هاآرتص: ارتش فرسوده مجبور به خروج از غزه شد

کد خبر: 1284293

سایت صهیونیستی واللا هم دیروز در گزارشی اذعان کرد که بعد از گذشت شش ماه از آغاز حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه و عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست از خان‌یونس پیروزی برای این رژیم محقق نشده است

هاآرتص: ارتش فرسوده مجبور به خروج از غزه شد

با اینکه مقامات صهیونیستی مدعی‌اند جهت آماده‌سازی نیرو‌ها برای حمله زمینی به رفح، نیرو‌های نظامی را از جنوب غزه فراخوانده‌اند گزارش رسانه‌های عبری درباره جزئیات این عقب‌نشینی نشان می‌دهد خستگی و تحلیل رفتن سربازان عامل اصلی این اقدام بوده که دیگر نایی برای جنگیدن در میدان نبرد برایشان باقی نمانده است.

به گزارش «جوان»، در شرایطی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دیگر مقامات افراطی کابینه او از دستاورد‌های بزرگ در جنگ با حماس صحبت می‌کنند، برآیند تحولات میدانی نشان می‌دهد که بدنه ارتش این رژیم در هفتمین ماه درگیری‌ها، دچار ضعف شده که ادامه جنگ با گروه‌های مقاومت را دشوار می‌کند. یک روز پس از عقب‌نشینی نظامیان صهیونیستی از جنوب غزه روزنامه هاآرتص جزئیات جدیدی از این عقب‌نشینی منتشر کرده که در تضاد با اظهارات سران تل‌آویو است. هاآرتص دیروز به نقل از افسران ارشد ارتش نوشت که عقب‌نشینی ارتش از مواضع جنگی در نوار غزه به دلیل خستگی رزمی بوده نه به نشانه حسن‌نیت نسبت به مذاکرات مبادله اسرا.

افسران همچنین خاطرنشان کردند که این درک وجود دارد که تعداد زیادی نیرو در غزه بی‌فایده است و بدون پیشروی در مواضع جدید رزمی، این امر برای جان سربازان خطرناک خواهد بود. به نوشته این روزنامه، مقامات نظامی اعلام کردند که عقب‌نشینی تنها بر اساس ملاحظات عملیاتی بوده است که با واقعیت امنیتی روی زمین سازگار است. آن‌ها گفتند: «این عقب‌نشینی اجرای درخواست امریکایی‌ها نبود، زیرا انتظار می‌رود از این پس نیرو‌ها بر بمباران‌های غافلگیرانه در جنوب نوار غزه تمرکز کنند، در حالی که عملیات زمینی در شمال نوار غزه ادامه خواهد داشت.» این گزارش درحالی است که یوآو گالانت، وزیر جنگ کابینه رژیم صهیونیستی روز یک‌شنبه اعلام کرد که خروج نیرو‌های ارتش از خان‌یونس به منظور آماده شدن برای «مأموریت رفح» است.

سایت صهیونیستی واللا هم دیروز در گزارشی اذعان کرد که بعد از گذشت شش ماه از آغاز حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه و عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست از خان‌یونس پیروزی برای این رژیم محقق نشده است. در گزارش منتشر شده از سوی این سایت آمده است: «بعد از عقب‌نشینی نیرو‌های ما از خان‌یونس در جنوب نوار غزه شاهد شلیک تعداد زیادی موشک از این باریکه به سمت شورای منطقه‌ای اشکول بودیم. پیروزی مطلق یک شعار توخالی است. تجربه ارتش به ویژه در عملیات‌های زمینی نشان می‌دهد که نیرو‌های فلسطینی همواره قادر هستند مجدداً بازگردند.»

گردان‌های القسام (شاخه نظامی حماس) هر روز از کشته و زخمی شدن سربازان صهیونیست و انهدام خودرو‌های نظامی آن‌ها خبر می‌دهد و کلیپ‌های ویدئویی از برخی عملیات خود را پخش می‌کند. تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر از نظامیان در غزه به هلاکت رسیده و صد‌ها نفر دیگر هم زخمی شده‌اند، اما رسانه‌های اسرائیلی آمار واقعی تلفات را چند برابر آمار اعلام شده از سوی تل‌آویو می‌دانند. نتانیاهو مدعی است که با حمله زمینی به رفح، می‌تواند حماس را نابود کرده و اسرای صهیونیست را آزاد کند، اما رهبران مقاومت فلسطین هشدار داده‌اند در صورت حمله زمینی به رفح تاوان سنگینی خواهند داد و این منطقه به جهنمی برای آن‌ها تبدیل خواهد شد. جامعه بین‌المللی هم نسبت به عواقب حمله زمینی به رفح که محل اسکان ۵/۱ میلیون فلسطینی است هشدار داده که این اقدام منجر به نسل کشی بیشتر فلسطینیان خواهد شد. با اینکه نتانیاهو و دارو دسته تندرو او، حمله به رفح را تنها راه دستاوردسازی در غزه می‌دانند، اما مقامات سابق صهیونیست درباره پیروزی در این جنگ تردید دارند. عامی ایالون، مدیر سابق شاباک نسبت به عملیات رژیم صهیونیستی در شهر رفح هشدار داد و گفت: «این مسئله یک فاجعه انسانی را به بار خواهد آورد. نمی‌دانم که چه تعداد از فلسطینی‌ها خواهند مرد، اما می‌دانم که بسیاری از سربازان اسرائیلی جان خود را از دست خواهند داد و باید برای این مسئله نیز آماده شویم که مصر پاسخ خواهد داد، چرا که صد‌ها هزار تن از فلسطینی‌ها از نوار مرزی عبور خواهند کرد».

 مذاکرات آتش‌بس در بن‌بست

همزمان با اعلام پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس غزه از سوی منابع مصری، یک عضو ارشد حماس تأکید کرد که مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشته و هیئت حماس قاهره را برای انجام رایزنی‌های بیشتر ترک کرده است. یک مقام ارشد گروه‌های مقاومت فلسطین در گفتگو با المیادین تأکید کرد که همه تلاش‌های میانجیگران برای دستیابی به توافق و مبادله اسرا، به علت لجاجت و ناسازگاری رژیم صهیونیستی با شکست مواجه شده است. این مقام ارشد مقاومت افزود: «هیئت رهبری مقاومت فلسطین با استناد به مواضع ملی مورد تأیید همه گروه‌های فلسطینی به قاهره رفت. مطالبات فلسطینی‌ها روشن است و بدون دستیابی به آنها، هیچ توافق یا معامله‌ای برای مبادله اسرا وجود نخواهد داشت.» وی خاطرنشان کرد: «خواسته‌های فلسطینی‌ها شامل آتش‌بس فوری، خروج نظامیان اشغالگر و بازگشت آوارگان به نوار غزه و بازسازی آن، باز کردن همه گذرگاه‌ها برای ارسال کمک‌ها، شکستن محاصره و توافق واقعی برای مبادله اسرا است». این مقام ارشد فلسطینی با اشاره به اینکه «تاکنون پیشرفتی در مذاکرات صورت نگرفته است»، تصریح کرد: «رسانه‌های صهیونیستی برای فریب افکار عمومی خود به دروغ‌پردازی و جعل اخبار می‌پردازند و در صورت وجود هرگونه نکته جدید در مذاکرات، منابع رسمی رسانه‌ای آن را به اطلاع ملت فلسطین خواهند رساند.»

برگزاری دور جدید مذاکرات آتش‌بس در قاهره، درشرایطی است که اسرائیل مخالفت خود را با شروط حماس اعلام کرده است و رهبران این جنبش هم گفته‌اند تا زمانی که با درخواست فلسطینیان موافقت نشود، آتش‌بسی در کار نیست. حماس خواهان آتش‌بس دائمی و خروج کامل اشغالگران از غزه و آزادی همه اسرای فلسطینی است، اما سران صهیونیست پذیرش آن را امتیازدهی بزرگ به حماس می‌دانند و لذا از حضور در میز مذاکرات خودداری می‌کنند.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها