در نشست اضطراری شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا چه گذشت؟

کد خبر: 1285982

جوسپ بورل این مطلب را در جمع خبرنگاران مستقر در بروکسل مطرح کرد و سپس توضیحاتی را درباره نشست امروز که پیرامون تحولات اخیر خاورمیانه تشکیل شد، مطرح کرد.

در  نشست اضطراری شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا چه گذشت؟

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست اضطراری شورای وزیران امور خارجه اتحادیه بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها و فاصله گرفتن از آنچه لبه پرتگاه در خاورمیانه خواند، تاکید کرد.

جوسپ بورل این مطلب را در جمع خبرنگاران مستقر در بروکسل مطرح کرد و سپس توضیحاتی را درباره نشست امروز که پیرامون تحولات اخیر خاورمیانه تشکیل شد، مطرح کرد.

وی بدون اشاره به اینکه اقدام نظامی ایران علیه سرزمین‌های اشغالی در واکنش به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه صورت گرفت، پاسخ ایران را یک اقدام «بی‌سابقه» و تشدید «چشمگیر» تنش‌ها توصیف کرد که از سوی اعضای شورا محکوم شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به تعهد کشورهای این بلوک به امنیت رژیم صهیونیستی افزود که اعضا بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها و دعوت همه طرف‌ها به خویشتن‌داری تاکید کردند.

تشدید سیاست شکست خورده تحریم‌ها علیه ایران یکی دیگر از مواردی بود که به گفته بورل در جلسه امروز مورد بحث قرار گرفت. به گفته وی، پیشنهاد وزرا، تشدید تحریم‌های مرتبط با تسلیحات موشکی و پهپادی ایران بود، به نحوی که انتقال این تجهیزات را به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند شامل شود. وی عنوان کرد که درخواست بررسی این طرح را به بخش سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین عنوان کرد که برخی اعضا، طرح شکست خورده افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهاد رسمی نظامی ایران به سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اتحادیه اروپا را دوباره پیش کشیدند.

بورل با بیان اینکه چنین اقدامی بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

وی با این حال گفت که از تیم حقوقی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا تقاضا خواهد کرد که این امکان را دوباره بررسی کنند.

بورل بار دیگر بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه تاکید و تصریح کرد که باید از «لبه پرتگاه» دور شد. وی عنوان کرد که اقدام نظامی ایران نباید باعث فراموش شدن بحران غزه شود و تا زمانی که جنگ در این منطقه جریان دارد، صلح و ثبات برقرار نخواهد شد.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور تنبیه متجاوز، با استفاده از توانمندی‌های راهبردی اطلاعاتی، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حمله و آنها را با موفقیت مورد اصابت قرار داد و منهدم کرد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز تصریح کرد: اقدام ایران کاملا مشروع و پس از مدت‌ها خویشتن داری در برابر حملات رژیم صهیونیستی انجام داده است و این نشان دهنده رفتار کاملا مسئولانه و حرفه‌ای ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: توصیه ما به همه حامیان رژیم صهیونیستی این است که قدردان ارزش اقدام مسئولانه و متناسب ایران باشند و به جای انتخاب الفاظ نامناسب در ارتباط با ایران رژیم غاصب را از شرارت بیشتر که تبعات و آثار غیر قابل محاسبه آن بیش از همه برای همین رژیم خواهد بود بر حذر بدارند.

او درباره اقدام برخی دولت‌های غربی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفت: رویکرد آنان مسئولانه نبوده و به ایران بدهی دارند. اما در خصوص هرگونه تحریم جدید اگر قصدی داشته باشند سازنده نخواهد بود و کمک به روابط دوجانبه نخواهد کرد. ایران در موضوع هسته‌ای مسئولانه عمل کرده و تعهدات خودش را مبتنی بر توافق هسته‌ای و پادمان ادامه خواهد داد. در ارتباط با سیاست‌های اقتصادی اروپا، ایران مایل به ارتقا روابط بر اساس احترام منقابل و منافع مشترک است./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها