندی اسرائیل به هرگونه توافقی در این خصوص است هرچند که بزرگترین تضمین، «توانایی ما در پاسخگویی به تجاوزات در عرصه های مختلف است».

 وی تاکید کرد که «حماس با نیروهای مختلف مقاومت در حال بررسی تفاهمی است تا پاسخ واحدی به میانجی‌گران بدهد».

وزارت خارجه قطر نیز با اشاره به اینکه حماس در حال بررسی یک پیش‌نویس برای آتش‌بس و تبادل اسراست، اعلام کرد «به لحظات خوبی رسیدیم که ۲ هفته قبل با آن فاصله داشتیم».

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها