واکنش غرب به حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل

کد خبر: 1293201

نخست‌وزیر کانادا با گفتن این که کابینه نتانیاهو در مسیر به کار بستن «راهکار ۲ دولتی» برای حل‌وفصل مناقشه فلسطین-رژیم صهیونیستی مانع‌تراشی می‌کند، گفت که همه باید از حکم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری پیروی کنند که در آن رژیم صهیونیستی از حمله به شهر رفح منع شده است.

واکنش غرب به حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل

نخست‌وزیر کانادا با گفتن این که کابینه نتانیاهو در مسیر به کار بستن «راهکار ۲ دولتی» برای حل‌وفصل مناقشه فلسطین-رژیم صهیونیستی مانع‌تراشی می‌کند، گفت که همه باید از حکم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری پیروی کنند که در آن رژیم صهیونیستی از حمله به شهر رفح منع شده است.

دولت کانادا، روز جمعه، خواستار اجرایی شدن حکم دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) در زمینه متوقف شدن حمله نظامی رژیم صهیونیستی به رفح شد.

پیشتر آفریقای جنوبی با این اتهام که رژیم صهیونیستی در جریان عملیات نظامی خود در نوار غزه، کنوانسیون منع نسل‌کشی مورخ ۱۹۴۸ را نقض کرده است، روز ۲۹ دسامبر شکایتی را علیه تل‌آویو در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرد و طی ۲ جلسه به آن رسیدگی شد.

روز گذشته(جمعه) دیوان بین‌المللی دادگستری به رژیم صهیونیستی دستور داد فورا حملات خود به رفح را متوقف کند، جلوی کمک‌های بشردوستانه را نگیرد و به مقامات سازمان ملل برای بررسی جنایات، اجازه ورود به غزه را بدهد.

تا کنون، بر اثر حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، ۸۵ درصد از جمعیت آن آواره شده‌اند. بیش از ۱ میلیون نفر این جمعیت به شهر رفح در جنوب غربی غزه پناه برده‌اند که تهدیدهای رژیم صهیونیستی برای آغاز عملیات تمام‌عیار در این شهر، نگرانی‌ها برای تشدید این فاجعه انسانی را افزایش داده است.

روزنامه ینی شفق درباره واکنش کانادا به این حکم گزارش داد: ترودو که در یک کنفرانس خبری گفت‌وگو می‌کرد، بر ضرورت آتش‌بس فوری در نوار غزه تاکید کرد.

ترودو: حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل الزام‌آور است و همه باید از آن پیروی کنند

بمباران شهر رفح توسط رژیم صهیونیستی، 6 مه 2024

ترودو با اشاره به این که «نباید هیچ گونه عملیات نظامی توسط اسراییل در رفح انجام شود»، بر ضرورت رساندن کمک‌های انسانی قابل‌توجه به غزه تاکید کرد.

او بیان کرد: این فاجعه انسانی هولناک است. خطرات گرسنگی و قحطی واقعی است و حکم دیوان بین‌المللی دادگستری نیز، دقیقا در همین راستاست.

ترودو با اشاره به این که حکم دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور است، گفت: ما انتظار داریم که همه از این حکم به عنوان بخشی از قوانین بین‌المللی پیروی کنند.

نخست‌وزیر کانادا با متذکر شدن «چالش‌های فوق‌العاده دشوار در خاورمیانه»، گفت که تنها راه ممکن «راهکار دو دولت» است.

او افزود: متاسفانه، دولت نتانیاهو برای امکان تعیین یا حتی تصور راهکار دو دولت مانع‌تراشی می‌کنند. ما در این زمینه با دولت نتانیاهو اختلاف اساسی داریم، اگرچه از حقوق اسراییل و خواسته‌های مردم فلسطین حمایت می‌کنیم.

ترودو: حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل الزام‌آور است و همه باید از آن پیروی کنند

آوارگان فلسطینی در خیابان‌های خان یونس، جنوب نوار غزه

حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه با هدف «نابودی حماس» بیش از هفت ماه است که ادامه دارد و بیشتر قربانیان آن غیرنظامیان بوده‌اند.

بیش از ۳۵ هزار نفر از مردم غزه بر اثر این حملات به شهادت رسیده‌اند. همچنین ۸۵ درصد از جمعیت آن در شرایطی آواره شده‌اند که این شهر در محاصره انسانی قرار دارد و ۶۰ درصد از زیرساخت‌های حیاتی آن از بین رفته است.

تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای رسیدن به توافق آتش‌بس میان طرفین ادامه دارد.

لودریان: به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین ضروری شده است

وزیر امور خارجه سابق فرانسه و نماینده شخصی امانوئل ماکرون در لبنان، عنوان کرد: برای نجات راه‌حل ۲ دولتی، تنها راه‌حل سیاسی ممکن از دید ما، به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین است.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه سابق فرانسه در مصاحبه‌ای با روزنامه لوپاریزین در باره زمان مناسب برای به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین گفت: دیپلماسی فرانسه دیگر بر روی به‌رسمیت‌شناختن (که دیگر تابو نیست) متمرکز نیست بلکه مساله فقط زمان مناسب این کار است. من شخصاً فکر می‌کنم اگر بخواهیم راه‌حل ۲ دولتی را زنده نگه داریم این به‌رسمیت‌شناختن ضروری است.

به نقل از لوپاریزین، لودریان می‌افزاید: «در غیر این صورت، جنگ بی پایانی رخ خواهد داد و فراتر از فاجعه‌ای که به‌صورت بی‌رویه به مردم فلسطین وارد می‌شود، اسرائیل هرگز در امان نخواهد بود. ما با رادیکالیزه‌شدن افراط‌گرایی، در بن‌بست غم‌انگیزی قرار داریم.»

وی توضیح می‌دهد: جواب حملات اسرائیل به عملیات حماس متناسب نیست؛ خشونت بی‌حدوحصر تحت مسئولیت نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، بدون تعریف یک هدف واقعی برای جنگ را شاهد هستیم؛ در واقع، این استفاده از خشونت بیش از حد بدون رعایت قوانین بین‌المللی است.

لودریان افزود: این باعث تولید نسل‌های افراطگرا خواهد شد. من سخنان رئیس‌جمهور بایدن را در روز بعد از ۷ اکتبر خطاب به اسرائیلی‌ها به‌خاطر می‌آورم «اجازه ندهید مانند ما پس از ۱۱ سپتامبر، از عصبانیت کور شوید.»

وزیر خارجه سابق فرانسه در رابطه‌ با اینکه اگر قضات دیوان بین‌المللی کیفری بنیامین نتانیاهو را تحت تعقیب قرار دهند، فرانسه چه خواهد کرد، اظهار کرد: «من فقط دو چیز برای گفتن دارم. اول، فرانسه از دیوان بین‌المللی کیفری در استقلال و موضع آن در مبارزه با مصونیت از مجازات حمایت می‌کند. دوم، یک دادستان وجود دارد که انجام‌وظیفه می‌کند. من فقط در مورد تصمیم دادگاه موضع خواهم گرفت. تا جایی که من می‌دانم هنوز تصمیمی گرفته نشده است.»

لودریان در رابطه‌ با پیامدهای عملیات طوفان الاقصی گفت: حمله حماس تاکنون مانع عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل شده است. این عملیات همچنین نشان داد اسرائیل شکست‌ناپذیر نیست و مسئله فلسطین به کانون توجهات در منطقه بازگشته است.

اسپانیا: اسرائیل از حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری در مورد رفح تبعیت کند

دولت اسپانیا امروز (شنبه) از رژیم صهیونیستی خواست که از دستور دادگاه بین‌المللی دادگستری برای توقف فوری بمباران و تهاجم زمینی خود به رفح تبعیت کند.

به گزارش ایرنا از روزنامه گاردین، اسپانیا تاکید کرد که حکم روز جمعه دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) از نظر قانونی لازم الاجرا است.

خوسه مانوئل آلبارس وزیر امور خارجه اسپانیا در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «اقدامات پیشگیرانه‌ای که دیوان بین‌المللی دادگستری تعیین کرده است، از جمله اینکه [رژیم] اسرائیل باید تهاجم نظامی خود به رفح را متوقف کند، اجباری است. اسرائیل باید از آنها پیروی کند.»

وی افزود که این موضوع برای برقراری آتش‌بس، آزادی اسرا و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در غزه نیز صدق می‌کند.

وزیر امور خارجه اسپانیا تاکید کرد: «رنج مردم غزه و خشونت [رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین] باید پایان یابد.»

بر اساس گزارش «گاردین»، اسپانیا یکی از کشورهای اروپایی است که بیشترین انتقاد را از رژیم اسرائیل در مورد جنگ غزه کرده است.

اسپانیا، ایرلند و نروژ روز چهارشنبه گذشته اعلام کردند که دولت‌های آنها ۲۸ مه (هشتم خرداد) کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی به رسمیت شناختن فلسطین را محکوم کرده و در پیامی از طریق شبکه اجتماعی ایکس مدعی شده است این اقدام «به تروریسم بیشتر و بی‌ثباتی در منطقه منجر می‌شود و هرگونه چشم‌انداز صلح را به خطر می‌اندازد».

اسپانیا این روزها نقش رهبری اروپا را بر عهده گرفته است و شرکای خود را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین هماهنگ می‌کند.

لازم به ذکر است که دیوان بین المللی دادگستری واقع در شهر لاهه هلند با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.

این حکم برای متوقف کردن عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح و بازگشایی گذرگاه رفح واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه تاکید کرد که حکم دادگاه لاهه به رژیم اسرائیل برای توقف عملیات نظامی در رفح «الزام‌آور» است و همه طرف‌ها باید از آن پیروی کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها