جنگ سکولارها و راست‌گرایان در رژیم صهیونیستی

کد خبر: 656573

مطلب روزنامه هاآرتص جنجال و واکنش شدیدی از سوی افرادی چون نتانیاهو، لیبرمن وزیر جنگ، نفتالی بنت رئیس حزب خانه یهودی، اسحاق هرتزوگ رئیس حزب اردوگاه صهیونیستی و جریان اپوزیسیون دولت نتانیاهو و یائیر لابید رئیس حزب میانه‌رو و لیبرال آینده به همراه داشت.

جنگ سکولارها و راست‌گرایان در رژیم صهیونیستی
سرویس بین‌الملل فردا؛ محمدمحسن فایضی: روزنامه هاآرتص که از رسانه‌های مهم و اصلی جریان چپ‌گرا و ضد راست‌گرایان و مذهبیان تندرو رژیم صهیونیستی است، در گزارشی چالش و تهدید نخست جامعه صهیونیستی را مذهبیان، معرفی نمود. هاآرتص در مطلب خود نوشت: «طرفداران جریان مذهبی ـ ملی (اسرائیل) بسیار خطرناک‌تر از حتی جنبش حزب‌الله هستند و شاید بتوان عرب‌ها را کشت، اما طرفداران این جریان را نمی‌توان کشت. این افراد سعی دارند کل کشور را تحت سلطه خود درآورده و آن را از وجود عرب‌ها پاک‌سازی کنند؛ اما اگر این را از خودشان بپرسی، انکار می‌کنند؛ چرا که می‌دانند برای صحبت کردن علنی در این زمینه هنوز زود است، ولی نباید این حرف‌های آن‌ها را باور کرد.»
مطلب هاآرتص جنجال و واکنش شدیدی از سوی افرادی چون نتانیاهو، لیبرمن وزیر جنگ، نفتالی بنت رئیس حزب خانه یهودی، اسحاق هرتزوگ رئیس حزب اردوگاه صهیونیستی و جریان اپوزیسیون دولت نتانیاهو و یائیر لابید رئیس حزب میانه‌رو و لیبرال آینده به همراه داشت.
مطلب هاآرتص افشا کننده چالش هویتی رژیم صهیونیستی
چالش و شکاف هویتی در سرزمین‌های اشغالی همواره وجود داشته است که ادبیات هاآرتص نمودی بدون پرده از این شکاف اجتماعی است. شکاف و نبرد گفتمانی میان سکولارها و مذهبی‌ها در اسرائیل سال‌هاست وجود داشته است اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر ترتیب جمعیتی موجب شده است که شکاف نمود بیشتری داشته باشد.
رئیس رژیم صهیونیستی در سخنانی در کنفرانس هرتزلیا در سال 2016 به صراحت نگرانی خویش را از این تکثر هویتی و مذهبی در میان جامعه خود مطرح می‌نماید. رئیس رژیم صهیونیستی به‌عنوان یکی از سخنرانان اصلی در کنفرانس مشهور هرتزلیا به وجود شکاف و تفرقه گسترده در جامعه این رژیم اذعان کرد که تهدیدی خاموش برای صهیونیست‌ها به شمار می‌آید. وی در این کنفرانس گفت:
«جامعه اسرائیل چهره خود را تغییر می‌دهد. این تغییر، هویت ما را به عنوان اسرائیلی تغییر خواهد داد و تأثیر عمیقی بر مسیری دارد که ما از طریق آن خودمان و وطن ملی خود را می‌شناسیم... شاید هنوز بسیاری در جامعه اسرائیل، در رسانه‌ها و نظام سیاسی اسرائیل فکر می‌کنند جامعه اسرائیل همین شکل را دارد؛ اما از آن زمان تاکنون واقعیت به‌طور اساسی تغییر کرده است. هم‌اکنون کلاس اولی‌های ما شامل ۳۸ درصد صهیونیست‌های سکولار، ۱۵ درصد صهیونیست‌های ملی‌گرا و مذهبی، ۲۵ درصد عرب و حدود ۲۵ درصد نیز ارتدوکس افراطی (حریدی) هستند. در هر حال، روند تغییر بافت جمعیتی واقعیتی است که چهره جامعه اسرائیل را شکل می‌دهد. این در حالی است که در سال 1990، 52 درصد سکولار، 16 درصد صهیونیست‌های ملی‌گرا و مذهبی، 23 درصد اعراب و 9 درصد ارتدوکس‌های افراطی (حریدی‌ها) بودند.
در چنین نظمی، دیگر هیچ گروهی اکثریت بالا را ندارد و دیگر اقلیت کوچک وجود ندارد . متأسفانه این شکاف‌ها در درون همه این بخش‌ها و در میان همه آن‌ها وجود دارد. ساختاری که از نظر بسیاری از ما نوعی تهدید از یک طرف برای ماهیت سکولار و لیبرال اسرائیل و از طرف دیگر برای جنبش صهیونیسم است . ریولین رئیس این رژیم در پایان بحث خود موضوعی چالشی تحت عنوان طرح یکسان سازی «هویت مشترک اسرائیل» را مطرح می‌کند.»
نمودار هاآرتص
خطر نخست: داخلی یا بیرونی؟ اصلی‌ترین نزاع در میان صهیونیست‌ها
به طور خلاصه می‌توان گفت محل نزاع و تفاوت دیدگاه میان سکولارها و مذهبیان در تعیین محل چالش و خطر پیش روی آینده رژیم جعلی است. به باور سکولارها اصلی‌ترین تهدید برای آینده رژیم روحیه نژادپرستی، آپارتایدی و جمعیت مذهبیون تندرو است؛ اما از سوی دیگر راست‌گرایان و تندروهای مذهبی تهدید نخست رژیم را دشمنان بیرونی و محور مقاومت می‌دانند. این چالش و محل نزاع بارها در سخنان مسئولین صهیونیستی نمود یافته است؛ اما با تغییر بافت جمعیتی و افزایش جمعیت سکولارها در مقایسه با دهه‌های اولیه شکل‌گیری این رژیم جعلی این نبرد و شکاف اجتماعی بیش از پیش به چشم می‌آید به‌ گونه‌ای که رئیس رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهد که اگر هویت جدید تعریف نشود رژیم دچار فروپاشی خواهد شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها