واکنش کشورهای آسیایی به عملیات «وعده صادق» ایران

کد خبر: 1285673

مروری بر واکنش کشورهای آسیایی به پاسخ موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات رژیم صهیونیستی، نشان می‌دهد که کشورهای قاره کهن به دنبال حفظ صلح و ثبات در آسیای غربی هستند.

واکنش کشورهای آسیایی به عملیات «وعده صادق» ایران

 مروری بر واکنش کشورهای آسیایی به پاسخ موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات رژیم صهیونیستی، نشان می‌دهد که کشورهای قاره کهن به دنبال حفظ صلح و ثبات در آسیای غربی هستند.

کشورهای آسیایی در واکنش به پاسخ موشکی و پهپادی تهران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی به ویژه حمله به کنسولگری ایران در دمشق، خویشتن‌داری هر ۲ طرف را خواستار شدند.

این کشورها با تاکید بر لزوم حفظ امنیت و ثبات در منطقه، ایران را یکی از ارکان مهم آرامش در منطقه دانستند و بر لزوم شکل گرفتن گفت‌وگوهای دیپلماتیک برای حفظ صلح تاکید کردند.

آسیای مرکزی

وزارت امور خارجه قرقیزستان با انتشار بیانیه ای در مورد پاسخ موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: بیشکک بار دیگر از طرفین می‌خواهد که مناقشه را به طور مسالمت‌آمیز مطابق با اصول و هنجارهای شناخته شده حقوق بین الملل و در درجه اول، منشور سازمان ملل حل و فصل کنند.

وزارت خارجه حکومت سرپرست طالبان نیز با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی در تاریخ اول آوریل (۱۳ فروردین) به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، اعلام کرد که در پاسخ به این جنایت، جمهوری اسلامی ایران شب گذشته اقدامات دفاعی مشروعی انجام داد.

وزارت خارجه طالبان همچنین حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت ایران را خلاف تمام موازین دیپلماتیک و قوانین بین‌المللی دانست.

آسیای جنوبی

وزارت امور خارجه هند، در بیانیه‌ای با عنوان «وضعیت در غرب آسیا»، نوشت: ما خواستار تنش زدایی فوری، خویشتن‌داری، عقب‌نشینی از خشونت و بازگشت به مسیر دیپلماسی هستیم و از نزدیک تحولات را زیر نظر داریم.

هند اعلام کرد: ما به شدت نگران تشدید خصومت‌ها میان اسرائیل و ایران هستیم که صلح و امنیت در منطقه را تهدید می کند. سفارت های ما در منطقه در ارتباط نزدیک با جامعه هندی هستند.

در این بیانیه تاکید شده است: حفظ امنیت و ثبات در منطقه حیاتی است.

وزیر خارجه بنگلادش اظهار کرد: امیدواریم همه کشورها با اتخاذ اقدامات موثر در حل تنش میان ایران و اسرائیل و متوقف کردن کشتار کور مردم غزه نقش ایفا کنند.

حسن محمود، تاکید کرد: ما هرگز حامی جنگ نبوده‌ایم. ما حامی صلح هستیم.

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، اعلام کرد که با نگرانی عمیق تحولات خاورمیانه را دنبال می‌کند.

در این بیانیه آمده است: پاکستان ماه‌هاست که بر ضرورت تلاش‌های بین المللی برای جلوگیری از گسترش خصومت‌ها در منطقه و برقراری آتش‌بس در غزه تاکید کرده است.

وزارت امور خارجه پاکستان با اشاره تلویحی به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، افزود: اسلام‌آباد در اوایل ماه جاری خطرات و پیامدهای ناشی از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه به عنوان تشدید تنش بزرگ در یک منطقه از قبل ناآرام را خاطر نشان کرده بود.

در این بیانیه آمده است: تحولات امروز پیامدهای فروپاشی دیپلماسی را نشان می دهد. همچنین این وضعیت بر پیامدهای جدی مواردی که شورای امنیت سازمان ملل قادر به انجام مسوولیت‌های خود در حفظ صلح و امنیت بین المللی نیست، تأکید می کند.

وزارت امور خارجه پاکستان تاکید کرد که اکنون تثبیت وضعیت و بازگرداندن صلح بسیار ضروری است لذا ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند و به سمت تنش‌زدایی حرکت کنند.

آسیای جنوب شرقی

وزیر خارجه مالزی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: هدف اصلی، یافتن صلح و راه حلی دائمی برای گرفتاری مردم فلسطین است و نه گسترش جنگ.

محمد حسن، به دنبال عملیات گسترده سپاه پاسداران علیه رژیم اسرائیل، تاکید کرد: هرگونه تحریک یا تلافی بیشتر می‌تواند یک جنگ ویرانگر منطقه‌ای را به همراه داشته باشد که به نفع منطقه و مساله فلسطین نیست.

وزارت خارجه اندونزی اعلام کرد: از نزدیک هرگونه تشدید ناآرامی را که ممکن است در پی پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی ایجاد شود، زیر نظر دارد.

آسیای شرقی

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: پکن عمیقاً از وضعیت کنونی ایران و اسرائیل نگران است و از طرف‌های مربوطه می‌خواهد برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها، خونسردی خود را حفظ کرده و خویشتن‌داری کنند.

وزارت خارجه ژاپن در واکنش به این عملیات گسترده که خسارت‌هایی را به پایگاه هوایی «نواتیم» در جنوب سرزمین‌های اشغالی وارد آورد، عنوان کرد: این حمله وضعیت فعلی خاورمیانه را بدتر می‌کند.

توکیو ضمن محکومیت این حمله که در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان سفارت ایران در دمشق صورت گرفت، افزود: ژاپن نسبت به این نوع تنش زایی به شدت نگران است.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن پس از بازگشت از آمریکا به خبرنگاران گفت: به آژانس‌ها و وزارتخانه‌های مربوط دستور دادم تا اطلاعات و پاسخ‌های هماهنگ با سایر کشورها از جمله برای حفاظت از شهروندان ژاپنی در خارج را جمع آوری کنند.

اقیانوسیه

نخست وزیر استرالیا، پس از پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، اشاره کرد که ایران درخواست کانبرا و سایر کشورها برای پیش نبردن این حملات بی‌پروا را نادیده گرفت.

موضع‌گیری نخست وزیر استرالیا درحالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کشورهای حامی رژیم صهیونیستی حمله تل‌آویو به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق که بر خلاف قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی بوده، را محکوم نکردند و شورای امنیت نیز به سادگی از کنار این جنایت گذشته بود.

آنتونی آلبانیز بدون اشاره به اینکه تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه، لبنان و سوریه ثبات منطقه را برهم زده، مدعی شد: این تنش‌زایی یک تهدید بزرگ برای امنیت اسرائیل و تمام منطقه است. این امر به بروز بی‌ثباتی و نابودی سراسر خاورمیانه منجر می‌شود./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها