دیوان لاهه علیه بازیگر دیوانه منطقه

کد خبر: 1293297

در حکم دیوان علاوه بر موارد مذکور، آمده است: اسرائیل باید دسترسی کمیته‌های حقیقت‌یاب به اسناد تحقیقاتی درباره اتهام نسل‌کشی در غزه را تضمین و ظرف یک ماه گزارشی از اقدامات خود را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کند.

دیوان لاهه علیه بازیگر دیوانه منطقه

 دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه، ضمن درخواست بازگشایی گذرگاه رفح برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، به رژیم صهیونیستی دستور داد تا حمله نظامی را به رفح متوقف کند. به گزارش یورونیوز، قضات دادگاه لاهه روز جمعه ۲۴ مه با رأی موافق ۱۳ قاضی به اسرائیل دستور دادند تا حمله نظامی خود را به شهر رفح در جنوب غزه متوقف کند. نواف سلام که ریاست جلسه جمعه را برعهده داشت، گفت شرایط در غزه برای یک وضعیت اضطراری جدید فراهم شده است و اسرائیل باید فوراً حمله نظامی خود را در رفح متوقف کند.

در حکم دیوان علاوه بر موارد مذکور، آمده است: اسرائیل باید دسترسی کمیته‌های حقیقت‌یاب به اسناد تحقیقاتی درباره اتهام نسل‌کشی در غزه را تضمین و ظرف یک ماه گزارشی از اقدامات خود را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کند.

واکنش عصبی صهیونیست‌ها به رأی دادگاه

پس از صدور رأی دیوان بین‌المللی دادگستری، مقامات دولت و اپوزیسیون رژیم صهیونیستی واکنش‌های تندی به این حکم نشان دادند و سعی کردند مشروعیت دادگاه را زیر سؤال ببرند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که نتانیاهو در تماس تلفنی با وزرا و مسئولان رژیم گفته تصمیمی برای توقف عملیات نظامی در رفح ندارد.

ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز این دستور را «یهودستیزانه» خواند و گفت پاسخ به آن باید اشغال رفح باشد.

بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم مدعی شد «درخواست از تل‌آویو برای توقف این جنگ به معنای درخواست برای توقف موجودیت و حیاتش است.» مای گولان وزیر اسرائیلی هم تصمیم دیوان دادگستری بین‌المللی را به تمسخر گرفت و گفت به کارکنان دفترم دستور داده‌ام دستگاه‌های کاغذ خردکن را آماده کنند. در جناح مخالفان و رقبای نتانیاهو نیز صدور این حکم را محکوم کردند. آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی هم مدعی شد دستور دادگاه لاهه ثابت کرد نهادهای مختلف وابسته به سازمان ملل به «حامی تروریسم» تبدیل شدند. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون کابینه ائتلافی نیز بدون اشاره به کشتار کور 35 هزار فلسطینی در کمتر از 8 ماه، رأی دادگاه را «یک فروپاشی اخلاقی و فاجعه اخلاقی» خواند.

 امریکا به دنبال مجازات قضات دیوان!

قانونگذاران امریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در حال مسابقه دادن با یکدیگر برای تصویب پیش‌نویس قانونی برای مجازات مسئولان دادگاه لاهه هستند. این اقدام هیأت حاکمه ایالات متحده، فعالیت آشکاری در جهت ایجاد یک سپر قضایی در برابر احکام و دستورات قضات این دادگاه و فعالیت سایر محافل حقوقی و حقوق بشری بین‌المللی علیه اشغالگران در آینده است.

به تازگی روزنامه القدس العربی گزارش داد برخی مسئولان کنگره تأکید دارند هدف از این اقدام، واکنش قدرتمندانه دو حزب حاکم امریکا علیه تصمیمات دادگاه لاهه و در نتیجه عقب‌نشینی آن از هرگونه تصمیم احتمالی علیه دولت صهیونیستی است و چند مقام کنگره نیز علناً به این موضوع اذعان کردند. همچنین «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه با لحنی عصبی، در پستی در صفحه مجازی خود نوشت: «دیوان بین‌المللی دادگستری برود به جهنم!» دولت انگلیس هم که از حامیان سنتی رژیم صهیونیستی است، بدون اشاره به جنایات هشت ماهه رژیم در غزه و کرانه باختری، از رأی دیوان دادگستری بین‌المللی انتقاد کرد و مدعی شد «حکم دیوان در مورد رفح فقط حماس را قوی‌تر می‌کند.»  

استقبال جهانی از احکام دادگاه لاهه

در سوی مقابل، دستور دیوان دادگستری بین‌المللی به توقف فوری حمله به رفح مورد استقبال گسترده فلسطینیان و طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفت. جنبش مقاومت اسلامی حماس از دستور دیوان دادگستری بین‌المللی به توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح استقبال کرد و گفت انتظار این بود که این دادگاه دستور توقف جنگ در سراسر نوار غزه را صادر کند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این حکم گفت اتحادیه اروپا باید بین حمایت از نهادهای بین‌المللی و حمایت از «اسرائیل» یکی را انتخاب کند. او پیش از این گفته بود برخی از کشورهای اروپایی در تلاشند قضات دادگاه کیفری بین‌المللی را «مرعوب» کنند.

دولت‌ها، نهادها و مقامات سازمان‌های بین‌المللی متعددی ازجمله سازمان عفو بین‌الملل، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، رئیس دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه، وزارت خارجه دولت‌های مصر، مالزی، اردن و ترکیه، معاون نخست وزیر ایرلند، دولت آفریقای جنوبی، رئیس جمهور کلمبیا، پادشاهی سعودی و معاون نخست وزیر کانادا ضمن الزام‌آور دانستن رأی دادگاه لاهه، از اقدام دیوان استقبال کردند.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها