برنامه‌ ریاضت اقتصادی در عربستان

کد خبر: 507483

در پی کاهش بهای نفت خام در بازارهای جهانی، عربستان سعودی از بیم ورشکستگی ملی برنامه‌های ریاضت اقتصادی را در پیش گرفته است.

پرس تی وی: محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در گفتگو با بلومبرگ گفت برنامه ریاضت اقتصادی ریاض با هدف افزایش 100 میلیارد دلار (70 میلیارد پوند) به درآمدهای سالانه تا سال 2020، افزایش 3 برابری درآمدهای غیرنفتی و برقراری تراز بودجه اجرا می‌شود.
به گفته مقامات سعودی، این درآمدها از محل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات از اتباع سعودی در خارج از کشور و مالیات بر نوشیدنی‌های قندی تامین خواهد شد؛ اگرچه همچنان از حقوق کارکنان دولت، مالیاتی دریافت نخواهد شد.
با کاهش 23 درصدی درآمدهای نفتی ریاض، کسری بودجه عربستان سعودی در سال 2015 به 15 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسید. ریاض در واکنش به این موضوع، در ماه دسامبر بسته ریاضت اقتصادی را تدوین کرد که شامل کاهش یارانه آب، انرژی و برق است.
افت شاخص بورس عربستان سعودی در پی کاهش بهای نفت (عکس از خبرگزاری فرانسه)
درآمدهای نفتی، بیش از 75 درصد از درآمدهای دولت عربستان را تشکیل می‌دهد. صندوق بین المللی پول سال گذشته پیش بینی کرد که عربستان سعودی به منظور ایجاد تعادل در هزینه و درآمدهایش، به فروش نفت به قیمت بشکه‌ای 106 دلار نیاز دارد.
بهای نفت خام پس از کاهش بی سابقه و رسیدن به بشکه‌ای 27 دلار، در ماه ژانویه بار دیگر روندی صعودی گرفت و با افزایشی حدود 40 درصدی روبرو شد؛ اگرچه بهای نفت در بازارهای جهانی هنوز با رکورد بشکه‌ای 115 دلار در تابستان 1393 فاصله زیادی دارد.
خشم سعودی‌ها از بازگشت ایران به بازارهای نفتی
به گزارش پایگاه خبری ایندیپندنت، عربستان سعودی در عین حال کشتی‌هایی را که نفت ایران را حمل می‌کنند، از ورود به آب‌های خود منع می‌کند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد در جهت ممانعت از بازگشت ایران به بازارهای انرژی جهانی صورت می‌گیرد.
به گزارش فایننشال تایمز، در ماه ژانویه و پس از لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، تنها 8 نفتکش توانستند نفت ایران را به اروپا منتقل کنند.
این اقدام عربستان در حالی صورت می‌گیرد که پیشنهاد سعودی‌ها برای ثابت نگه داشتن سقف تولید سازمان کشورهای تولید کننده نفت خام (اوپک) به منظور مقابله با افزایش تولید نفت خام ایران، به جایی نرسیده است.
عربستان سعودی در حالی بر ثابت نگه داشتن سقف تولید اوپک اصرار دارد که ایران تاکید دارد، تولید نفت خام خود را افزایش داده و به سطح تولید پیش از اعمال تحریم‌ها خواهد رساند.
سقف تولید روزانه نفت خام ایران در سال 2015 به 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش یافت؛ این در حالی است که ایران پیش از اعمال تحریم‌های بین المللی، روزانه بیش از 2 میلیون بشکه نفت استخراج می‌کرد و به فروش می‌رساند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها