شهر ساخته‌شده با هزینه صد میلیارد دلاری!/ این شهر همه افراد را می‌ترساند

کد خبر: 615803

چشم‌انداز چمن‌ها و گل‌های موجود در حومه شهر ساخته شده در منطقه‌ کانتری گاردن در جنوب مالزی در انتهای خود به یک حصار سیمی می‌رسد که ورای آن تا دوردست‌ها منطقه‌ای بی‌ آب و علف و مملو از خاک و پوشیده‌ از برج‌های سر به فلک کشیده در منطقه متعلق به چین دیده می‌شود، منطقه‌ای که چینی‌ها برای ساخت آن در داخل دریا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند.

شهر ساخته‌شده با هزینه صد میلیارد دلاری!/ این شهر همه افراد را می‌ترساند
شهر ساخته‌شده چین در نزدیکی سنگاپور با هزینه صد میلیارد دلاری، ‌شهری که همه افراد را می‌ترساند
سروبس بین الملل فردا؛ سید حسن روتن: چشم‌انداز چمن‌ها و گل‌های موجود در حومه شهر ساخته شده در منطقه‌ کانتری گاردن در جنوب مالزی در انتهای خود به یک حصار سیمی می‌رسد که ورای آن تا دوردست‌ها منطقه‌ای بی‌ آب و علف و مملو از خاک و پوشیده‌ از برج‌های سر به فلک کشیده در منطقه متعلق به چین دیده می‌شود، منطقه‌ای که چینی‌ها برای ساخت آن در داخل دریا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، اگرچه چینی‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا از ونکوور گرفته تا سیدنی اقدام به خرید ملک کرده‌اند، اما در این گوشه از آسیا این مهندسین این کشور هستند که در حال نابودی بازار و تلاش برای کاستن از قیمت‌ها هستند تا از طریق آن خانه‌های بیشتری بسازند و در واقع شنزن دیگری در این منطقه ایجاد کنند که در آن فقط ساختمان و مکان‌های صنعتی وجود داشته باشد.
سیوا شانکر، رئیس موسسه سرمایه‌گذاری اکسس ریت در مالزی در این‌باره می‌گوید: چینی‌ها می‌خواهند همه را با این نحوه ساخت و ساز خود به هراس بیندازند، فقط خدا می‌داند که چه کسی قرار است این همه واحد را در این منطقه خریداری کند، و سوال مهم‌تر اینکه چه کسی قرار است در آ‌ن‌ها زندگی کند.
شهر ساخته‌شده چین در نزدیکی سنگاپور با هزینه صد میلیارد دلاری، ‌شهری که همه افراد را می‌ترساند
شرکت‌های چینی از زمانی که رشد صنعت مسکن در این کشور رو به زوال نهاد، به سوی مالزی سرازیر شدند و این کشور را وادار به ابراز رضایت برای احداث بزرگترین ساختمان‌ها در سرتاسر دنیا کردند تا از این طریق سود بسیاری ببرند. در واقع آنان در این منطقه فرصت اقتصادی مناسبی را پیش روی خود دیدند، منطقه‌ای که سه برابر مساحت سنگاپور بوده و در یکی از بهترین نقاط آسیا قرار گرفته است.
مقیاس پروژه مدنظر چینی‌ها بسیار عجیب و گیج‌کننده است. بر اساس این مقیاس قرار است در منطقه‌ای که تنها چهار برابر پارک مرکزی شهر نیویورک است، خانه‌ها به گونه‌ای ساخته شود که بیش از ۷۰۰ هزار نفر در آن سکونت کنند. این منطقه همچنین دارای اداره، پارک، هتل، مراکز خرید و یک مدرسه بین‌المللی خواهد بود، پروژه مزبور از ماه فوریه سال گذشته میلادی آغاز شده و تاکنون بیش از هشت هزار آپارتمان این منطقه به فروش رفته است.
شهر ساخته‌شده چین در نزدیکی سنگاپور با هزینه صد میلیارد دلاری، ‌شهری که همه افراد را می‌ترساند
این پروژه در میان ۶۰ پروژه عمده‌ای که قرار است چینی‌ها در منطقه اسکندر مالزی اجرایی کنند، بزرگترین آن محسوب می‌شود و احتمالا در نهایت منجر به افزوده شدن بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در منطقه خواهد شد. این پروژه باعث کاهش قیمت زمین و مسکن در این منطقه در سال گذشته به میزان یک‌سوم شد و این در حالی است که برخی از دست‌اندرکاران پروژه تخفیف‌های بیست درصد و یا بیشتر را نیز مدنظر قرار داده‌اند. میانگین قیمت فروش نیز در سال گذشته به میزان ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
شهر ساخته‌شده چین در نزدیکی سنگاپور با هزینه صد میلیارد دلاری، ‌شهری که همه افراد را می‌ترساند
منطقه کانتری گاردن در مالزی که بازوی صنعتی و سرمایه‌گذاری در این نقطه از این کشور محسوب می‌شود، در سال ۲۰۱۳ پروژه‌ای را برای ایجاد آبراه در سواحل این منطقه اجرایی کرد و در عین حال در آن نقطه بیش از ۹۵۰۰ واحد مسکونی نیز احداث کرد. شرکت‌های چینی اکنون در حال احداث برج‌های تجاری و دفاتر اداری، مراکز خرید و آپارتمان‌ها هستند. در عین حال مقامات دست‌اندرکار پروژه هیچ احساس مسئولیت و پاسخگویی در قبال نابودی فضای سبز این منطقه ندارند و تنها به پیشبرد پروژه می‌اندیشند.
آلیس تان، رئیس مرکز مشاوره و تحقیقات بنگاه معاملات ملکی در سنگاپور در این‌باره می‌گوید: چینی‌ها به دلیل قیمت پایین این منطقه جذب آن شده‌اند و به نظر می‌رسد پروژه مذکور ظرف پنج سال آینده به طور کامل اجرایی شود.
شهر ساخته‌شده چین در نزدیکی سنگاپور با هزینه صد میلیارد دلاری، ‌شهری که همه افراد را می‌ترساند
این در شرایطی است که هجوم چینی‌ها به این منطقه بر روی کار شرکت‌های بومی تاثیر منفی گذاشته و باعث شده کار آنان از رونق بیفتد. اما یکی از دلایل جذب شرکت‌های چینی به این منطقه، هزینه‌های بالای اجرای این پروژه‌ها در کشور سنگاپور است و به همین دلیل است که پروژه مزبور با سرعت بالاتری پیش می‌رود.
جاناتان لو، مدیر اجرایی شرکت ویلیامز‌ تالهار در مالزی در این‌باره می‌گوید: چینی‌ها فرصت فعلی را برای خود غنیمت شمرده‌اند و بسیاری از آنان معتقدند که وضعیت امروزی منطقه اسکندر درست شبیه وضعیت ۱۰ سال پیش شهر شنزن است. آمدن سرمایه‌گذاران به مالزی یک اتفاق جدید است که پیش از این غیر قابل پیش‌بینی بود.
رشد سرمایه‌گذاری در مالزی بسیار پایین و در حد دو درصد در سال است و این در حالی است که ارزش ملک در این کشور در سال گذشته حدود ۱۱ درصد کاهش یافت. اما بر اساس داده‌های موجود کاهش ارزش ملک در منطقه مزبور به میزان ۳۲ درصد گزارش شده است.
شهر ساخته‌شده چین در نزدیکی سنگاپور با هزینه صد میلیارد دلاری، ‌شهری که همه افراد را می‌ترساند
شانکر، از مدیران صنعتی در مالزی در این‌باره می‌گوید: وضعیت موجود باعث نگرانی است، زیرا اگر شرکت چینی دچار مشکل و رکود اقتصادی شود، این مسئله باعث بروز مشکلات بسیاری برای مالزی خواهد شد. اگر روند اجرای پروژه متوقف شود، ۱۰ سال زمان خواهد برد تا وضعیت فعلی منطقه به حالت قبل برگردد. اما مشکل اصلی در این زمینه این است که آن‌ها پروژه را متوقف نمی‌کنند.
در بخش دیگری از پروژه مزبور قرار است بیش از ۳۵۰ هزار واحد مسکونی خصوصی در منطقه احداث شود که این میزان از تعداد کل خانه‌های احداث‌شده در سنگاپور بیشتر است. دلیل آن نیز به اعتقاد آلن چئونگ، مدیر ارشد شرکت ساویلز در سنگاپور این است که زمین در این منطقه بسیار ارزان و هموار است و به همین دلیل است که چینی‌ها علاقه عجیبی به اجرای پروژه عظیم خود در این منطقه از آسیا پیدا کرده‌اند، پروژه‌ای که البته نگرانی بومی‌ها و مقامات را درباره تاثیرات آن بر محیط زیست به همراه داشته است.
شهر ساخته‌شده چین در نزدیکی سنگاپور با هزینه صد میلیارد دلاری، ‌شهری که همه افراد را می‌ترساند
نکته جالب توجه دیگر در این زمینه این است که اقدامات دولت مالزی نیز نتوانسته روند کاهش قیمت زمین و خانه را تعدیل کرده و جلوی آن را بگیرد. در سال ۲۰۱۴ دولت مالزی حداقل قیمت خانه در این کشور را برای خارجی‌ها به دو برابر افزایش داد و از سوی دیگر میزان مالیات وضع‌شده بر مناطق خریداری شده و به فروش رفته توسط شرکت‌های خارجی ظرف پنج سال را به میزان ۳۰ درصد افزایش داد. اما این اقدامات هم تاثیر مثبتی در روند کاهش قیمت زمین و مسکن در این منطقه نداشته است.
موج جدید هجوم سرمایه‌گذاران خارجی به این منطقه باعث شده است برخی سرمایه‌گذاران بومی از این منطقه بروند و در نتیجه خانواده‌ها مجبور به انتخاب خانه‌های ساخته شده در این منطقه برای زندگی هستند. حاشیه سود حاصل از فروش این خانه‌ها نیز از ۳۰ درصد در سال قبل به ۲۰ درصد در سال جاری کاهش یافته است.
پیتر لیم، یکی از این سرمایه‌گذاران میلیاردر است که اعلام کرده دیگر در منطقه اسکندر اقدام به احداث خانه نخواهد کرد و در عوض به منطقه دیگری در خلیج وانتاج در مالزی خواهد رفت تا سرمایه خود را در آن منطقه صرف احداث بیمارستان و مراکز درمانی نماید.
در عین حال شرکت «یو‌ای‌ام» نیز که بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری در اسکندر است، در حال ارائه برنامه‌ها و طرح‌های متعدد و مختلف برای بهبود وضعیت فعالیت‌های اقتصادی در این منطقه است. بسیاری از سرمایه‌گذاران از ادامه فعالیت خود در این منطقه ناامید شده‌اند و دیگر تمایلی برای سرمایه‌گذاری ندارند. در حالی که شرکت‌های چینی درصدد ایجاد شعبه‌ای از شرکت شکلات‌ستازی هرشی آمریکا و احداث یک مرکز تولید فیلم وابسته به کشور انگلیس و همچنین ایجاد چندین پارک و مرکز تفریجی در منطقه اسکندر مالزی نیز هستند.
منبع: Bloolmberg.com
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها