تحریم انرژی برای نسل‌کشی فلسطینی‌ها/ محاصره غزه، جنایتی بدتر از جنگ است

کد خبر: 663908

بر اساس گزارش سازمان ملل، ساکنان غزه علاوه بر کمبود سوخت با قطع مکرر برق روبرو هستند و به طور متوسط روزانه فقط 4 ساعت مي‌توانند از نيروی برق استفاده کنند.

تحریم انرژی برای نسل‌کشی فلسطینی‌ها/ محاصره غزه، جنایتی بدتر از جنگ است
تحریم انرژی برای نسل‌کشی فلسطینی
سرویس مقاومت فردا؛ عاطفه تقدیسی: بر اساس گزارش سازمان ملل، ساکنان غزه علاوه بر کمبود سوخت با قطع مکرر برق روبرو هستند و به طور متوسط روزانه فقط 4 ساعت مي‌توانند از نيروی برق استفاده کنند. این مسئله زندگی عادی بیش از دو میلیون فلسطینی ساکن نوارغزه را مختل کرده است و چنانچه این روند ادامه یابد، غزه به مکانی غیر قابل سکونت تبدیل خواهد شد.
ا ختلاف، اختلاف و اختلاف!
حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه یکدیگر را به دلیل کمبود انرژی متهم می‌کنند. شرکت توزیع برق غزه که تحت نظارت جنبش حماس قرار دارد، می‌گوید علت اصلی عدم توانایی خرید سوخت بیشتر برای نیروگاه به تصمیمات دولت وحدت ملی فلسطین در رام‌الله برمی‌گردد که مالیات اضافی بر میزان سوخت مورد نیاز برای راه‌اندازی تنها نیروگاه برق غزه اعمال کرده است. تشکیلات خودگردان فلسطین نیز ادعا می‌کند جنبش حماس توانایی راه‌اندازی مؤثر نیروگاه را ندارد. تنها نیروگاه برق در حال فعالیت در غزه روزانه برق مصرفی خود را از اسراییل و مصر خریداری می‌کند که معادل یک سوم نیاز این شهر به برق است. در ماه ژانویه، با تظاهرات گسترده فلسطینیان در اعتراض به توقف فعالیت این نیروگاه، قطر و ترکیه اعلام کردند برای حل بحران فلج‌کننده انرژی در نوار غزه، سه ماه سوخت نیروگاه را تامین می‌کنند که برای 12-6 ساعت برق روزانه کافی است.
لغو 200 عمل جراحی در روز!
هفته پیش، دکتر اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: «به علت کمبود مواد سوختی لازم برای ادامه فعالیت بیمارستان‌ها در این منطقه و قطع جریان برق برای بیش از 8 ساعت در روز، احتمال بروز فاجعه انسانی در غزه وجود دارد». وی خاطر نشان کرد چنانچه در دو روز آینده مشکل برق حل نشود، مجبور به لغو 200 تا 250 عمل جراحی در روز خواهند بود.
نیوین ابو مراحیل 35 ساله از غزه می‌گوید: «زندگی روزانه ما کاملاً تحت تاثیر قطعی برق قرار دارد. طی 10 سال مجبور به تعویض سه یخچال فریزر و چهار ماشین لباسشویی شده‌ایم که به دلیل قطع مکرر برق آسیب دیده بودند. خرید مواد غذایی که باید در یخچال نگهداری شوند، متوقف کرده‌ایم. هر روز مایحتاج همان روز را خریداری می‌کنیم. زندگی ما با اتصال برق آغاز می‌شود. فرقی نمی‌کند که این اتفاق در شب یا در طول روز بیفتد».
تحریم انرژی برای نسل‌کشی فلسطینی
«فتحی الشیخ خلیل»، معاون شرکت برق نوار غزه، در یک کنفرانس خبری تشکیلات خودگردان فلسطین و «رامی حمدالله» نخست وزیر جدید تشکیلات را مسئول بحران برق در غزه دانست. خلیل گفت: «مالیات بر مصرف سوخت اعمال شده توسط دولت خودگردان فلسطین بیش از دو برابر قیمت سوخت است و این مسئله فعالیت مداوم نیروگاه را غیر ممکن می‌کند. ما از همه می‌خواهیم دولت حمدالله را تخت فشار قرار دهند تا مالیات ایستگاه‌های سوخت را متوقف کرده تا بتوانیم سوخت را خریداری و نیروگاه را اداره کنیم».
«فواد الشوبکی» مدیرکل اداره نفت تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری نیز حماس را برای به وجود آوردن بحران برق سرزنش کرد و گفت: «قبل از حماس، غزه بیش از ده سال بود که با کمبود برق مواجه نشده بود. حماس قادر به پوشش ناتوانی خود در مدیریت نوار غزه نیست». کمبود سوخت مشکل دیگری برای حماس در کنترل نوار غزه محسوب می شود که در حال حاضر با افزایش بیکاری و کمبود آب آشامیدنی مواجه است.
تحریم انرژی برای نسل‌کشی فلسطینی
محاصره غزه، جنایتی بدتر از جنگ
«رابرت پایپر»، معاون هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در گفتگوهای صلح خاورمیانه و مسئول هماهنگی کمک‌های انسان‌دوستانه در فلسطین در مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفته است: «سازمان ملل سال‌هاست هشدار می‌دهد مشکلات غزه به حدی رسیده است که ممکن است به مکانی غیر قابل سکونت تبدیل شود. محاصره اسرائیل علیه غزه سبب شده است این سرزمین در مسیر فاجعه‌باری قرار گیرد. مرز غزه با مصر نیز در اکثر اوقات بسته است و به ندرت و فقط برای مدت زمان کوتاهی باز می‌شود».
نزاع بر سر سوخت آتش دشمنی طولانی مدت بین تشکیلات خودگردان فلسطین و گروه حماس که در سال 2007 کنترل نوار غزه را با پیروزی در انتخابات در دست گرفت، شعله‌ورتر کرده است. هفته گذشته، تشکیلات خودگردان فلسطین حقوق کارمندان حماس را با هدف فشار اقتصادی علیه این گروه کاهش داد. این تصمیم با تظاهرات گسترده‌ای در غزه روبه‌رو شد که از زمان نامناسب قطع حقوق‌ها به شدت عصبانی بودند. محمد، کارمند حزب خودگردان فلسطین در غزه که به دلایل امنیتی از سی.ان.ان خواست نام خانوادگیش فاش نشود گفت: «حقوق من تقریباً از ماهی هزار دلار به ماهی هفتصد دلار رسیده است. چنانچه این تصمیم در جهت دور هم آوردن و آشتی مردم بود، من با کمال میل آن را می‌پذیرفتم؛ اما می‌دانم که این کار زندگی ما را بدتر از چیزی که اکنون هست، خواهد کرد. مردم کوچه و خیابان این مسئله را به عنوان رسوایی جنگ می‌بینند». هفته گذشته، نخست وزیر حمدالله خواستار آن شد که حماس قدرت را به تشکیلات خودگردان فلسطین بازگرداند. حمدالله گفته بود: «چنانچه حماس حکومت تشکیلات خودگردان فلسطین را بپذیرد، حقوق‌ها مجدداً پرداخت خواهند شد». هفته آینده، هیئتی از اعضای سازمان الفتح به منظور تلاش برای مصالحه بین کرانه باختری و غزه، به غزه خواهد رفت.
منبع: cnn
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها