«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

دموکراتهای جمهوریخواه!

کد خبر: 1278481

.دموکراتهای جمهوریخواه کسانی هستند که با حضور مجدد بایدن درکاخ سفید مخالف بوده و از این رو آرای خود را به سود رئیس جمهور سابق کشورشان ( ترامپ) به گردش در می آورند.

دموکراتهای جمهوریخواه!

گروه بین‌الملل سیاست فردا - حنیف غفاری: پدیده ای که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 میلادی منجر به شکست ترامپ و پیروزی بایدن در ایالات حساس و کلیدی شد، اتحاد میان جمهوریخواهان سنتی و دموکراتها بود. به عبارت بهتر ، بخشی از هم حزبی های ترامپ که با سیاستهای وی شدیدا مخالف بودند در سال 2020 میلادی آرای خود را به سود بایدن و حزب دموکرات به گردش در آوردند و همین مسئله منجر به شکست نهایی ترامپ شد. اکنون معادله با گذشته تفاوت پیدا کرده است! 

به نظر می رسد این بار پدیده ای در حال رخ دادن است که در تعارض مطلق با سال 2020 قرار دارد وآن ظهور "دموکراتهای جمهوریخواه"است .دموکراتهای جمهوریخواه کسانی هستند که با حضور مجدد بایدن درکاخ سفید مخالف بوده و از این رو آرای خود را به سود رئیس جمهور سابق کشورشان ( ترامپ) به گردش در می آورند. 

هم اکنون 70  درصد از دموکرات‌ها قویا  می‌گویند که عملکرد ریاست‌جمهوری ترامپ را تایید نمی‌کنند اما حدو 30 درصد از آنها چنین نگاه نفرت انگیز مطلقی را نسبت به رئیس جمهور جنجالی سابق این کشور ندارند .به عبارت بهتر، رویکرد دموکراتها نسبت به حضور ترامپ در کاخ سفید نسبت به سال 2020 تغییری اساسی کرده است. در سال 2020 میلادی و در آخرین نظرسنجی مشترک هریس-هاروارد، حدود 14 درصد از دموکراتها عملکرد ترامپ در عرصه اقتصادی را تایید می کردند اما اکنون 30 درصد از دموکراتها رویکرد اقتصادی دولت ترامپ را نسبت به بایدن بهتر ارزیابی می کنند. با توجه به نقش و جایگاهی که اقتصاد در الگوی رای دادن شهروندان آمریکایی دارد، این مسئله می تواند به پاشنه آشیل بایدن و دموکراتها تبدیل شود. متخصصین حوزه سیاسی در آمریکا می گویند نظرسنجی اخیر هاروارد -هریس و تعارض آن با نظرسنجی مشابهی که 4 سال قبل صورت گرفته، جدیدترین علامت هشدار برای رئیس جمهور آمریکاست. این نظرسنجی نشان می دهد که احتمال گردش آرای بخشی از دموکراتها به سود ترامپ در انتخابات آتی وجود دارد.

این قاعده قطعا در خصوص رای دهندگان مستقل نیز صادق است. تورم بالا، مرزهای باز ، هرج و مرج اجتماعی و ..... از جمله مولفه هایی هستند که در نظرسنجی ها به عنوان نقاط ضعف بایدن از آنها یاد می شود. از سوی دیگر، نشانه ای دال بر جبران این ضعف از سوی رئیس جمهور آمریکا وجود ندارد و وی کماکان بر سیاستهایش ( که از ابتدای حضور در کاخ سفید نسبت به اجرای آنها اهتمام ورزیده است)، اصرار دارد. فراتر از دغدغه های اقتصادی، سیاستهای بایدن در جنگ غزه و جنگ اوکراین نیز از سوی بسیاری از رای دهندگان دموکرات مورد انتقاد قرار گرفته و همین مسئله ریسک ناشی از انتخاب مجدد بایدن از سوی آنها را افزایش داده است. پرسشهایی جدی نیز در خصوص سن و سال و توانایی جسمی رئیس جمهور آمریکا مطرح است که روز به روز جدی تر می شود .البته تنها نکته امیدوار کننده در نظرسنجی اخیر این است که برخی از رای دهندگان جمهوریخواه نیز نسبت به ترامپ رویکرد مثبتی ندارند و اثبات جرم وی در حمله ششم ژانویه سال 2021 ، به طور طبیعی منجر به ریزش بخشی از آرای وی در میان هم حزبی ها و افراد مستقل خواهد شد.....

منبع:نیوزویک 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها